Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 54
24
Koji Kamoji (1935) | Bez tytułu , 1993
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Koji Kamoji (1935)
Wymiary
20 x 20 cm
Opis
technika mieszana, asamblaż/blacha, 20 x 20 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Koji 1993', sygnowany na odwrociu: 'Koji'
z boku dedykacja: 'Ryszardowi Gieryszewskiemu Koji 1993'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Koji Kamoji jest malarzem i twórcą obiektów oraz instalacji. Artysta ukończył studia w Musashino Art University w Tokio, w 1959 przyjechał do Polski i rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Twórca nie trafił tu przypadkowo, jego rodzina od lat była związana bowiem z polską kulturą – brat ze strony matki oraz stryj artysty zajmowali się tłumaczeniem polskiej literatury na język japoński. Duży wpływ wywarła na niego wówczas już sama podróż statkiem – we wspomnieniach artysty pojawia się ona jako moment niezwykle intensywnego odczucia natury: obecności wody, nieba i powietrza, a także nieskończoności przestrzeni. Reminiscencje owej podróży dają się dostrzec właściwie w całej twórczości Koji Kamoji, szczególnie zaś w serii prac powstałych w latach określanych później jako „obrazy pruszkowskie”. Artysta posługuje się lapidarną formą i naturalnymi materiałami – w jego pracach pojawia się drewno, len, korek, kamień. Charakterystyczna dla nich jest również oszczędna kolorystyka, ograniczająca się do kolorów natury – beżu, bieli, odcieni brązu. Sztuka jako forma kontemplacji zarówno w tworzeniu, jak i odbiorze to jeden z podstawowych wyznaczników charakteryzujących twórczość Koji Kamoji. W komentarzach dotyczących jego prac równie często pojawia się sformułowanie, że w kompozycjach artysty odnajdujemy sposób myślenia poetyckimi skrótami (wielokrotnie porównywano je do syntetycznej formy tradycyjnych haiku) oraz przenikanie się estetyki Wschodu i Zachodu. Tym, co niewątpliwie można wywieść w twórczości Kamoji z jego rodzimej kultury, jest wspomniane kontemplacyjne podejście do twórczości, wyrażanie percypowanej sensualnie rzeczywistości poprzez nasycony metaforyką symbol – przedmiot jako znak. W tekstach krytycznych, próbujących usytuować go w kontekście sztuki Zachodu, pojawia się w obrębie szerokiego kręgu, jaki w latach 60. zatoczyła sztuka konceptualna. Kompozycje artysty daje się wpisać w awangardowe poszukiwania europejskich i amerykańskich twórców lat 60. i 70., szczególnie tych wypowiadających się w języku abstrakcji spod znaku minimal artu.
W latach 1953-58 studiował w Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio (dyplom w 1958 roku) w pracowni profesorów Saburo Aso i Choonan Yamaguchi. W 1959 roku przyjechał do Polski i podjął studia w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1966 roku) w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Laureat Nagrody Krytyki im. C. K. Norwida (1975). Od 1967 roku współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Description:
Untitled, 1993
mixed media, assemblage/plate, 20 x 20 cm; signed and dated lower right: 'Koji 1993', signed on the reverse: 'Koji'
on the side a dedication: 'Ryszardowi Gieryszewskiemu Koji 1993',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
technika mieszana, asamblaż/blacha
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Koji 1993'
Proweniencja
dar artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0