236
Łukasz Surowiec | Bluza i kij bejsbolowy z serii "Black bloc", 2017
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Łukasz Surowiec (1985)
Wymiary
bluza z rękawiczkami w rozmiarze M, 95 x 45 cm;
kij bejsbolowy, 80 x 5 cm
kij bejsbolowy, 80 x 5 cm
Kategoria
Opis
instalacja, bluza z rękawiczkami w rozmiarze M, 95 x 45 cm;
kij bejsbolowy, 80 x 5 cm, kij bejsbolowy sygnowany: 'Łukasz Surowiec', obiekty pochodzą z edycji 10 prac
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Black Bloc” Łukasza Surowca jest przykładem artystycznej akcji w duchu sztuki relacyjnej, rozumianej jako takiej, która obrazuje, wytwarza i podtrzymuje relacje międzyludzkie. Prezentowana w Zachęcie instalacja przybrała formę butiku z odzieżą dla anarchistów. Jednak projekt dalece wykracza poza swoją formę. By nabyć zaprojektowane przez Surowca ubrania i akcesoria w postaci kolorowych kijów bejsbolowych, brandowanych kostek brukowych, koktajli Mołotowa (bez benzyny), czy kominiarek, można było podzielić się dokumentacją ze swojego udziału w proteście wobec wszelkich form władzy: protesty przeciwko wyzyskowi, rasizmowi, faszyzmowi, homofobii, eksmisjom oraz w obronie miejsc pracy. Akcja Surowca to przykład sztuki, lub jak woli artysta – post-sztuki – która nie cofa się przed krytycznym zaangażowaniem i potrafi stanąć w otwartym sporze ze status quo, również politycznym. Projekt nie tylko sprowokował widzów do wzięcia udziału poprzez podzielenie się swoją historią, ale stał się zalążkiem dla kolejnej serii dzieł.
W niniejszym katalogu prezentujemy bluzę z kapturem oraz żółty kij bejsbolowy. Kolekcja mody Surowca wpisuje się w taktykę „Black-bloc”, która przede wszystkim opiera się na odpowiednim, utrudniającym identyfikację stroju. Ubrania tego typu powinny być czarne i możliwie jednolite. Nie powinny odznaczać się żadnymi wyróżnikami typu paski, naszywki, napisy. Charakterystyczne są spodnie bojówki, wygodne buty – glany, bluza z kapturem, czarne czapki z daszkiem. Strój powinny uzupełniać kominiarki lub chusty do zasłaniania twarzy, czasami także okulary przeciwsłoneczne. Najpopularniejszą bronią Czarnego Bloku są kamienie oraz – rzadziej – koktajle Mołotowa. Sporadycznie są to petardy, świece dymne, pojemniki z farbą, proce, drewniane pałki, metalowe rurki.
„Przedsięwzięcie, które przygotowuję w ramach Spojrzeń, jest formalnie podobne do moich wcześniejszych realizacji, w których pojawia się motyw ekonomicznie utopijnych sposobów wymiany. Tym razem postanowiłem wykorzystać moje umiejętności z zakresu projektowania ubioru do stworzenia kolekcji inspirowanej wizerunkiem antyfaszystów stosujących podczas manifestacji taktykę czarnego bloku (black bloc), która m.in. opiera się na dobraniu utrudniającego identyfikację stroju. Zaprojektowane i uszyte ubrania wraz z przynależnymi im gadżetami mają zostać zaprezentowane w formie charakterystycznej dla konfekcji odzieżowej. Będzie można je oglądać, wybierać, przymierzać, kupować. Różnica tkwi w sposobie dystrybucji. Wybrany produkt można nabyć na dwa sposoby: klasycznie – poprzez zakup – albo za pomocą wymiany. Aby otrzymać wybrany produkt drogą wymiany, należy dostarczyć do miejsca ekspozycji dokumentację fotograficzną wraz ze zgodą na wykorzystanie wizerunku (lub własnoręcznie wykonany transparent) potwierdzającą udział w strajkach lub protestach przeciwko wszelkim formom władzy, eksmisji z mieszkań, wyzyskowi, rasizmowi, faszyzmowi, ksenofobii, a także w protestach i manifestacjach w obronie miejsc pracy, mniejszości, sprawiedliwości społecznej. W przyszłości z zebranych materiałów mogłaby powstać książka lub wystawa, a zgromadzone pieniądze umożliwiłyby kontynuację przedsięwzięcia. Proponowany projekt wykorzystujący estetykę taktyk manifestacyjnych jest próbą promowania i poszerzenia wiedzy na temat strategii oporu oraz poruszanych przez współczesnych anarchosyndykalistycznych kwestii. Wydaje mi się, że wystawa sponsorowana przez jeden z największych światowych banków jest znakomitym miejscem promocji tych treści”.
Łukasz Surowiec w rozmowie z Dorotą Monkiewicz, Spojrzenia 2017, Nagroda Deutsche Bank, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki; dostęp 8.11.2020: https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/spojrzenia-2017
Żyje i pracuje w Katowicach.
2009 – 2010 Universität der Künste Berlin
2008 – 2009 Stypendium Ministra Kultury
2007 – 2009 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu
2005 – 2006 Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie
2005 - 2010 uzyskany tytuł magistra Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni rzeźby
2000 – 2005 Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE
2012 - Kunst Werke - 7 Berlin Biennale, Niemcy, Berlin,
2012 - Air de Pologne, Belgia, Mechelen, De Garage
2012 - Kurort, Sopot, Artloop Festival,
2011 - Alternativa, IS Wyspa, Gdańsk,
2011 - 10. Konkurs Gepperta, Wrocław, BWA,
2011- Nie (na) Miejscu Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski,
2011 - Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart, Kraków, MOCAK,
2011 - Pani Walewska - Zbiornik Kultury, Kraków
2011 - udział projekcie ARTificial Sztuczna przestrzeń sztuki, Zielona Góra
2011 - (uN)Polish - Galeria Petra Vankova, Berlin
2010 - Start Point Prize 2010, Czechy, Kutna Hora
2010 - Nawet o tym nie myśl - Galeria Leto, Warszawa
2010 - Ciało obce - Centrum Kultury Żydowskiej, wystawa w ramach festiwalu Design Attack
2010 - Artenalia, Stara Rzeźnia, Poznań
2010 - UDK Berlin, Niemcy, Berlin
2009 - Korektor postawy w ramach Hejnał Expedition Art Festival, Białoruś, Mińsk
2009 - udział w II Festiwalu Performance 'Granice wnętrza'- Galeria Przychodnia, Poznań
2009 - Granice rysunku, Galeria PWST, Kraków
2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie - Fabryka Erdal, Kraków
2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie Drugie - Hotel Forum, Kraków
2009 - Wystawa darów 2004-2009 - Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, Kraków
2008 - Ogólnopolska wystawa rysunku, Toruń, Wozownia
2008 - Integralia 2008, Kraków, Stara Piekarnia
2008 - Cienie, które nie posiadają rzeczy, Gdańsk, Stocznia Gdańska
2007 - Ku Wyspiańskiemu - instalacja, Kraków, Galeria ASP
WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
2013 - Kraków, Bunkier Sztuki, Dziady
2012 - Szwecja, Kalmar, Kalmar Konstmuseum, Szwedzkie gołębie
2012 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku
2012 - Kraków, Art Agenda Nova, Project Berlin-Birkenau
2011 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku – dokument, instalacja, obiekt, fotomontaż.
2011 - Kraków, Pawilon Wyspiańskiego, Nigdy nie byłam, nigdy nie jestem, nigdy nie będę tu
2011 - Poznań, Nowa Gazownia, Skaza
2010 - Kraków, Art Agenda Nova Gallery, Nice to Meet You
2010 - Kraków, Galeria Rzeźby ASP, Cóż po interpretacji
Description:
Blouse and baseball bat from the seriesi "Black bloc", 2017
installation, M-sized blouse with gloves, 95 x 45 cm;
baseball bat, 80 x 5 cm; baseball bat signed: 'Lukasz Surowiec', works in the edition of 10,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
kij bejsbolowy, 80 x 5 cm, kij bejsbolowy sygnowany: 'Łukasz Surowiec', obiekty pochodzą z edycji 10 prac
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Black Bloc” Łukasza Surowca jest przykładem artystycznej akcji w duchu sztuki relacyjnej, rozumianej jako takiej, która obrazuje, wytwarza i podtrzymuje relacje międzyludzkie. Prezentowana w Zachęcie instalacja przybrała formę butiku z odzieżą dla anarchistów. Jednak projekt dalece wykracza poza swoją formę. By nabyć zaprojektowane przez Surowca ubrania i akcesoria w postaci kolorowych kijów bejsbolowych, brandowanych kostek brukowych, koktajli Mołotowa (bez benzyny), czy kominiarek, można było podzielić się dokumentacją ze swojego udziału w proteście wobec wszelkich form władzy: protesty przeciwko wyzyskowi, rasizmowi, faszyzmowi, homofobii, eksmisjom oraz w obronie miejsc pracy. Akcja Surowca to przykład sztuki, lub jak woli artysta – post-sztuki – która nie cofa się przed krytycznym zaangażowaniem i potrafi stanąć w otwartym sporze ze status quo, również politycznym. Projekt nie tylko sprowokował widzów do wzięcia udziału poprzez podzielenie się swoją historią, ale stał się zalążkiem dla kolejnej serii dzieł.
W niniejszym katalogu prezentujemy bluzę z kapturem oraz żółty kij bejsbolowy. Kolekcja mody Surowca wpisuje się w taktykę „Black-bloc”, która przede wszystkim opiera się na odpowiednim, utrudniającym identyfikację stroju. Ubrania tego typu powinny być czarne i możliwie jednolite. Nie powinny odznaczać się żadnymi wyróżnikami typu paski, naszywki, napisy. Charakterystyczne są spodnie bojówki, wygodne buty – glany, bluza z kapturem, czarne czapki z daszkiem. Strój powinny uzupełniać kominiarki lub chusty do zasłaniania twarzy, czasami także okulary przeciwsłoneczne. Najpopularniejszą bronią Czarnego Bloku są kamienie oraz – rzadziej – koktajle Mołotowa. Sporadycznie są to petardy, świece dymne, pojemniki z farbą, proce, drewniane pałki, metalowe rurki.
„Przedsięwzięcie, które przygotowuję w ramach Spojrzeń, jest formalnie podobne do moich wcześniejszych realizacji, w których pojawia się motyw ekonomicznie utopijnych sposobów wymiany. Tym razem postanowiłem wykorzystać moje umiejętności z zakresu projektowania ubioru do stworzenia kolekcji inspirowanej wizerunkiem antyfaszystów stosujących podczas manifestacji taktykę czarnego bloku (black bloc), która m.in. opiera się na dobraniu utrudniającego identyfikację stroju. Zaprojektowane i uszyte ubrania wraz z przynależnymi im gadżetami mają zostać zaprezentowane w formie charakterystycznej dla konfekcji odzieżowej. Będzie można je oglądać, wybierać, przymierzać, kupować. Różnica tkwi w sposobie dystrybucji. Wybrany produkt można nabyć na dwa sposoby: klasycznie – poprzez zakup – albo za pomocą wymiany. Aby otrzymać wybrany produkt drogą wymiany, należy dostarczyć do miejsca ekspozycji dokumentację fotograficzną wraz ze zgodą na wykorzystanie wizerunku (lub własnoręcznie wykonany transparent) potwierdzającą udział w strajkach lub protestach przeciwko wszelkim formom władzy, eksmisji z mieszkań, wyzyskowi, rasizmowi, faszyzmowi, ksenofobii, a także w protestach i manifestacjach w obronie miejsc pracy, mniejszości, sprawiedliwości społecznej. W przyszłości z zebranych materiałów mogłaby powstać książka lub wystawa, a zgromadzone pieniądze umożliwiłyby kontynuację przedsięwzięcia. Proponowany projekt wykorzystujący estetykę taktyk manifestacyjnych jest próbą promowania i poszerzenia wiedzy na temat strategii oporu oraz poruszanych przez współczesnych anarchosyndykalistycznych kwestii. Wydaje mi się, że wystawa sponsorowana przez jeden z największych światowych banków jest znakomitym miejscem promocji tych treści”.
Łukasz Surowiec w rozmowie z Dorotą Monkiewicz, Spojrzenia 2017, Nagroda Deutsche Bank, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki; dostęp 8.11.2020: https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/spojrzenia-2017
Żyje i pracuje w Katowicach.
2009 – 2010 Universität der Künste Berlin
2008 – 2009 Stypendium Ministra Kultury
2007 – 2009 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu
2005 – 2006 Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie
2005 - 2010 uzyskany tytuł magistra Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni rzeźby
2000 – 2005 Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE
2012 - Kunst Werke - 7 Berlin Biennale, Niemcy, Berlin,
2012 - Air de Pologne, Belgia, Mechelen, De Garage
2012 - Kurort, Sopot, Artloop Festival,
2011 - Alternativa, IS Wyspa, Gdańsk,
2011 - 10. Konkurs Gepperta, Wrocław, BWA,
2011- Nie (na) Miejscu Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski,
2011 - Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart, Kraków, MOCAK,
2011 - Pani Walewska - Zbiornik Kultury, Kraków
2011 - udział projekcie ARTificial Sztuczna przestrzeń sztuki, Zielona Góra
2011 - (uN)Polish - Galeria Petra Vankova, Berlin
2010 - Start Point Prize 2010, Czechy, Kutna Hora
2010 - Nawet o tym nie myśl - Galeria Leto, Warszawa
2010 - Ciało obce - Centrum Kultury Żydowskiej, wystawa w ramach festiwalu Design Attack
2010 - Artenalia, Stara Rzeźnia, Poznań
2010 - UDK Berlin, Niemcy, Berlin
2009 - Korektor postawy w ramach Hejnał Expedition Art Festival, Białoruś, Mińsk
2009 - udział w II Festiwalu Performance 'Granice wnętrza'- Galeria Przychodnia, Poznań
2009 - Granice rysunku, Galeria PWST, Kraków
2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie - Fabryka Erdal, Kraków
2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie Drugie - Hotel Forum, Kraków
2009 - Wystawa darów 2004-2009 - Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, Kraków
2008 - Ogólnopolska wystawa rysunku, Toruń, Wozownia
2008 - Integralia 2008, Kraków, Stara Piekarnia
2008 - Cienie, które nie posiadają rzeczy, Gdańsk, Stocznia Gdańska
2007 - Ku Wyspiańskiemu - instalacja, Kraków, Galeria ASP
WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
2013 - Kraków, Bunkier Sztuki, Dziady
2012 - Szwecja, Kalmar, Kalmar Konstmuseum, Szwedzkie gołębie
2012 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku
2012 - Kraków, Art Agenda Nova, Project Berlin-Birkenau
2011 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku – dokument, instalacja, obiekt, fotomontaż.
2011 - Kraków, Pawilon Wyspiańskiego, Nigdy nie byłam, nigdy nie jestem, nigdy nie będę tu
2011 - Poznań, Nowa Gazownia, Skaza
2010 - Kraków, Art Agenda Nova Gallery, Nice to Meet You
2010 - Kraków, Galeria Rzeźby ASP, Cóż po interpretacji
Description:
Blouse and baseball bat from the seriesi "Black bloc", 2017
installation, M-sized blouse with gloves, 95 x 45 cm;
baseball bat, 80 x 5 cm; baseball bat signed: 'Lukasz Surowiec', works in the edition of 10,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
instalacja
Sygnatura
kij bejsbolowy sygnowany: 'Łukasz Surowiec'
Wystawiany
Spojrzenia 2017 Nagroda Deutche Bank, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 09.09.–12.11.2017 - nagroda puibliczności