78
Ireneusz Pierzgalski | "Samoloty", 1967
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
87 x 122 cm
Kategoria
Opis
olej/płyta, 87 x 122 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '87 x 122 cm | IRENEUSZ | PIERZGALSKI | ŁÓDŹ | 12.I.67 | [nieczytelne]', na odwrociu nalepka wystawowa z Galerii Olimpus
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka abstrakcji miała na celu uwolnienie wewnętrznych emocji, wydobycie autentyczności oraz spontaniczności artystycznej. Powszechne zagadnienia zaczęły jednak kontrastować z opinią, iż ekspresja wyrazu to nie wszystko, istotą jest również stylizacja oraz dekoracyjność. Pierzgalski, rozpoczynający karierę w środku zaostrzonej dywagacji, postanowił oprzeć działalność na poszukiwaniu indywidualnych racji. Malarz nie tyle ulegał aktualnym wpływom, ile je oswajał i stosował w celu skonfrontowania własnej problematyki.
Z początku niezrytmizowane kompozycyjnie przeradzały się w składne przedstawienia o kontrastujących przestrzeniach oraz zachowanej autentyczności malarskiej. Artysta dostrzegł, iż w spontanicznym procesie malowania, któremu oddał się na początku kariery, dochodziło do powtarzalności spowodowanej pewną pamięcią ruchową. Pomimo wytwarzania nowych przedstawień, elementy upodobniały się do siebie na wzór artystycznej sygnatury. Doprowadziło to do refleksji artystycznej, zacierania granic między płaszczyznami walorystycznymi oraz tworzenia w sposób bardziej intencjonalny. Nasunęła się zatem myśl o wprowadzeniu liter oraz słów z różnorodnych alfabetów jako kreacji odmiennego środka przekazu.
Ireneusz Pierzgalski otrzymał dyplom na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 50. był związany z grupą „Piąte Koło” oraz „Nowa Linia”. Wystawiał również w jednej z najbardziej prestiżowych wówczas galerii „Krzywe Koło” w Warszawie.
Obronił dyplom w 1955 w łódzkiej PWSSP. Pozostał związany z łódzkim środowiskiem artystycznym, zarówno z Państwową Wyższą Szkołą Filmową (w latach 1955–1977), jak i dzisiejszą Akademią Sztuk Pięknych, gdzie prowadził Pracownię Fotografii na Wydziale Grafiki. Artysta pracuje w rozmaitych technikach, uprawia rysunek, malarstwo, grafikę, fotografię. W latach 50. związany był z grupą „Piąte Koło”, a potem „Nową Linią”. W latach 60. często wystawiał swoje prace w jednej z najbardziej wówczas liczących się galerii „Krzywe Koło” w Warszawie. Jest autorem określenia „Hotel Sztuki”, którym dzięki niemu w latach 70 - tych zaczęto nazywać ideę niezależnej aktywności wystawienniczej sformułowaną wcześniej przez Andrzeja Paruzela.
Description:
"Planes", 1967
oil/board, 87 x 122 cm; signed, dated and described on the revrse: '87 x 122 cm | IRENEUSZ | PIERZGALSKI | LODz | 12.I.67 | [illegible]', na odwrociu nalepka wystawowa z Galerii Olimpus
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka abstrakcji miała na celu uwolnienie wewnętrznych emocji, wydobycie autentyczności oraz spontaniczności artystycznej. Powszechne zagadnienia zaczęły jednak kontrastować z opinią, iż ekspresja wyrazu to nie wszystko, istotą jest również stylizacja oraz dekoracyjność. Pierzgalski, rozpoczynający karierę w środku zaostrzonej dywagacji, postanowił oprzeć działalność na poszukiwaniu indywidualnych racji. Malarz nie tyle ulegał aktualnym wpływom, ile je oswajał i stosował w celu skonfrontowania własnej problematyki.
Z początku niezrytmizowane kompozycyjnie przeradzały się w składne przedstawienia o kontrastujących przestrzeniach oraz zachowanej autentyczności malarskiej. Artysta dostrzegł, iż w spontanicznym procesie malowania, któremu oddał się na początku kariery, dochodziło do powtarzalności spowodowanej pewną pamięcią ruchową. Pomimo wytwarzania nowych przedstawień, elementy upodobniały się do siebie na wzór artystycznej sygnatury. Doprowadziło to do refleksji artystycznej, zacierania granic między płaszczyznami walorystycznymi oraz tworzenia w sposób bardziej intencjonalny. Nasunęła się zatem myśl o wprowadzeniu liter oraz słów z różnorodnych alfabetów jako kreacji odmiennego środka przekazu.
Ireneusz Pierzgalski otrzymał dyplom na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 50. był związany z grupą „Piąte Koło” oraz „Nowa Linia”. Wystawiał również w jednej z najbardziej prestiżowych wówczas galerii „Krzywe Koło” w Warszawie.
Obronił dyplom w 1955 w łódzkiej PWSSP. Pozostał związany z łódzkim środowiskiem artystycznym, zarówno z Państwową Wyższą Szkołą Filmową (w latach 1955–1977), jak i dzisiejszą Akademią Sztuk Pięknych, gdzie prowadził Pracownię Fotografii na Wydziale Grafiki. Artysta pracuje w rozmaitych technikach, uprawia rysunek, malarstwo, grafikę, fotografię. W latach 50. związany był z grupą „Piąte Koło”, a potem „Nową Linią”. W latach 60. często wystawiał swoje prace w jednej z najbardziej wówczas liczących się galerii „Krzywe Koło” w Warszawie. Jest autorem określenia „Hotel Sztuki”, którym dzięki niemu w latach 70 - tych zaczęto nazywać ideę niezależnej aktywności wystawienniczej sformułowaną wcześniej przez Andrzeja Paruzela.
Description:
"Planes", 1967
oil/board, 87 x 122 cm; signed, dated and described on the revrse: '87 x 122 cm | IRENEUSZ | PIERZGALSKI | LODz | 12.I.67 | [illegible]', na odwrociu nalepka wystawowa z Galerii Olimpus
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '87 x 122 cm | IRENEUSZ | PIERZGALSKI | ŁÓDŹ | 12.I.67 | [nieczytelne]'
Wystawiany
Ireneusz Pierzgalski. 1966-1967, BWA Łódź – Salon Sztuki Współczesnej, Łódź, 1968; Ireneusz Pierzgalski. 1966-1967, Galeria Olimpus, Łódź, 2009; Ireneusz Pierzgalski. Malarstwo-Retrospektywa 2015, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2015; „Ponieważ wszystko, co istotne, zostało powiedziane... Ireneusz Pierzgalski. Malarstwo”,; Galeria Olimpus, Łódź, 13.02-15.03.2020