45
Józef Hałas | "Podział O", 1979
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Józef Hałas (1927 - 2015)
Wymiary
129,5 x 79,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 129,5 x 79,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim na odwrociu: 'Podział O JHałas 1979'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Józef Hałas zapisał się w historii polskiego malarstwa współczesnego jako jeden z najciekawszych artystów kręgu wrocławskiego. Na początku swojej drogi artystycznej koncentrował się głównie na motywach figuralnych. Tworzył wówczas rozbudowane cykle malarskie. Po 1962 skierował swoją uwagę ku zagadnieniom pejzażu odnoszącym się do znajomych krajobrazów Nowego Sącza, z którego artysta pochodził i do którego chętnie wracał, gdy już mieszkał na stałe we Wrocławiu. Kompozycje Hałasa często nawiązują do lasów i wzgórz jego rodzinnych okolic. Rzeczywiste widoki natury, przepuszczone przez wyobraźnię artysty, przyjmowały abstrakcyjne formy w jego obrazach. Nieustanne przeobrażenia formalne dążyły do coraz większego syntezowania kształtów. Następnie Józef Hałas zaczął tworzyć obrazy stylistycznie pokrewne malarstwu materii, co nasuwałoby twierdzenie, że są one pewnym rozwinięciem koncepcji obrazów-obiektów. Jednak mimo tych pokrewieństw należałoby uznać Józefa Hałasa za indywidualność artystyczną, tworzącego w pewnym oderwaniu od powojennych tradycji malarskich. Jego obrazy, w przeciwieństwie do malarstwa strukturalnego, wykazują się dużym uporządkowaniem i zachowaniem symetrii. Artysta, poszukując swojego własnego języka malarskiego, ostatecznie skupił się na wnikliwej obserwacji natury, dlatego też wyrzekał się klasyfikowania siebie jako abstrakcjonisty, twierdząc, że jest bliższy malarstwu przedstawiającemu.
Obrazy Józefa Hałasa najczęściej były malowane grubą warstwą farby, która w naturalny sposób tworzyła mięsistą fakturę. Walory estetyczne płócien najlepiej jawią się w zamkniętych przestrzeniach, gdy zostaną oświetlone skupioną i jednocześnie delikatną wiązką światła. Takie eksponowanie pozwala wydobyć z pozornie monochromatycznych obrazów mnogość niuansów kolorystycznych i walorów tonalnych. Wyjątkowość obrazów Hałasa kryje się właśnie w głębi zastosowanego koloru. Dokładnie przemyślane barwy zostawały podporządkowane głównej koncepcji, jednak nigdy nad nią nie dominując. Artysta chętnie sięgał po farby o kolorach żółcieni czy brązów, można by powiedzieć „ziemistych” barw.
Dzieła Józefa Hałasa niewątpliwe uzyskują kontemplacyjny charakter, który sprawiają odwołania do metafizycznego dualizmu, ciągłych konfrontacji i nieoznaczoności wyborów. W sytuacji zetknięcia się widza z obrazem ma on możliwość zagłębienia się w rozważaniach sfery estetycznej. Natomiast w sferze znaczeniowej tych kompozycji pojawią się pewne napięcia i niepokoje, które instalują się w świadomości widza. Spokój płynący z zastosowanych zabiegów formalnych zostaje zestawiony z mocną wymową jego płócien. Malarstwo Hałasa nie może znudzić, ponieważ pozwala nieustannie odkrywać nowe znaczenia i dostarcza różnych, niezwykle interesujących dostań wzrokowych.
W przypadku pracy prezentowanej na aukcji widzimy typowy dla artysty geometryzująco-syntetyzujący język malarski. Uporządkowane rzędy wypukłych prążków, jakby nakropionych farbą na płótno, składają się na wzór symetrycznego, poziomego owalu. Rytm i symetria nadają harmonii kompozycji. Umieszczone w równych odstępach wypukłe „grudki” przydają ponadto obrazowi interesującą fakturę. Obraz „Podział O” został namalowany w ulubionej gamie barwnej artysty, czyli ciepłych, „ziemistych” odcieniach. Efekt oddziaływania koloru został wzmocniony przez wspomnianą fakturę. Od razu widać, że wybory kolorystyczne i formalne dokonane przez Józefa była skrupulatnie zaplanowane. Abstrakcyjny, symetryczny znak, może wydać się z pozoru chłodny i analityczny, jednak po bliższym przyjrzeniu staje się subtelnym przedmiotem kontemplacji.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Podzial O", 1979
oil/canvas, 129.5 x 79.5 cm; signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'Podzial O JHalas 1979'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Józef Hałas zapisał się w historii polskiego malarstwa współczesnego jako jeden z najciekawszych artystów kręgu wrocławskiego. Na początku swojej drogi artystycznej koncentrował się głównie na motywach figuralnych. Tworzył wówczas rozbudowane cykle malarskie. Po 1962 skierował swoją uwagę ku zagadnieniom pejzażu odnoszącym się do znajomych krajobrazów Nowego Sącza, z którego artysta pochodził i do którego chętnie wracał, gdy już mieszkał na stałe we Wrocławiu. Kompozycje Hałasa często nawiązują do lasów i wzgórz jego rodzinnych okolic. Rzeczywiste widoki natury, przepuszczone przez wyobraźnię artysty, przyjmowały abstrakcyjne formy w jego obrazach. Nieustanne przeobrażenia formalne dążyły do coraz większego syntezowania kształtów. Następnie Józef Hałas zaczął tworzyć obrazy stylistycznie pokrewne malarstwu materii, co nasuwałoby twierdzenie, że są one pewnym rozwinięciem koncepcji obrazów-obiektów. Jednak mimo tych pokrewieństw należałoby uznać Józefa Hałasa za indywidualność artystyczną, tworzącego w pewnym oderwaniu od powojennych tradycji malarskich. Jego obrazy, w przeciwieństwie do malarstwa strukturalnego, wykazują się dużym uporządkowaniem i zachowaniem symetrii. Artysta, poszukując swojego własnego języka malarskiego, ostatecznie skupił się na wnikliwej obserwacji natury, dlatego też wyrzekał się klasyfikowania siebie jako abstrakcjonisty, twierdząc, że jest bliższy malarstwu przedstawiającemu.
Obrazy Józefa Hałasa najczęściej były malowane grubą warstwą farby, która w naturalny sposób tworzyła mięsistą fakturę. Walory estetyczne płócien najlepiej jawią się w zamkniętych przestrzeniach, gdy zostaną oświetlone skupioną i jednocześnie delikatną wiązką światła. Takie eksponowanie pozwala wydobyć z pozornie monochromatycznych obrazów mnogość niuansów kolorystycznych i walorów tonalnych. Wyjątkowość obrazów Hałasa kryje się właśnie w głębi zastosowanego koloru. Dokładnie przemyślane barwy zostawały podporządkowane głównej koncepcji, jednak nigdy nad nią nie dominując. Artysta chętnie sięgał po farby o kolorach żółcieni czy brązów, można by powiedzieć „ziemistych” barw.
Dzieła Józefa Hałasa niewątpliwe uzyskują kontemplacyjny charakter, który sprawiają odwołania do metafizycznego dualizmu, ciągłych konfrontacji i nieoznaczoności wyborów. W sytuacji zetknięcia się widza z obrazem ma on możliwość zagłębienia się w rozważaniach sfery estetycznej. Natomiast w sferze znaczeniowej tych kompozycji pojawią się pewne napięcia i niepokoje, które instalują się w świadomości widza. Spokój płynący z zastosowanych zabiegów formalnych zostaje zestawiony z mocną wymową jego płócien. Malarstwo Hałasa nie może znudzić, ponieważ pozwala nieustannie odkrywać nowe znaczenia i dostarcza różnych, niezwykle interesujących dostań wzrokowych.
W przypadku pracy prezentowanej na aukcji widzimy typowy dla artysty geometryzująco-syntetyzujący język malarski. Uporządkowane rzędy wypukłych prążków, jakby nakropionych farbą na płótno, składają się na wzór symetrycznego, poziomego owalu. Rytm i symetria nadają harmonii kompozycji. Umieszczone w równych odstępach wypukłe „grudki” przydają ponadto obrazowi interesującą fakturę. Obraz „Podział O” został namalowany w ulubionej gamie barwnej artysty, czyli ciepłych, „ziemistych” odcieniach. Efekt oddziaływania koloru został wzmocniony przez wspomnianą fakturę. Od razu widać, że wybory kolorystyczne i formalne dokonane przez Józefa była skrupulatnie zaplanowane. Abstrakcyjny, symetryczny znak, może wydać się z pozoru chłodny i analityczny, jednak po bliższym przyjrzeniu staje się subtelnym przedmiotem kontemplacji.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Podzial O", 1979
oil/canvas, 129.5 x 79.5 cm; signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'Podzial O JHalas 1979'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim na odwrociu: 'Podział O JHałas 1979'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska