Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 64
20
Pinchas Burstein Maryan | Bez tytułu, 1967
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Wymiary
55 x 77 cm
Opis
akwarela, tusz/papier, 55 x 77 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Maryan 67',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


KREW, POT, ŚLINA I ŁZY

Twórczość Maryana, artysty, który przemierzył długą ścieżkę artystyczną od Auschwitz, przez Jerozolimę i Paryż, aż do Nowego Jorku, nieustannie zdumiewa, zaskakuje i odsłania przed odbiorcami nowe pola interpretacyjne. Prezentowany obraz z 1967 powstał u szczytu nowojorskiej kariery Pinchasa Bursteina, którą poprzedziła jego niezwykła osobista historia. Artysta urodził się w 1927 w Nowym Sączu, a jego ojcem był ubogi piekarz żydowskiego pochodzenia. Jako jedyny członek swojej rodziny ocalał z Auschwitz, jednakże z powodu gangreny została mu amputowana noga. Wkrótce wyjechał do Palestyny, gdzie studiował w New Bezalel School of Art w Jerozolimie. Najbardziej jednak został doceniony w Paryżu, gdzie w pełni od końca lat 50. rozpoczął swoją karierę malarską. Etap ten poprzedziła jego edukacja w tutejszym l`Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts. W 1959 został nagrodzony Prix des Critiques d`Art à la Biennale de Paris. W 1962 przeniósł się na stałe do Nowego Jorku, gdzie w 1969 otrzymał obywatelstwo amerykańskie i przyjął pseudonim artystyczny Maryan. W 1976 artysta został wyróżniony francuskim odznaczeniem państwowym – kawalerskim Orderem Sztuki i Literatury. Niezwykle płodną, ale też burzliwą emocjonalnie i fizycznie ostatnią dekadę twórczości Maryana zamknęła jego przedwczesna śmierć na zawał serca w 1977. Przez całe swoje działania unikał szufladkowania go jako „artysty Holokaustu”, a dodatkowo na początku lat 70. jego problemy emocjonalne uległy jeszcze większemu pogłębieniu. Pod opieką lekarza psychiatry wypełniał zeszyty rysunkami i tekstami, które w późniejszych latach stały się jednym ze źródeł informacji o przewijających się motywach w jego twórczości.

W 2009 Krzysztof Bojarczuk założył Stowarzyszenie Maryan i tym samym po raz pierwszy odsłonił twórczość artysty w Polsce, gdzie wcześniej była nieznana i zapomniana. Kolejne lata przyniosły jeszcze większy rozgłos o Bursteinie dzięki ekspozycji „Pokój Maryana” na wystawie „VOID” w nowosądeckiej Galerii Dawna Synagoga w 2012. Zapis na kartach powojennej historii sztuki przywróciła Maryanowi w pełni wystawa w North Miami (listopad 2021 – październik 2022). Jego dzieła zostały tu zestawione z pracami artystów, takich jak Asger Jorn, Constant, Egill Jacobsen, członkowie grupy Cobra oraz twórców amerykańskich. W grudniu 2022 ekspozycja ta doczekała się ponownego otwarcia w Muzeum Sztuki w Tel Awiwie, gdzie Maryan otrzymał w pełni ukonstytuowane określenie swojej twórczości jako zapomnianego prekursora sztuki Holocaustu.

Dzieła Maryana są wypełnione bolesną refleksją na temat życia i niesprawiedliwości, co czyni je niezwykle intymni, autentycznymi oraz emocjonalnymi. Podstawowym środkiem wyrazu jest tutaj szeroka gama kolorystyczna oraz spotęgowany linearyzm, które nadają im ekspresyjnej groteski i jednocześnie makabry. Z prezentowanego obrazu szczególnie wybrzmiewają doświadczenia wojny oraz traumy, które wydają się malowane szybko, spontanicznie i niemal „wypluwane” na płótno. Ukazana postać zdaje się pod wpływem ogromnego zmęczenia, które zbliża ją do kresu sił i ostatków życia. Całe jej ciało jest pokryte wydzielinami, takimi jak krew, pot, ślina i łzy.
Polski malarz i grafik żydowskiego pochodzenia. Podczas okupacji wraz z rodziną został uwięziony w KL Auschwitz, gdzie przeżył jako jedyny. Wskutek wypadku stracił nogę. W 1947 wyjechał do Palestyny i uczęszczał do Bezalel Art Institute, gdzie podjął studia w dziedzinie grafiki. Od 1950 zamieszkał w Paryżu, gdzie odbył studia w pracowni Fernanda Légera w École Nationale Supérieure des Beaux. W 1952 miała miejsce jego wystawa w galerii Bretau, a od 1956 nawiązał współpracę z Galerie de France. W 1962 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie prezentował swoje prace w ramach ekspozycji w Allan Frumkin Gallery. 15 grudnia 1976 otrzymał kawalerski Order Sztuki i Literatury - francuskie odznaczenie państwowe.

Dzieła Bursteina znajdują się m.in. w zbiorach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Musee National d’Art Moderne Centre George Pompidou w Paryżu, Art Institute of Chicago, Smithsonian Institution w Waszyngtonie.W 2021 w MoCA North Miami swoją premierę miała jedna z najważniejszych wystaw retrospektywnych Maryana zatytułowana „My Name is Maryan”.

Description:
Untitled, 1967
watercolour, ink/paper, 55 x 77 cm; signed and dated lower right: 'Maryan 67', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akwarela, tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Maryan 67'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Paryż, Francja; kolekcja instytucjonalna, Warszawa