Powrót do DESA.PL
455 of Liczba obiektów: 61
455
Zbigniew Libera (1959) | Z cyklu "Lego. Obóz koncentracyjny", 1996
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
20 x 30 cm
Kategoria
Opis
C-Print/papier fotograficzny, diasec, 20 x 30 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Sens całej serii tkwi w ich funkcji, która edukuje użytkowników, w tym konkretnym przypadku widzów wystaw artystycznych, tak samo, jak zmieniają i kształtują swoich użytkowników przedmioty codziennego użytku. Estetyka tu zastosowana jest tylko cytatem z adekwatnej aktualności, aby odbiorca mógł poczuć się swojsko, by nie wystraszył się jakiejś może nazbyt wyrafinowanej stylistyki tak zwanej wysokiej sztuki” (Zbigniew Libera, „Lego. Obóz koncentracyjny” a problematyka rzeźby w Polsce, Magazyn Zachęta Online, nr 24, Warszawa, lipiec 2020, https://zacheta.art.pl/magazyn/24-lego-oboz-koncentracyjny-a-problematyka-rzezby-w-polsce/, dostęp: 16.09.2022).
Prezentowana fotografia „Lego. Obóz koncentracyjny” autorstwa Zbigniewa Libery jest dokumentacją jednego z najważniejszych dzieł polskiej sztuki lat 90. – serii klocków, z których artysta zbudował obóz koncentracyjny. Dzieło należy do serii 11 fotografii ukazujących obiekty i scenki, które można ułożyć według koncepcji przedstawionej przez Liberę. Portfolio złożone ze zdjęć zostało wydane w 12 egzemplarzach numerowanych i sygnowanych przez artystę. Cała seria obiektów „Lego. Obóz koncentracyjny” znalazła się w zbiorach Muzeum Żydowskiego w Nowym Jorku. Dzieło ze względu na podjętą tematykę Holocaustu i użyty nowy język artystyczny wywołało jedno z największych skandali artystycznych lat 90. i było szeroko komentowane w mediach. Ukazany na prezentowanej fotografii barak został skonstruowany z klocków Lego i jest jedną z możliwości zabawy danym zestawem, jaki proponuje artysta. Fotografia staje się propozycją, jak za pomocą klocków zainscenizować śmierć w masowych grobach.
„Libera w twórczy sposób spożytkował krytyczne teorie Michela Foucault, które na przełomie XX i XXI były istotną inspiracją wielu polskich artystów. W kategoriach strategii artystycznej jego praca miała na polskim gruncie charakter pionierski. Libera nadał swojemu dziełu formę produktu konsumpcyjnego, który od artykułów dostępnych na rynku różniły tylko drobne, choć w ostatecznym rachunku zasadnicze przesunięcia znaczeń. W ten sposób twórca czynił techniki marketingowe jeszcze jednym elementem swojego artystycznego arsenału i powoływał do życia rodzaj symbolicznego wirusa, który miał infekować system zbiorowych wyobrażeń. Przez zderzenie pojęcia Zagłady z rzeczywistością zabawki Libera dokonał intelektualnej prowokacji, zwracając uwagę na potencjały zła i zagrożeń tkwiące nie w kronikach historycznych zbrodni, lecz w edukacyjnych i rynkowych systemach współczesnego, liberalnego społeczeństwa konsumpcyjnego” (Stach Szabłowski, „Lego. Obóz koncentracyjny” Zbigniewa Libery, źródło: https://www.nck.pl/szkolenia-i-rozwoj/projekty/kongres-kultury/aktualnosci/-lego-oboz-koncentracyjny-zbigniewa-libery-stach-szablowski, dostęp: 16.09.2022).

Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
From the "'Lego. Concentration Camp" series, 1996
C-Print/photographic paper, diasec, 20 x 30 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
C-Print/papier fotograficzny, diasec
Literatura
Everybody is nobody for somebody, katalog wystawy, (red.) Blanca Gómez Mosquete, Madryt 2014, ss. 130-1 (il.)
Wystawiany
„Każdy jest dla kogoś nikim", Fundación Banco Santander, Madryt, 15.02-15.06.2014