47
Warsztat środkowoeuropejski | Figura św. Jana Ewangelisty z Grupy Ukrzyżowania, około 1500
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Warsztat środkowoeuropejski
Wymiary
30 x 11 x 8 cm
Kategoria
Opis
drewno lipowe, polichromowane, złocone, 30 x 11 x 8 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Sztuka średniowieczna przesycona była mistycyzmem. W teocentrycznym świecie Bóg zajmował najważniejsze miejsce, a wszystko co było z nim związane znajdowało się w sferze najwyższego sacrum. W rozważaniach na temat sztuki tego okresu uwzględnić należy światopogląd społeczeństwa europejskiego, który determinował w zasadzie wszelką jego działalność. Ulegała mu również i twórczość plastyczna artystów, którzy tworząc na chwałę Stwórcy wielokrotnie rezygnowali ze sławy i rozgłosu. Do takiego stanu rzeczy przyczyniał się także system, w którym pracowali. Zarówno duże, prestiżowe zlecenia, jak również i małe projekty realizowane były w ramach cechów – rozbudowanych warsztatów, w których malarze i rzeźbiarze tworzyli wspólnie. Zleceniodawcy bardzo często precyzyjnie określali swoje oczekiwania, liczbę figur występujących w kompozycji, układ i wykorzystane materiały. Twórca był nie tyle artystą – kreatorem, co rzemieślnikiem. Nie znaczy to oczywiście, że dzieła średniowieczne pozbawione były artyzmu. Wręcz przeciwnie. Była to wbrew utartym schematom epoka wielkich eksperymentów i zaskakujących przemian.
Sztukę romańską i gotycką zdominowały, co naturalne, tematy religijne. Religia przenikała do życia codziennego i silnie w nie ingerowała. Związki państwa i Kościoła były tak zacieśnione, że wielokrotnie trudno było odseparować te dwie instytucje. Niezmiernie istotną kwestię stanowiła wówczas ludzka pobożność – kontakt z Bogiem i wiara w życie po śmierci. Miejscem do modlitwy nie były wyłącznie świątynie, ale także domowe zacisza sprzyjające prywatnej dewocji. Komnaty czy niewielkie kaplice wyposażane były w dzieła sztuki z wizerunkami Chrystusa, Marii i świętych. Imago, czyli wizerunek pogłębiał duchową łączność i pozwalał zobrazować to, co pozaziemskie i niewytłumaczalne.
Ze względu na formę prezentowanych w katalogu drewnianych rzeźb przypuszczać należy, że stanowiły one element domowego ołtarza. Figury Marii i św. Jana Ewangelisty wraz z niezachowaną do naszych czasów postacią Chrystusa tworzyły najprawdopodobniej Grupę Ukrzyżowania. Epizody z Pasji pojawiały się w sztuce średniowiecznej niezmiernie często, z racji faktu, iż wpisywały się one w historię Zbawienia. Grupy Ukrzyżowania występowały jako wielofiguralne kompozycje zarówno w ramach retabulów, jak i na belkach tęczowych w całej Europie. Omawiane rzeźby powstały w jednym z warsztatów w jej środkowej części, w Małopolsce, na Śląsku lub na Węgrzech.
Description:
Figure of Saint John the Evangelist from Crucifixion Group, okolo 1500
drewno lipowe, polichromowane, zlocone, 30 x 11 x 8 cm;,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Sztuka średniowieczna przesycona była mistycyzmem. W teocentrycznym świecie Bóg zajmował najważniejsze miejsce, a wszystko co było z nim związane znajdowało się w sferze najwyższego sacrum. W rozważaniach na temat sztuki tego okresu uwzględnić należy światopogląd społeczeństwa europejskiego, który determinował w zasadzie wszelką jego działalność. Ulegała mu również i twórczość plastyczna artystów, którzy tworząc na chwałę Stwórcy wielokrotnie rezygnowali ze sławy i rozgłosu. Do takiego stanu rzeczy przyczyniał się także system, w którym pracowali. Zarówno duże, prestiżowe zlecenia, jak również i małe projekty realizowane były w ramach cechów – rozbudowanych warsztatów, w których malarze i rzeźbiarze tworzyli wspólnie. Zleceniodawcy bardzo często precyzyjnie określali swoje oczekiwania, liczbę figur występujących w kompozycji, układ i wykorzystane materiały. Twórca był nie tyle artystą – kreatorem, co rzemieślnikiem. Nie znaczy to oczywiście, że dzieła średniowieczne pozbawione były artyzmu. Wręcz przeciwnie. Była to wbrew utartym schematom epoka wielkich eksperymentów i zaskakujących przemian.
Sztukę romańską i gotycką zdominowały, co naturalne, tematy religijne. Religia przenikała do życia codziennego i silnie w nie ingerowała. Związki państwa i Kościoła były tak zacieśnione, że wielokrotnie trudno było odseparować te dwie instytucje. Niezmiernie istotną kwestię stanowiła wówczas ludzka pobożność – kontakt z Bogiem i wiara w życie po śmierci. Miejscem do modlitwy nie były wyłącznie świątynie, ale także domowe zacisza sprzyjające prywatnej dewocji. Komnaty czy niewielkie kaplice wyposażane były w dzieła sztuki z wizerunkami Chrystusa, Marii i świętych. Imago, czyli wizerunek pogłębiał duchową łączność i pozwalał zobrazować to, co pozaziemskie i niewytłumaczalne.
Ze względu na formę prezentowanych w katalogu drewnianych rzeźb przypuszczać należy, że stanowiły one element domowego ołtarza. Figury Marii i św. Jana Ewangelisty wraz z niezachowaną do naszych czasów postacią Chrystusa tworzyły najprawdopodobniej Grupę Ukrzyżowania. Epizody z Pasji pojawiały się w sztuce średniowiecznej niezmiernie często, z racji faktu, iż wpisywały się one w historię Zbawienia. Grupy Ukrzyżowania występowały jako wielofiguralne kompozycje zarówno w ramach retabulów, jak i na belkach tęczowych w całej Europie. Omawiane rzeźby powstały w jednym z warsztatów w jej środkowej części, w Małopolsce, na Śląsku lub na Węgrzech.
Description:
Figure of Saint John the Evangelist from Crucifixion Group, okolo 1500
drewno lipowe, polichromowane, zlocone, 30 x 11 x 8 cm;,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
drewno lipowe, polichromowane, złocone
Proweniencja
przedwojenna kolekcja prywatna, Lwów; kolekcja prywatna, Małopolska