32
Maria Anto | "Anioł tańczy", 1991
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Maria Anto (1937 - 2007)
Wymiary
120 x 90 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 90 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Maria Anto 1991 [zapis w odbiciu lustrzanym]', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: 'MARIA ANTO 1991 "ANIOŁ TAŃCZY" 120x90' oraz poniżej: 'Maria Anto 91 | 966'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Język malarski Marii Anto jest pełen symboli, alegorii, tajemniczych stworzeń i zagadkowych postaci. Artystka snuje oniryczne i fantazyjne opowieści, umiejętnie wykorzystując do tego swoją bogatą wyobraźnię. W odrealnionych artystycznych wizjach nie działają zasady znane z realnego życia. Anto bawi się perspektywą, relacjami światła i cienia i proporcjami postaci, dzięki czemu malowany świat nabiera poetyckiego wymiaru. Zwraca również uwagę specyficzna atmosfera panująca w jej pracach, mogąca wywołać w odbiorcy emocjonalne poruszenie. Z pozoru spokojne przedstawienia intrygują dziwnym nastrojem grozy i tajemnicy.
Maria Anto już w trakcie studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych preferowała stylistykę wyłamującą się z obowiązujących konwencji. Pojawiają się w niej elementy przypominające sztukę nieprofesjonalną czy surrealistyczną. Anto nie była jednak buntowniczką, szła obok, a nie na przekór ważniejszych nurtów malarstwa XX wieku. Z powodzeniem wystawiała swoje prace, odnosząc sukcesy zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Jej debiut malarski przypadł na 1966, kiedy odbyła się obszerna wystawa indywidualna artystki w warszawskiej Zachęcie, gdzie kilka lat temu zorganizowano również wystawę retrospektywną. Artystka wymykała się schematom pod wieloma względami. Musiała znaleźć swój własny język malarski, by mieć szanse zaistnieć w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Lokalizowała się jednocześnie w centrum i na peryferiach życia artystycznego, była lubiana, choć uważana za ekscentryczną pracoholiczkę. O swoim życiu prywatnym powiedziała następująco: „Nie poświęciłam żadnych ważnych spraw. Wychowałam czworo dzieci, zbudowałam dom, maluję. To sprawa determinacji. Taka jedność między sztuką a rodzinną codziennością uważana jest za bardzo kobiecą cechę. Moje malarstwo jest kobiece. Mówią, że sztuka nie jest płciowa, a jednak cechy psychiczne przekładają się na obraz. To, że jestem kobietą, zwiększa moje możliwości, jeśli chodzi o wyraz, ale też stawia większe wymagania. Nie mogłabym dla malarstwa porzucić domu. Gdybym nie miała wyboru, przestałabym malować. Choć wówczas czułabym się tak, jakby uszła ze mnie cała krew” (Z Marią Anto rozmawia Małgorzata Bocheńska, [w:] Maria Anto, [red.] Elżbieta Olszewska, Warszawa 2004, s. 51).
Obrazy Anto są przepełnione magią i fantastyką. Stosowane przez nią ujęcia przypominają sztukę klasycznego, francuskiego surrealizmu, w którym przedmioty codziennego użytku, zwierzęta czy postaci są ukazywane w sposób zaskakujący i niespodziewany. Szczególną rolę w malarstwie Marii Anto zajmowały najróżniejsze stworzenia, które nie były jedynie sztafażem czy towarzyszami ludzi, ale głównymi bohaterami przedstawienia. Nadanie szczególnej pozycji magicznym postaciom można zaobserwować w przypadku obrazu prezentowanego na aukcji „Anioł tańczy” z 1991. W obrazie jak w wizji sennej przeplatają się wątki z różnych światów. Namalowany tańczący anioł góruje nad galopującym jednorożcem. Widać charakterystyczną zabawę artystki proporcjami między postaciami i perspektywą.
Ukończyła ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny w 1962 roku. Miała ponad 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych. W latach stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej pokazując obrazy m.in. na cyklicznych spotkaniach ze sztuką w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie. Jedna z jej ostatnich większych wystaw odbyła się w warszawskiej Galerii Kordegarda (1991-92). Maria Anto szybko wykształciła swój własny rozpoznawalny styl. Tworzyła świat fantastyczny, o bogatej kolorystyce, nastroju i kompozycji. Jej obrazy wyróżniają się tajemniczą atmosferą. Artystka buduje swoistą poetykę. W pracach przeważają ciemne barwy rozświetlane pojedynczymi, jaskrawymi plamami. Zwykłe przedmioty nabierają niezwykłego znaczenia. Otoczone aurą zagadkowości przestają być zwyczajne - stają się piękne.
Description:
"Angel is dancing", 1991
oil/canvas, 120 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Maria Anto 1991', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'MARIA ANTO 1991 "ANIOL TANCZY" 120x90' and below: 'Maria Anto 91 | 966'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Język malarski Marii Anto jest pełen symboli, alegorii, tajemniczych stworzeń i zagadkowych postaci. Artystka snuje oniryczne i fantazyjne opowieści, umiejętnie wykorzystując do tego swoją bogatą wyobraźnię. W odrealnionych artystycznych wizjach nie działają zasady znane z realnego życia. Anto bawi się perspektywą, relacjami światła i cienia i proporcjami postaci, dzięki czemu malowany świat nabiera poetyckiego wymiaru. Zwraca również uwagę specyficzna atmosfera panująca w jej pracach, mogąca wywołać w odbiorcy emocjonalne poruszenie. Z pozoru spokojne przedstawienia intrygują dziwnym nastrojem grozy i tajemnicy.
Maria Anto już w trakcie studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych preferowała stylistykę wyłamującą się z obowiązujących konwencji. Pojawiają się w niej elementy przypominające sztukę nieprofesjonalną czy surrealistyczną. Anto nie była jednak buntowniczką, szła obok, a nie na przekór ważniejszych nurtów malarstwa XX wieku. Z powodzeniem wystawiała swoje prace, odnosząc sukcesy zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Jej debiut malarski przypadł na 1966, kiedy odbyła się obszerna wystawa indywidualna artystki w warszawskiej Zachęcie, gdzie kilka lat temu zorganizowano również wystawę retrospektywną. Artystka wymykała się schematom pod wieloma względami. Musiała znaleźć swój własny język malarski, by mieć szanse zaistnieć w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Lokalizowała się jednocześnie w centrum i na peryferiach życia artystycznego, była lubiana, choć uważana za ekscentryczną pracoholiczkę. O swoim życiu prywatnym powiedziała następująco: „Nie poświęciłam żadnych ważnych spraw. Wychowałam czworo dzieci, zbudowałam dom, maluję. To sprawa determinacji. Taka jedność między sztuką a rodzinną codziennością uważana jest za bardzo kobiecą cechę. Moje malarstwo jest kobiece. Mówią, że sztuka nie jest płciowa, a jednak cechy psychiczne przekładają się na obraz. To, że jestem kobietą, zwiększa moje możliwości, jeśli chodzi o wyraz, ale też stawia większe wymagania. Nie mogłabym dla malarstwa porzucić domu. Gdybym nie miała wyboru, przestałabym malować. Choć wówczas czułabym się tak, jakby uszła ze mnie cała krew” (Z Marią Anto rozmawia Małgorzata Bocheńska, [w:] Maria Anto, [red.] Elżbieta Olszewska, Warszawa 2004, s. 51).
Obrazy Anto są przepełnione magią i fantastyką. Stosowane przez nią ujęcia przypominają sztukę klasycznego, francuskiego surrealizmu, w którym przedmioty codziennego użytku, zwierzęta czy postaci są ukazywane w sposób zaskakujący i niespodziewany. Szczególną rolę w malarstwie Marii Anto zajmowały najróżniejsze stworzenia, które nie były jedynie sztafażem czy towarzyszami ludzi, ale głównymi bohaterami przedstawienia. Nadanie szczególnej pozycji magicznym postaciom można zaobserwować w przypadku obrazu prezentowanego na aukcji „Anioł tańczy” z 1991. W obrazie jak w wizji sennej przeplatają się wątki z różnych światów. Namalowany tańczący anioł góruje nad galopującym jednorożcem. Widać charakterystyczną zabawę artystki proporcjami między postaciami i perspektywą.
Ukończyła ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny w 1962 roku. Miała ponad 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych. W latach stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej pokazując obrazy m.in. na cyklicznych spotkaniach ze sztuką w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie. Jedna z jej ostatnich większych wystaw odbyła się w warszawskiej Galerii Kordegarda (1991-92). Maria Anto szybko wykształciła swój własny rozpoznawalny styl. Tworzyła świat fantastyczny, o bogatej kolorystyce, nastroju i kompozycji. Jej obrazy wyróżniają się tajemniczą atmosferą. Artystka buduje swoistą poetykę. W pracach przeważają ciemne barwy rozświetlane pojedynczymi, jaskrawymi plamami. Zwykłe przedmioty nabierają niezwykłego znaczenia. Otoczone aurą zagadkowości przestają być zwyczajne - stają się piękne.
Description:
"Angel is dancing", 1991
oil/canvas, 120 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Maria Anto 1991', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'MARIA ANTO 1991 "ANIOL TANCZY" 120x90' and below: 'Maria Anto 91 | 966'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Maria Anto 1991 [zapis w odbiciu lustrzanym]'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska