68
Henryk Cześnik (1951) | "Łaźnia miejska nr 74", 2013
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Henryk Cześnik (1951)
Wymiary
130 x 190 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 190 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: 'H. Cześnik 13.' oraz opisany u góry: 'Łaźnia miejska nr 74',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Figuratywny język malarski, szkicowy sposób kształtowania postaci, ekspresyjne zestawienia barw i programowy turpizm to cechy sztuki Henryka Cześnika. Z łatwością można zauważyć je na prezentowanym tutaj obrazie „Łaźnia miejska nr 74”. Monumentalne płótno przedstawia postać leżącą w wannie, która w dość absurdalny sposób osadzona została na kołach, co sprawia, że jest ona swojego rodzaju pojazdem. W charakterystyczny dla Cześnika sposób ciało postaci w wannie wyglądem przypomina raczej manekin, do którego wtórnie, niewprawnie przytwierdzono kończyny. Wyraźny kontur oraz brak iluzji perspektywicznej pozwalają zauważyć, że postać posiada nogi i ręce jakby ograniczone mechanicznym, nienaturalnym ruchem. Jedna z nóg, namalowana czerwienią z zaciekami, budzi skojarzenia z ciałem ociekającym krwią. Co typowe dla Cześnika, głowa postaci przypomina nagą czaszkę. Wszystko to składa się na turpistyczną figurę w groteskowy sposób ukazaną w trakcie kąpieli, polewaną wodą z nieco absurdalnych pryszniców-wieszaków. Czy jest to w ogóle przedstawienie żywej osoby?
Elementy szpitalnego wyposażenia, mroczny klimat wnętrz kojarzących się z bólem i cierpieniem, a także charakterystyczne obrazy malowane na prześcieradłach stały się znakiem rozpoznawczym pełnej ekspresji twórczości Henryka Cześnika. Zawsze jednak, co podkreślają krytycy, w jego obrazach można dostrzec zawarte w nich człowieczeństwo. Świetnie opisywał to Andrzej Matynia: „Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze. Jak w teatrze marionetek bohaterowie naprowadzani są przez Erosa i Tanatosa. Przemijanie, degradacja materii, a więc i ludzi w twórczości Cześnika jest wszechobecna. (…) U Cześnika to nie jest groźne memento mori, lecz konstatacja. Tak jest w naturze i nie ma co się dziwić, a tym bardziej przerażać. Biologiczność prześcieradeł jest przejmująco widoczna. Jak w turyńskim całunie człowieczeństwo jest na nich widoczne spod tego, co namalował na nich Cześnik” (http://zbrojowniasztuki. pl/pracownice-ipracownicy/obecne-dydaktyczki- -i-obecni-dydaktycy/Henryk czesnik, 652).
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.
Description:
"City baths no. 74", 2013
oil/canvas, 130 x 190 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'H. Czesnik 13.' and described at the top: 'Laznia miejska nr 74', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Figuratywny język malarski, szkicowy sposób kształtowania postaci, ekspresyjne zestawienia barw i programowy turpizm to cechy sztuki Henryka Cześnika. Z łatwością można zauważyć je na prezentowanym tutaj obrazie „Łaźnia miejska nr 74”. Monumentalne płótno przedstawia postać leżącą w wannie, która w dość absurdalny sposób osadzona została na kołach, co sprawia, że jest ona swojego rodzaju pojazdem. W charakterystyczny dla Cześnika sposób ciało postaci w wannie wyglądem przypomina raczej manekin, do którego wtórnie, niewprawnie przytwierdzono kończyny. Wyraźny kontur oraz brak iluzji perspektywicznej pozwalają zauważyć, że postać posiada nogi i ręce jakby ograniczone mechanicznym, nienaturalnym ruchem. Jedna z nóg, namalowana czerwienią z zaciekami, budzi skojarzenia z ciałem ociekającym krwią. Co typowe dla Cześnika, głowa postaci przypomina nagą czaszkę. Wszystko to składa się na turpistyczną figurę w groteskowy sposób ukazaną w trakcie kąpieli, polewaną wodą z nieco absurdalnych pryszniców-wieszaków. Czy jest to w ogóle przedstawienie żywej osoby?
Elementy szpitalnego wyposażenia, mroczny klimat wnętrz kojarzących się z bólem i cierpieniem, a także charakterystyczne obrazy malowane na prześcieradłach stały się znakiem rozpoznawczym pełnej ekspresji twórczości Henryka Cześnika. Zawsze jednak, co podkreślają krytycy, w jego obrazach można dostrzec zawarte w nich człowieczeństwo. Świetnie opisywał to Andrzej Matynia: „Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze. Jak w teatrze marionetek bohaterowie naprowadzani są przez Erosa i Tanatosa. Przemijanie, degradacja materii, a więc i ludzi w twórczości Cześnika jest wszechobecna. (…) U Cześnika to nie jest groźne memento mori, lecz konstatacja. Tak jest w naturze i nie ma co się dziwić, a tym bardziej przerażać. Biologiczność prześcieradeł jest przejmująco widoczna. Jak w turyńskim całunie człowieczeństwo jest na nich widoczne spod tego, co namalował na nich Cześnik” (http://zbrojowniasztuki. pl/pracownice-ipracownicy/obecne-dydaktyczki- -i-obecni-dydaktycy/Henryk czesnik, 652).
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.
Description:
"City baths no. 74", 2013
oil/canvas, 130 x 190 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'H. Czesnik 13.' and described at the top: 'Laznia miejska nr 74', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'H. Cześnik 13.' oraz opisany u góry: 'Łaźnia miejska nr 74'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Trójmiasto
Literatura
0
Wystawiany
0