235
Marek Piasecki | Bez tytułu
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Marek Piasecki (1935 - 2011)
Wymiary
23,5 x 17 x 4 cm
Kategoria
Opis
asamblaż, 23,5 x 17 x 4 cm, na odwrociu papierowa nalepka z opisem pracy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marek Piasecki to jeden z najwybitniejszych polskich artystów II połowy XX wieku. W 1967 wyemigrował do Szwecji. Zajmował się fotografią, grafiką oraz rzeźbą, jego twórczość sytuuje się na pograniczu różnych technik i nurtów artystycznych, wykazując związki z przedwojennym surrealizmem i neo-dadaizmem lat 60.
Już w latach 40. Piasecki zaczął kolekcjonować różne przedmioty. Z czasem stały się intrygującym elementem tworzonych przez niego obiektów i kompozycji. Jednym z najbardziej charakterystycznych motywów jego sztuki stała się lalka – częsta bohaterka nie tylko asamblaży, ale również fotografii. Rozczłonkowane przedmioty stawały się niezwykle estetycznymi obiektami sztuki – jeden z nich prezentujemy w niniejszym katalogu.
Dzieciństwo Marka Piaseckiego przypadło na lata II wojny światowej, podczas której był świadkiem aresztowania rodziców. Sam ze względów politycznych został skazany w latach 50. na 6 lat więzienia. Choć ostatecznie w więzieniu spędził niecałe 2 lata, to pobyt tam zniszczył mu zdrowie: „Może to okoliczności, w których miał żyć artysta, czyli polska powojenna i komunistyczna rzeczywistość lat 50. i 60. XX wieku były tak przeraźliwie obce, że trzeba było na stałe nadać owym lalkom duszę i fantazję, stawiając je powyżej rzeczy, by przetrwać i dać świadectwo złożoności ludzkiej kondycji?” (Marta Smolińska, Czy warto marnować swoje najczystsze zapały dla ciał przeraźliwie obcych? Uwagi o motywie lalki w twórczości Marka Piaseckiego, [w:] Marek Piasecki. With Care, [red.] Emilia Chorzępa, Magdalena Piłakowska, Poznań 2017, s. 93).
W Warszawie mieszkał do końca Powstania Warszawskiego. W 1945 zamieszkał w Krakowie, studiował na wydziale historii sztuki UJ. Od najmłodszych lat interesował się fotografią i filmem. Pracował jako fotograf dla Tygodnika Powszechnego. Mając 23 lata (w 1958) został przyjęty na członka Grupy Krakowskiej. Brał udział m.in. w II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 i 1959 Od 1967 mieszka w Lund w Szwecji. W 2008 miała miejsce wystawa monograficzna artysty w warszawskiej Zachęcie eksponująca zwłaszcza surrealistyczny wątek jego twórczości.
Description:
Untitled
assemblage, 23.5 x 17 x 4 cm; , label with the work's description on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marek Piasecki to jeden z najwybitniejszych polskich artystów II połowy XX wieku. W 1967 wyemigrował do Szwecji. Zajmował się fotografią, grafiką oraz rzeźbą, jego twórczość sytuuje się na pograniczu różnych technik i nurtów artystycznych, wykazując związki z przedwojennym surrealizmem i neo-dadaizmem lat 60.
Już w latach 40. Piasecki zaczął kolekcjonować różne przedmioty. Z czasem stały się intrygującym elementem tworzonych przez niego obiektów i kompozycji. Jednym z najbardziej charakterystycznych motywów jego sztuki stała się lalka – częsta bohaterka nie tylko asamblaży, ale również fotografii. Rozczłonkowane przedmioty stawały się niezwykle estetycznymi obiektami sztuki – jeden z nich prezentujemy w niniejszym katalogu.
Dzieciństwo Marka Piaseckiego przypadło na lata II wojny światowej, podczas której był świadkiem aresztowania rodziców. Sam ze względów politycznych został skazany w latach 50. na 6 lat więzienia. Choć ostatecznie w więzieniu spędził niecałe 2 lata, to pobyt tam zniszczył mu zdrowie: „Może to okoliczności, w których miał żyć artysta, czyli polska powojenna i komunistyczna rzeczywistość lat 50. i 60. XX wieku były tak przeraźliwie obce, że trzeba było na stałe nadać owym lalkom duszę i fantazję, stawiając je powyżej rzeczy, by przetrwać i dać świadectwo złożoności ludzkiej kondycji?” (Marta Smolińska, Czy warto marnować swoje najczystsze zapały dla ciał przeraźliwie obcych? Uwagi o motywie lalki w twórczości Marka Piaseckiego, [w:] Marek Piasecki. With Care, [red.] Emilia Chorzępa, Magdalena Piłakowska, Poznań 2017, s. 93).
W Warszawie mieszkał do końca Powstania Warszawskiego. W 1945 zamieszkał w Krakowie, studiował na wydziale historii sztuki UJ. Od najmłodszych lat interesował się fotografią i filmem. Pracował jako fotograf dla Tygodnika Powszechnego. Mając 23 lata (w 1958) został przyjęty na członka Grupy Krakowskiej. Brał udział m.in. w II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 i 1959 Od 1967 mieszka w Lund w Szwecji. W 2008 miała miejsce wystawa monograficzna artysty w warszawskiej Zachęcie eksponująca zwłaszcza surrealistyczny wątek jego twórczości.
Description:
Untitled
assemblage, 23.5 x 17 x 4 cm; , label with the work's description on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
asamblaż