Powrót do DESA.PL
456 of Liczba obiektów: 61
456
Leszek Knaflewski (1960 - 2014) | "Killing me softly", 2005
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Wymiary
100 x 100 x 14 cm (całość)
Kategoria
Opis
lightbox, 100 x 100 x 14 cm (całość), sygnowany i datowany na odwrociu: 'KNAF | 2005',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Leszek Knaflewski był przede wszystkim twórcą sztuk wizualnych – audioperformansów, prac wideo, obiektów, instalacji i fotografii – od lat 90. XX wieku niezwykle efektywnie łączących je z muzyką. Współzałożyciel grupy Koło Klipsa, gdzie artystycznie nawiązywał do nurtu „realizmu magicznego” i „rzeźb pomalarskich”. Sam artysta nazywał swoje prace „wielowymiarowymi płaszczyznami” i mówił na ich temat „(…) że są one próbą uchwycenia tych rzeczy, które znajdują się poza obrazem. W warstwie znaczeniowej interesowało go, jak wyjaśniał, ‘poszerzanie pojemności prostych symboli, dobrze już znanych’” (Ewa Gorządek, Leszek Knaflewski, https://culture.pl/pl/tworca/leszek-knaflewski, dostęp: 31.08.2022).
Zaprezentowana praca, na odwrocie sygnowana pseudonimem artysty – Knaf, pochodzi z 2005. Należy do składającego się z ośmiu czarno-białych lightboxów wielkoformatowego cyklu – „Killing me Softly”. A jego nazwa jest nawiązaniem do tytułu piosenki Roberty Flack. Na pierwszy rzut oka widzimy dokumentalny portret zamaskowanego, uzbrojonego w karabin mężczyzny w mundurze – być może terrorysty, a może antyterrorysty. Dopiero po chwili, patrząc uważniej, dostrzegamy pod jego szyją koloratkę, a mundur okazuje się ściągniętą w pasie sutanną. Pod maską ukrywa się natomiast sam artysta. „Perfekcyjnie wykonana sesja zdjęciowa przypomina reklamy luksusowych produktów. Postać kapłana przedstawiona została w wieloznacznych sytuacjach o kontrowersyjnej lub niejasnej na pierwszy rzut oka wymowie, które dość trudno jest odczytywać zgodnie z tradycyjną symboliką chrześcijańską” (Ewa Gorządek, Leszek Knaflewski, https://culture.pl/pl/tworca/leszek-knaflewski, dostęp: 31.08.2022).
Fotografię możemy interpretować jako krytyczną i negująca ważność duchownego, z którego symbolicznym aspektem mierzy się Knaflewski. Ale też jako pewną grę o władzę nad duszą, niepozbawioną niepokojącej erotyki – postać na fotografii patrzy na nas pewnie, wyzywająco, z góry, a maska i głęboka czerń stroju kierują nas w stronę skojarzeń masochistycznych albo sadystycznych. Jak pisał Marek Wasilewski „(…) mamy tu połączenie przemocy i śmierci, powiązanej z dwuznacznym erotyzmem. Jest w tym tytule o miękkim zabijaniu zapowiedź wyznania masochistycznej rozkoszy. Sytuacja jest tu jednak bardziej skomplikowana, ponieważ do wymienionych powyżej wątków dochodzi jeszcze jeden istotny dla artysty element – rozważania religijne i areligijne” (Marek Wasilewski, Leszek Knaflewski (1960-2014), https://czaskultury.pl/czytanki/leszek-knaflewski-2/, dostęp: 31.08.2022). Bez wątpienia w pracach artysty widać fascynację religijnością, śmiercią, erotyką, a jednocześnie jest tu nieco obrazoburcze negowanie autorytetów i przypisanych im ról czy przymiotów oraz pytanie o ich rzeczywistą tożsamość. Ten przekaz na płaszczyźnie wizualnej jest jasny i wyrazisty, natomiast na poziomie odczytania ukrytych sensów staje się już enigmatyczny. To, co najistotniejsze, jest uznane przez artystę za wizje pozawerbalne.

W latach 1980-1985 studiował malarstwo w PWSSP w Poznaniu. W latach 1983-90 współtworzył poznańską grupę artystyczną Koło Klipsa. Knaflewski już w kilka miesięcy po rozwiązaniu się Koła Klipsa, miał swoją wystawę indywidualną. Było to w roku 1991, w poznańskiej galerii Obraz. Od tego czasu Knaflewski sygnuje swoje dzieła i wystawy całkiem czytelnym kryptonimem: Knaf. Obecnie jest pedagogiem w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W sztuce zajmuje się instalacją, fotografią, obiektami akustycznymi. Prace artystyczne prezentował na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych m.in. w Galerie Kubus, Hannover, Galerie Atelier 340, Bruksela, Galerie X Art Space, Ateny, Galerii Miejskiej Arsenał, Poznań, Galerii Wschodnia, Łódź, Galerii BWA, Słupsk, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa.

Description:
"Killing me softly", 2005
lightbox, 100 x 100 x 14 cm (entire object); signed and dated on the reverse: 'KNAF | 2005', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
lightbox
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'KNAF | 2005'
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 165 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1", Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007