44
Kajetan Sosnowski | Bez tytułu z cyklu "Katalipomena", 1978
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Wymiary
110 x 111 cm
Kategoria
Opis
bawełna, 110 x 111 cm, datowany i opisany na blejtramie: 'Z cyklu "METALEPSIS" 1978 110 x 110 58'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski uprawiał malarstwo wykraczające poza ramy własnej dyscypliny. Przez wiele lat konsekwentnie rozwijał własny język plastyczny. Jego twórczość charakteryzuje się niespotykaną u innych ówczesnych artystów logiczną wynikowością form prac. Artysta tworzył dzieła w cyklach, w których każdy krążył wokół konkretnej dominanty.
Zaprezentowana praca należy do cyklu prac „Katalipomena”, które tworzył w latach 1976-77. W tym fascynującym cyklu artysta nie posługiwał się ani farbą, ani pędzlem, a jego środkiem wyrazu stało się naturalne, surowe oraz ekologiczne płótno lniane. Sam artysta podkreślał wyjątkowość wybranego materiału, lnu oraz bawełny, jako produktu przemiany materii zachodzącej w roślinie. Cykl „Katalipomeny”, czyli po grecku „zachować”, stał się hołdem dla doskonałości natury. Prace artysty powstawały poprzez różnorodne ingerencje w czysty materiał. Jak opisywał sposób tworzenia prac Janusz Michalik: „Narzędziem jest maszyna do szycia. Kawałki materiału o różnym nachyleniu osnowy, zszywane po skosach, po liniach prostych lub krzywych, tworząc monochromatyczne figury geometryczne, bardzo delikatnie zaznaczone przez różnie odbite światło. Dodatkowym urozmaiceniem bywa zmarszczenie materiału lub niedokończony szew. Subtelność zróżnicowania zarówno kolorystycznych płaszczyzn, jak i krawędzi (szwów), jest nie do osiągnięcia przy pomocy tradycyjnych środków malarskich. Można uznać to za przedostatni etap upraszczania. Następny oznaczałby powierzchnię całkowicie gładką i jednorodną. Ten stan przedfinalny jest zatrzymaniem, kolorystyczną zjawą optyczną, migotliwym stanem równowagi chwiejnej” (Janusz Michalik, Przedostatni etap upraszczania, Lublin 2017, s. 2).
Sosnowski w swoich „szytych obrazach” chciał zwrócić uwagę na zagrożenie cywilizacyjne, na które nie powinniśmy pozostawać obojętni. Formalnie nie sposób nie zauważyć nawiązań do XX-wiecznego malarstwa europejskiego – konstruktywizmu, abstrakcji geometrycznej, minimalizmu.
Pierwsze prace, wykonane po studiach na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, nosiły znamiona wpływu postimpresjonizmu. Okres wojenny, lata 30. oraz 40. XX wieku były również czasem, gdy powstawały pierwsze próby graficzne takie jak fluoroforty oraz drzeworyty. Po wojnie artysta rozpoczął intensywny okres organizacji życia artystycznego. Jego dokonaniami było m.in. założenie szkoły plastycznej w Siedlcach oraz szkoły artystycznej w Łodzi. Pod koniec lat 40. XX wieku rozpoczął współpracę z tygodnikiem „Kuźnica”, gdzie odpowiadał za szatę graficzną oraz był autorem tekstów. Po przeniesieniu się do Warszawy nawiązał kontakty z takimi twórcami jak Miron Białoszewski. Najbliższe kontakty łączyły go z innymi członkami oraz współzałożycielami Grupy 55 – Marianem Boguszem czy Zbigniewem Dłubakiem. Cykl „Katalipomena” poprzedziły takie jak „Epitafia”, „Pejzaże myśli wieczornych”(lata 50. XX wieku), „Portrety biblijnej” czy „Erotyki” (1957-1958).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled from the series "Katalipomena", 1978
cotton, 110 x 111 cm; dated and described on the stretcher: 'Z cyklu "METALEPSIS" 1978 110 x 110 58'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski uprawiał malarstwo wykraczające poza ramy własnej dyscypliny. Przez wiele lat konsekwentnie rozwijał własny język plastyczny. Jego twórczość charakteryzuje się niespotykaną u innych ówczesnych artystów logiczną wynikowością form prac. Artysta tworzył dzieła w cyklach, w których każdy krążył wokół konkretnej dominanty.
Zaprezentowana praca należy do cyklu prac „Katalipomena”, które tworzył w latach 1976-77. W tym fascynującym cyklu artysta nie posługiwał się ani farbą, ani pędzlem, a jego środkiem wyrazu stało się naturalne, surowe oraz ekologiczne płótno lniane. Sam artysta podkreślał wyjątkowość wybranego materiału, lnu oraz bawełny, jako produktu przemiany materii zachodzącej w roślinie. Cykl „Katalipomeny”, czyli po grecku „zachować”, stał się hołdem dla doskonałości natury. Prace artysty powstawały poprzez różnorodne ingerencje w czysty materiał. Jak opisywał sposób tworzenia prac Janusz Michalik: „Narzędziem jest maszyna do szycia. Kawałki materiału o różnym nachyleniu osnowy, zszywane po skosach, po liniach prostych lub krzywych, tworząc monochromatyczne figury geometryczne, bardzo delikatnie zaznaczone przez różnie odbite światło. Dodatkowym urozmaiceniem bywa zmarszczenie materiału lub niedokończony szew. Subtelność zróżnicowania zarówno kolorystycznych płaszczyzn, jak i krawędzi (szwów), jest nie do osiągnięcia przy pomocy tradycyjnych środków malarskich. Można uznać to za przedostatni etap upraszczania. Następny oznaczałby powierzchnię całkowicie gładką i jednorodną. Ten stan przedfinalny jest zatrzymaniem, kolorystyczną zjawą optyczną, migotliwym stanem równowagi chwiejnej” (Janusz Michalik, Przedostatni etap upraszczania, Lublin 2017, s. 2).
Sosnowski w swoich „szytych obrazach” chciał zwrócić uwagę na zagrożenie cywilizacyjne, na które nie powinniśmy pozostawać obojętni. Formalnie nie sposób nie zauważyć nawiązań do XX-wiecznego malarstwa europejskiego – konstruktywizmu, abstrakcji geometrycznej, minimalizmu.
Pierwsze prace, wykonane po studiach na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, nosiły znamiona wpływu postimpresjonizmu. Okres wojenny, lata 30. oraz 40. XX wieku były również czasem, gdy powstawały pierwsze próby graficzne takie jak fluoroforty oraz drzeworyty. Po wojnie artysta rozpoczął intensywny okres organizacji życia artystycznego. Jego dokonaniami było m.in. założenie szkoły plastycznej w Siedlcach oraz szkoły artystycznej w Łodzi. Pod koniec lat 40. XX wieku rozpoczął współpracę z tygodnikiem „Kuźnica”, gdzie odpowiadał za szatę graficzną oraz był autorem tekstów. Po przeniesieniu się do Warszawy nawiązał kontakty z takimi twórcami jak Miron Białoszewski. Najbliższe kontakty łączyły go z innymi członkami oraz współzałożycielami Grupy 55 – Marianem Boguszem czy Zbigniewem Dłubakiem. Cykl „Katalipomena” poprzedziły takie jak „Epitafia”, „Pejzaże myśli wieczornych”(lata 50. XX wieku), „Portrety biblijnej” czy „Erotyki” (1957-1958).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled from the series "Katalipomena", 1978
cotton, 110 x 111 cm; dated and described on the stretcher: 'Z cyklu "METALEPSIS" 1978 110 x 110 58'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
bawełna
Sygnatura
datowany i opisany na blejtramie: 'Z cyklu "METALEPSIS" 1978 110 x 110 58'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska