Powrót do DESA.PL
43 of Liczba obiektów: 76
43
Włodzimierz Kunz | "St.Tropez plaża", 1993
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
82 x 130 cm
Opis
kolaż, olej/płótno, 82 x 130 cm, sygnowany p.g.: 'WŁ. KUNZ', sygnowany i opisany na odwrociu: 'WŁ. KUNZ ST. TROPEZ PLAŻA 82x130' oraz sygnowany poniżej: 'WŁ. KUNZ'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Włodzimierz Kunz aktywnie uczestniczył w polskim życiu kulturalnym jako artysta, pedagog oraz organizator przedsięwzięć artystycznych. W centrum jego zainteresowań twórczych znajdowało się malarstwo sztalugowe, monumentalne oraz grafika artystyczna. Przez całe swoje życie był związany z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, gdzie początkowo studiował malarstwo pod kierunkiem prof. Zbigniewa Pronaszki, Adama Marczyńskiego, Hanny Rudzkiej-Cybisowej, a następnie został zatrudniony i przeszedł przez wszystkie szczeble kariery pedagogicznej i naukowej. Na krakowskiej ASP piastował stanowisko kierownika Katedry Litografii, dwukrotnie został wybrany dziekanem Wydziału Grafiki, był także kierownikiem Pracowni Malarskiej na Wydziale Malarstwa oraz rektorem trzech kadencji. Poza uczelnią został m.in. Rzeczoznawcą Ministerstwa Kultury i Sztuki do spraw sztuki współczesnej. Kunz przeszedł na emeryturę w 1996.

Włodzimierz Kunz był autorem wielu cykli obrazów i grafik. Tematy podejmowane przez niego w cyklach malarskich to: Morze Śródziemne, Pejzaż przemysłowy, Kompozycje z anegdotą, Viola d’Amore, Róża wiatrów, natomiast w grafikach można odnaleźć nawiązania do wydarzeń takich jak: Wyścig Pokoju, lot w kosmos czy trzęsienie ziemi w Banja Luce. Artysta potrafił zainspirować się pozornie drobnymi rzeczami oraz mało istotnymi sytuacjami i wydarzeniami. Tematy, po jakie sięgał, to pejzaże miejskie, śląskie hałdy, fabryki czy elementy świata przyrody. Kunz był bacznym obserwatorem rzeczywistości, który kreował intymny świat doznań i przywoływanych znaczeń zawartych.

Artysta był znany przede wszystkim z kompozycji wykonanych w technice litografii łączonej z collage’em i rysunkiem. Oszczędnie konstruował formalnie obrazy złożone z precyzyjnych i logicznych układów geometrycznych. W przeciwieństwie do minimalistycznej kompozycji, kolor był nakładany przez artystę spontanicznie, którym z pełną swobodą i lekkością pociągnięć pędzla przekraczał wyznaczone struktury. Artysta doskonale posługiwał się bielą w obrazach, to właśnie ta barwa był mu najbliższa. Sam siebie określał kolorystą bieli. Przywołując słowa artysty: „Biel jest tym, od czego zaczyna się kolor. Każdy malarz musi się zdecydować na wybór trzech, czterech barw, żeby z ich pomocą oddać cały świat. (…) Dla mnie malarstwo jest właśnie magią, tajemniczym światem kolorów, form i ich wzajemnych oddziaływań. Chciałbym, by moje obrazy przekazywały radość życia. Nie posługuję się w tym celu ani literaturą, ani fabułą, Chociaż figuracja nie jest mi zupełnie obca. Zwłaszcza ta, której korzenie wywodzą się z basenu Morza Śródziemnego – historycznej ojczyzny Homera”. Kunz uzyskiwał także ciekawe efekty wizualne, dzięki różnorodnym fakturom, które uzyskiwał przez zadrapania, uderzenia pędzla i ściekanie farby.

Prezentowana na aukcji praca ujawnia nie tylko zamiłowanie artysty do bieli, ale również jego fascynację klimatem i kulturą regionów basenu Morza Śródziemnego. W statyczną kompozycję artysta wprowadził detal – fragment wiersza, który stanowi element dekoracyjny, a także pełni funkcję objaśnienia obrazu. Kunz często stosował w swojej twórczości najróżniejsze napisy, niekiedy czytelne tylko w lustrzanym odbiciu. Wprowadzone fragmenty cytatów i własnych notatek urozmaicają obrazy, które pomimo upływu czasu wciąż pozostają aktualne i nowoczesne. Jerzy Madeyski pisał „Kunz staje się z roku na rok bardziej swobodny i radosny w rozmachu plam, przywodzących niekiedy na myśl spontaniczność malarstwa – gestu. I muzyczność kompozycji. Więc też nam się jego sztuka coraz bardziej podoba. I podobać powinna, bo jest sztuką, z którą można się identyfikować”.

Prace Włodzimierza Kunza prezentowano na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych w Polsce i na świecie. Dzieła znajdują się w zbiorach Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio, Muzeum Sztuki Hawanie, Muzeum Miejskiego w Darmstadt, Kunsthalle Nürnberg, w zbiorach muzeów narodowych Warszawy, Krakowa, Poznania i Wrocławia, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. Włodzimierz Kunz był wielokrotnie nagradzany: odznaczony Krzyżem Komandorskim OOP, stypendystą rządu holenderskiego, laureatem nagrody miasta Krakowa, zdobył pierwszą nagrodę w dziedzinie grafiki na Międzynarodowym Biennale Sztuki w Madrycie oraz drugą nagrodę na Bienale Grafiki w Frechen, Fredrikstad oraz Listowel.
Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w latach 1948-54. Dyplom otrzymał w pracowni H. Rudzkiej-Cybis. W latach 1953-96 pracował jako pedagog w macierzystej uczelni. 1980-86 i 1993-96 był jej rektorem. Pod koniec lat 50. wystawiał z grupą MARG. Od 1966 członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie, w tej i następnej dekadzie znany był głównie z kompozycji litograficznych łączonych z collage’em i rysunkiem.

Description:
"St.Tropez beach", 1993
collage, oil/canvas, 82 x 130 cm; signed upper right: 'WL. KUNZ', signed and described on the reverse: 'WL. KUNZ ST. TROPEZ PLAZA 82x130' and signed below: 'WL. KUNZ'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
kolaż, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'WŁ. KUNZ'
Proweniencja
Galeria Andzelm, Lublin