457
Marta Deskur (1962) | "Fanshon" - zestaw 9 fotografii , 2004
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Marta Deskur (1962)
Wymiary
22 x 22 x 0,8 cm
Kategoria
Opis
fotografia barwna/szkliwione kafle ceramiczne, 22 x 22 x 0,8 cm, sygnowane, datowane i numerowane na odwrocie każdej płytki,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marta Deskur artystka wizualna, skupiona na fotografii i sztuce wideo, autorka multimedialnych instalacji opartych na fotograficznych strukturach figuralnych. Zaprezentowany projekt fotograficzny „Fanshon” powstał w czasie berlińskiego stypendium twórczyni. Jest to zestaw dziewięciu barwnych fotografii na szkliwionych, białych kaflach ceramicznych. Sama Deskur mówi: „(…) Któregoś dnia przykuły moją uwagę dwie muzułmańskie dziewczynki siedzące na okrągłym placu, obok swoich rowerów. Jedna w czerwonej chuście i różowej koszulce, druga w seledynowej chuście i żółtej koszulce. Wtedy po raz pierwszy zaczęłam przyglądać się chustom. Wzięłam aparat i wyszłam z pracowni, chodziłam po ulicach Kreuzbergu i fotografowałam kobiety w chustach. Nagle zaczęłam dostrzegać ich wielość, różnorodność” (https://artinfo.pl/pl/blog/relacje/wpisy/marta-deskur-fanshon-ii-wystawa-w-galerii-le-guern2/, dostęp: 01.09.2022).
Fotografkę zafascynowała kobieca społeczność muzułmańska, ale przede wszystkim ich chusty – to, w jaki sposób je wiążą, jaki nadają im kształt, ich różnobarwność połączona z intensywnością kolorów. Te szczegóły niejako narzucały widzialność tych kobiet, w jakiś sposób ukrywając według artystki kobiecą indywidualność.
Sam tytuł „Fanshon” jest rodzajem pewnej zabawy w grę słów, ponieważ może oznaczać i żeńskie imię, i fanszon – trójkątną turecką chustę wiązaną pod brodą, ale też być związkiem wyrazów fashion i fason, łączącym modę oraz np. krój odzieży.
Marta Deskur w swoim cyklu skupia się przede wszystkim na chuście jako akcencie dopełniającym strój, elemencie mody, widzianym raczej współcześnie niż w roli tradycyjnej zasłony na włosy – hidżabu. Być może dlatego wycina komputerowo ze zdjęć wszystko, co świadczyłoby o przypisaniu do konkretnej postaci i umiejscowienia jej w jakimś miejscu – widzimy same kształty nakryć głowy, pozbawione twarzy i tła. Powstaje dzięki temu pewien rodzaj zapisów typologicznych – fotografka buduje narrację, dodając do niej kolejne ceramiczne elementy jak puzzle wycięte z rzeczywistości, interpretację układanki zostawiając odbiorcom.
Studiowała w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence w latach 1983 - 1988. Dyplom National Superieur d`exspresion plasique. W latach 1989-90 prowadziła zajęcia z rysunku w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence. Mieszka i pracuje w Krakowie. W ciągu ostatnich lat w jej twórczości dominuje fotografia i wideo. Należy do czołówki polskiej sceny sztuk wizualnych. W swojej twórczości porusza podstawowe kwestie współczesnej kultury i jej wpływu na relacje ludzkie.
Description:
"Fanshon" - set of 9 photographs, 2004
coloured photograph/szkliwione kafle ceramiczne, 22 x 22 x 0.8 cm; signed, dated and numbered on the back of each plate, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marta Deskur artystka wizualna, skupiona na fotografii i sztuce wideo, autorka multimedialnych instalacji opartych na fotograficznych strukturach figuralnych. Zaprezentowany projekt fotograficzny „Fanshon” powstał w czasie berlińskiego stypendium twórczyni. Jest to zestaw dziewięciu barwnych fotografii na szkliwionych, białych kaflach ceramicznych. Sama Deskur mówi: „(…) Któregoś dnia przykuły moją uwagę dwie muzułmańskie dziewczynki siedzące na okrągłym placu, obok swoich rowerów. Jedna w czerwonej chuście i różowej koszulce, druga w seledynowej chuście i żółtej koszulce. Wtedy po raz pierwszy zaczęłam przyglądać się chustom. Wzięłam aparat i wyszłam z pracowni, chodziłam po ulicach Kreuzbergu i fotografowałam kobiety w chustach. Nagle zaczęłam dostrzegać ich wielość, różnorodność” (https://artinfo.pl/pl/blog/relacje/wpisy/marta-deskur-fanshon-ii-wystawa-w-galerii-le-guern2/, dostęp: 01.09.2022).
Fotografkę zafascynowała kobieca społeczność muzułmańska, ale przede wszystkim ich chusty – to, w jaki sposób je wiążą, jaki nadają im kształt, ich różnobarwność połączona z intensywnością kolorów. Te szczegóły niejako narzucały widzialność tych kobiet, w jakiś sposób ukrywając według artystki kobiecą indywidualność.
Sam tytuł „Fanshon” jest rodzajem pewnej zabawy w grę słów, ponieważ może oznaczać i żeńskie imię, i fanszon – trójkątną turecką chustę wiązaną pod brodą, ale też być związkiem wyrazów fashion i fason, łączącym modę oraz np. krój odzieży.
Marta Deskur w swoim cyklu skupia się przede wszystkim na chuście jako akcencie dopełniającym strój, elemencie mody, widzianym raczej współcześnie niż w roli tradycyjnej zasłony na włosy – hidżabu. Być może dlatego wycina komputerowo ze zdjęć wszystko, co świadczyłoby o przypisaniu do konkretnej postaci i umiejscowienia jej w jakimś miejscu – widzimy same kształty nakryć głowy, pozbawione twarzy i tła. Powstaje dzięki temu pewien rodzaj zapisów typologicznych – fotografka buduje narrację, dodając do niej kolejne ceramiczne elementy jak puzzle wycięte z rzeczywistości, interpretację układanki zostawiając odbiorcom.
Studiowała w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence w latach 1983 - 1988. Dyplom National Superieur d`exspresion plasique. W latach 1989-90 prowadziła zajęcia z rysunku w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence. Mieszka i pracuje w Krakowie. W ciągu ostatnich lat w jej twórczości dominuje fotografia i wideo. Należy do czołówki polskiej sceny sztuk wizualnych. W swojej twórczości porusza podstawowe kwestie współczesnej kultury i jej wpływu na relacje ludzkie.
Description:
"Fanshon" - set of 9 photographs, 2004
coloured photograph/szkliwione kafle ceramiczne, 22 x 22 x 0.8 cm; signed, dated and numbered on the back of each plate, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
fotografia barwna/szkliwione kafle ceramiczne
Sygnatura
sygnowane, datowane i numerowane na odwrocie każdej płytki
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 123 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1", Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007