Powrót do DESA.PL
79 of Liczba obiektów: 82
79
Andrzej Partum | Bez tytułu, 1987
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Partum (1938 - 2002)
Wymiary
70,5 x 52,5 cm
Opis
olej/deska, 70,5 x 52,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Partum | 1987 Kobenhavn'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Andrzej Partum urodził się w rodzinie artystycznej, jednak wybuch II Wojny Światowej spowodował, iż został wcześnie osierocony. Już jako nastolatek artysta wypowiadał się na tematy polityczne oraz domagał się wycofania wojsk radzieckich z ziem polskich. Jako artystyczny samouk, pomimo braku dyplomu akademickiego, Partum był jednym z kluczowych przedstawicieli polskiej neoawangardy. Był artystą wszechstronnym, tworzył performanse, instalacje, filmy, i oczywiście malował. Twórca uczęszczał na zajęcia profesora Tadeusza Szeligowskiego jako wolny słuchacz Wydziału Kompozycji Warszawskiego Konserwatorium.

Artysta uznawany był za legendę sztuki polskiej lat 60. i 70., zarówno sztuki akceptowalnej przez państwo, jak i awangardy, która stawała w opozycji do ówczesnej władzy. Znany był jednak głównie z ukazywania absurdów PRL-owskiej codzienności. To właśnie w czasach PRL-u, Partum stał na czele artystów niezależnych, oderwanych od nakazów państwa i postulujących autentyczność postawy artystycznej. Krytyka w stosunku do działań artysty była podzielona. Przez jednych uznawany był za buntownika i komentatora wartego oklasku, przez innych za ikonę burzliwości, która szukała wszelkiej publiczności.

Partum był autorem dwóch wystąpień w ramach „Kina Laboratorium”: „Akupunktura” i „Film nie potrzebuje ekranu”. Prezentacja miała miejsce na V Biennale Form Przestrzennych w elbląskiej Galerii El, zorganizowanej w 1973 przez Gerarda Kwiatkowskiego. Artysta był również autorem wielu manifestów oraz programów artystycznych, choćby „Krytykosystem sztuki” z 1972 czy „Manifest sztuki bezczelnej” z 1977.
Studiował w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Konceptualista, teoretyk sztuki, kompozytor, twórca Biura Poezji i Galerii Pro/La. Był autorem manifestów, zajmował się sztuką performance. Utrzymywał kontakt z najbardziej awangardowymi i nieoficjalnymi instytucjami sztuki na świecie, był jednym z najbardziej aktywnych twórców na polu tzw. Sztuki Poczty. Jego prace na rynku sztuki należą do niezwykle rzadko spotykanych.

Description:
Untitled, 1987
oil/panel, 70.5 x 52.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. Partum | 1987 Kobenhavn'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Partum | 1987 Kobenhavn'