77
Antoni Fałat | "Motyl", 1980
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Antoni Fałat (1942)
Wymiary
61 x 54,8 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 61 x 54,8 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Antoni Fałat | 28.II.1980', opisany na krośnie malarskim na odwrociu: 'MOTYL'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Antoniego Fałata na przestrzeni lat migrowała pomiędzy malarstwem, rysunkiem, grafiką użytkową oraz tkaniną artystyczną. Dla artysty istotą obrazu pozostaje forma, to właśnie ona, jak wielokrotnie powtarza, nadaje znaczenia oraz wydźwięku emocjonalnego. W pracach artysty ową formą jest ludzka postać, zazwyczaj przedstawiona płasko, na osi obrazu, aby podkreślić jej reprezentacyjny charakter. W znacznej mierze są to przedstawienia tak zwane, upozowane, które sugerują, iż przedstawiona forma jest esencją, do której dąży malarz. Fałat ukazuje zarówno osoby prywatne, bliskie, jak i postaci historyczne. Inspiracje czerpie z kadrów o charakterze małomiasteczkowym. Prowincjonalność ukazana na fotografiach niesie ze sobą aurę sentymentalną. Z czasem prace nie były wyłącznie reinterpretacją sfotografowanych postaci, artysta poszukiwał czynnika, który nadałby formie teatralności, charakteru z pogranicza hiperrealizmu. Chciał oddać klimat aranżacji, wcielić się w scenografa obrazu, gdzie postać jest modelem, a drugi plan dźwięcznym tłem, który nadawał spójności przedstawienia. Jak na obrazie „Motyl” artysta sięga po oszczędną chłodną paletę barw, w której dominują szarości, granaty, brązy. Zarys postaci wyróżniony jest jednak intensywną bielą.
W 1969 uzyskał dyplom warszawskiej ASP, w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Rok później zakładał warszawska grupę "Aut", której programem były: "polski styl, polska figuracja, polska egzotyka". W 1992 został rektorem prywatnej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Antoni Fałat często wykorzystuje fotografie rodzinne, które służą mu jako wzory do swych obrazów, w których również dominuje "fotograficzna" kolorystyka (czarny, biały, szary) czasem wzbogacona zielenią, bądź ultramaryna. Duża cześć jego prac związana jest tematycznie z polska rzeczywistością: cykl "Portrety Polskie", "Polska Faraonów".
Description:
"Butterfly", 1980
oil/canvas, 61 x 54.8 cm; signed and dated lower right: 'Antoni Falat | 28.II.1980', described on the stretcher: 'MOTYL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Antoniego Fałata na przestrzeni lat migrowała pomiędzy malarstwem, rysunkiem, grafiką użytkową oraz tkaniną artystyczną. Dla artysty istotą obrazu pozostaje forma, to właśnie ona, jak wielokrotnie powtarza, nadaje znaczenia oraz wydźwięku emocjonalnego. W pracach artysty ową formą jest ludzka postać, zazwyczaj przedstawiona płasko, na osi obrazu, aby podkreślić jej reprezentacyjny charakter. W znacznej mierze są to przedstawienia tak zwane, upozowane, które sugerują, iż przedstawiona forma jest esencją, do której dąży malarz. Fałat ukazuje zarówno osoby prywatne, bliskie, jak i postaci historyczne. Inspiracje czerpie z kadrów o charakterze małomiasteczkowym. Prowincjonalność ukazana na fotografiach niesie ze sobą aurę sentymentalną. Z czasem prace nie były wyłącznie reinterpretacją sfotografowanych postaci, artysta poszukiwał czynnika, który nadałby formie teatralności, charakteru z pogranicza hiperrealizmu. Chciał oddać klimat aranżacji, wcielić się w scenografa obrazu, gdzie postać jest modelem, a drugi plan dźwięcznym tłem, który nadawał spójności przedstawienia. Jak na obrazie „Motyl” artysta sięga po oszczędną chłodną paletę barw, w której dominują szarości, granaty, brązy. Zarys postaci wyróżniony jest jednak intensywną bielą.
W 1969 uzyskał dyplom warszawskiej ASP, w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Rok później zakładał warszawska grupę "Aut", której programem były: "polski styl, polska figuracja, polska egzotyka". W 1992 został rektorem prywatnej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Antoni Fałat często wykorzystuje fotografie rodzinne, które służą mu jako wzory do swych obrazów, w których również dominuje "fotograficzna" kolorystyka (czarny, biały, szary) czasem wzbogacona zielenią, bądź ultramaryna. Duża cześć jego prac związana jest tematycznie z polska rzeczywistością: cykl "Portrety Polskie", "Polska Faraonów".
Description:
"Butterfly", 1980
oil/canvas, 61 x 54.8 cm; signed and dated lower right: 'Antoni Falat | 28.II.1980', described on the stretcher: 'MOTYL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Antoni Fałat | 28.II.1980'