48
Marek Szwarc | Główka dziewczynki
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Marek Szwarc (1892 - 1958)
Wymiary
13,5 x 10 x 10,5 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 13,5 x 10 x 10,5 cm, sygnowany u dołu: 'MAREK | SZWARC', wymiary marmurowej podstawy: 5 x 10 x 10 cm
odlew współczesny
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka europejska początku XX stulecia to prawdziwa parada awangardowych stylów i kierunków, które nieraz rodziły się równolegle do siebie i wzajemnie przenikały. W owym czasie Paryż stanowił niewątpliwie centrum nowoczesnej myśli artystycznej. Miasto świateł położone nad Sekwaną jak magnes przyciągało twórców, którzy zwabieni jego atmosferą, zlatywali tam niczym ćmy odurzone jaskrawym płomieniem ognia. W Paryżu rodziły się spektakularne kariery i z wielkim hukiem upadały niedoszłe gwiazdy. Jedną z integralnych postaci tego międzynarodowego środowiska był młody rzeźbiarz żydowskiego pochodzenia, Marek Szwarc. Już w latach 1911-14 studiował w murach tamtejszej École des Beaux-Arts. Mieszkał na Montparnassie i obracał się wśród artystycznej bohemy dzielnicy. Bywał w kawiarni La Rotonde i odwiedzał pracownie twórców rezydujących w La Ruche. Znał Kislinga, Chagalla czy Soutine’a. Szwarc opuścił Paryż i wrócił do Polski w 1914 ze względu na wojenną zawieruchę. Punktem zwrotnym w jego życiorysie było przejście na katolicyzm w 1919. Twórca zwrócił się wówczas w kierunku obrazowania ekspresjonistycznego i dołączył do nowopowstałego ugrupowania Jung Idysz zawiązanego w Łodzią. W 1920 twórca powrócił do Paryża. Nad Sekwaną jego kariera nabrała tempa. To tam odbyły się jego największe wystawy i powstały najważniejsze prace. Pomimo że zajmował się również malarstwem, to bez wątpienia rzeźba była medium, w którym uwidocznił nadzwyczajny talent. W jego oeuvre obok reliefowych plakiet występują także i pełnoplastyczne kompozycje, w których ciało ludzkie poddane zostaje daleko idącym deformacjom i stylizacji. Prezentowana w katalogu aukcyjnym główka dziewczynki stanowi interesujący przykład tematyki portretowej w dorobku Szwarca. W owym dziele ingerencja w naturę nie jest aż tak drastyczna jak w innych jego dziełach. Wizerunek ten przywodzi na myśl stylistykę impresjonizmu, której ulegał rzeźbiarz jeszcze we wczesnej fazie swojej plastycznej działalności. Interesującym odwołaniem może być tutaj brązowa głowa będąca portretem żony artysty, Giny z Pinkusów. Przechowywana w zbiorach Muzeum Polin w Warszawie forma, podobnie jak i omawiana praca, to pełne wrażliwości studium twarzy modelki, w którym statyka miesza się z wyrazistymi rysami.
Malarz i rzeźbiarz urodzony w 1892 w Zgierzu. W latach 1911-1914 studiował na paryskiej Ecole des Beaux Art., w okresie tym mieszkał w dzielnicy Montparnasse, ówcześnie zdominowanej przez skupisko artystów zamieszkujących tzw. "La Ruche". Tam poznał kluczowych artystów paryskiej bohemy Chagalla, Soutine’a, Kislinga, Pascina, którzy wpłynęli na formalne aspekty jego twórczości. Swoje pierwsze rzeźby wykonywał w najtańszych materiałach, głównie w glinie. Jeszcze w 1913 wystawił swoją pierwszą dużą rzeźbę, zatytułowaną „Ewa” na Salonie Jesiennym. W rok później powrócił do Polski, ze względu na wojenną zawieruchę zmuszony został do pozostania w kraju, zaś w 1919 odszedł od wyznania judaistycznego na rzecz katolicyzmu. Wydarzenie to, było także punktem zwrotnym w jego twórczości, spowodowało odejściem od impresjonizmu ku ekspresjonizmowi, z dominującymi motywami biblijnymi i nowotestamentowymi. W latach 1919-1921 należał do awangardowej grupy "Jung Idysz".W 1920 powrócił do Paryża, wtedy też i w kolejnej dekadzie miały miejsce jego największe wystawy. Po II wojnie światowej, w której brał udział jako żołnierz w szeregach polskiej armii, niemal całkowicie poświecił się rzeźbie, w kamieniu i drewnie oraz odlewach w brązie. Zmarł w 1958 w Paryżu.
Description:
Girl's head
patinated bronze, 13.5 x 10 x 10.5 cm; signed below: 'MAREK | SZWARC', dimensions of the marble base: 5 x 10 x 10 cm
contemporary cast
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
odlew współczesny
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka europejska początku XX stulecia to prawdziwa parada awangardowych stylów i kierunków, które nieraz rodziły się równolegle do siebie i wzajemnie przenikały. W owym czasie Paryż stanowił niewątpliwie centrum nowoczesnej myśli artystycznej. Miasto świateł położone nad Sekwaną jak magnes przyciągało twórców, którzy zwabieni jego atmosferą, zlatywali tam niczym ćmy odurzone jaskrawym płomieniem ognia. W Paryżu rodziły się spektakularne kariery i z wielkim hukiem upadały niedoszłe gwiazdy. Jedną z integralnych postaci tego międzynarodowego środowiska był młody rzeźbiarz żydowskiego pochodzenia, Marek Szwarc. Już w latach 1911-14 studiował w murach tamtejszej École des Beaux-Arts. Mieszkał na Montparnassie i obracał się wśród artystycznej bohemy dzielnicy. Bywał w kawiarni La Rotonde i odwiedzał pracownie twórców rezydujących w La Ruche. Znał Kislinga, Chagalla czy Soutine’a. Szwarc opuścił Paryż i wrócił do Polski w 1914 ze względu na wojenną zawieruchę. Punktem zwrotnym w jego życiorysie było przejście na katolicyzm w 1919. Twórca zwrócił się wówczas w kierunku obrazowania ekspresjonistycznego i dołączył do nowopowstałego ugrupowania Jung Idysz zawiązanego w Łodzią. W 1920 twórca powrócił do Paryża. Nad Sekwaną jego kariera nabrała tempa. To tam odbyły się jego największe wystawy i powstały najważniejsze prace. Pomimo że zajmował się również malarstwem, to bez wątpienia rzeźba była medium, w którym uwidocznił nadzwyczajny talent. W jego oeuvre obok reliefowych plakiet występują także i pełnoplastyczne kompozycje, w których ciało ludzkie poddane zostaje daleko idącym deformacjom i stylizacji. Prezentowana w katalogu aukcyjnym główka dziewczynki stanowi interesujący przykład tematyki portretowej w dorobku Szwarca. W owym dziele ingerencja w naturę nie jest aż tak drastyczna jak w innych jego dziełach. Wizerunek ten przywodzi na myśl stylistykę impresjonizmu, której ulegał rzeźbiarz jeszcze we wczesnej fazie swojej plastycznej działalności. Interesującym odwołaniem może być tutaj brązowa głowa będąca portretem żony artysty, Giny z Pinkusów. Przechowywana w zbiorach Muzeum Polin w Warszawie forma, podobnie jak i omawiana praca, to pełne wrażliwości studium twarzy modelki, w którym statyka miesza się z wyrazistymi rysami.
Malarz i rzeźbiarz urodzony w 1892 w Zgierzu. W latach 1911-1914 studiował na paryskiej Ecole des Beaux Art., w okresie tym mieszkał w dzielnicy Montparnasse, ówcześnie zdominowanej przez skupisko artystów zamieszkujących tzw. "La Ruche". Tam poznał kluczowych artystów paryskiej bohemy Chagalla, Soutine’a, Kislinga, Pascina, którzy wpłynęli na formalne aspekty jego twórczości. Swoje pierwsze rzeźby wykonywał w najtańszych materiałach, głównie w glinie. Jeszcze w 1913 wystawił swoją pierwszą dużą rzeźbę, zatytułowaną „Ewa” na Salonie Jesiennym. W rok później powrócił do Polski, ze względu na wojenną zawieruchę zmuszony został do pozostania w kraju, zaś w 1919 odszedł od wyznania judaistycznego na rzecz katolicyzmu. Wydarzenie to, było także punktem zwrotnym w jego twórczości, spowodowało odejściem od impresjonizmu ku ekspresjonizmowi, z dominującymi motywami biblijnymi i nowotestamentowymi. W latach 1919-1921 należał do awangardowej grupy "Jung Idysz".W 1920 powrócił do Paryża, wtedy też i w kolejnej dekadzie miały miejsce jego największe wystawy. Po II wojnie światowej, w której brał udział jako żołnierz w szeregach polskiej armii, niemal całkowicie poświecił się rzeźbie, w kamieniu i drewnie oraz odlewach w brązie. Zmarł w 1958 w Paryżu.
Description:
Girl's head
patinated bronze, 13.5 x 10 x 10.5 cm; signed below: 'MAREK | SZWARC', dimensions of the marble base: 5 x 10 x 10 cm
contemporary cast
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany u dołu: 'MAREK | SZWARC'