60
Tadeusz Kalinowski | Bez tytułu, 1967
Estymacja:
14,000 zł - 26,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Tadeusz Kalinowski (1909 - 1997)
Wymiary
98 x 98 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 98 x 98 cm, sygnowany na odwrociu: 'T. KALINOWSKI'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Koniec lat 60. XX wieku to czas, kiedy w abstrakcyjnej twórczości Tadeusza Kalinowskiego zaszła zmiana polegająca na stosowaniu precyzyjnie wykreślonych figur geometrycznych, które zastąpiły znacznie swobodniej malowane kształty obecne w jego malarstwie we wcześniejszych okresach. Kalinowski zaczął wówczas malować układy figur geometrycznych, których kontury odznaczały się dokładnością rysunku - stwarzały wrażenie technicznej, mechanicznie wytworzonej kompozycji. Kalinowski połączył ten zabieg ze stosowaniem czystych, lokalnych kolorów. Osiągnął w ten sposób estetykę zdepersonalizowaną, niemalże maszynową w charakterze, zbliżoną wizualnie do pewnych eksperymentów formalnych stosowanych przez awangardy pierwszych dekad XX wieku.
Przykładem omówionej tendencji jest zaprezentowane tutaj płótno z 1967. Artysta wykorzystał w nim wyłącznie trzy barwy, które wypełniają prostokątne, jasno wydzielone płaszczyzny. Kształty, za pomocą których artysta zakomponował pole obrazowe, to najprostsze figury geometryczne, takie jak prostokąty, koła i linie. Poprzez powtarzalność motywów malarz uzyskał efekt wewnętrznego rytmu form.
Tadeusz Kalinowski zdobył wykształcenie artystyczne w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, jednak przez większą część życia związany był z poznańskim środowiskiem artystycznym. Początkowo, zgodnie ze swoim wykształceniem, zajmował się scenografią, następnie jednak zwrócił się przede wszystkim w stronę malarstwa. W 1949 związał się z poznańską grupą "4F+R", którą tworzyli awangardowi malarze, co ukierunkowało jego przyszłe poszukiwania artystyczne.
Studia malarskie odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem M. Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej W. Drabika i W. Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u W. Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937. Od 1949 współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60 sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - W. Strzemiński, K. Sosnowski i A. Marczyński.
Description:
Untitled, 1967
oil/canvas, 98 x 98 cm; signed on the reverse: 'T. KALINOWSKI'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Koniec lat 60. XX wieku to czas, kiedy w abstrakcyjnej twórczości Tadeusza Kalinowskiego zaszła zmiana polegająca na stosowaniu precyzyjnie wykreślonych figur geometrycznych, które zastąpiły znacznie swobodniej malowane kształty obecne w jego malarstwie we wcześniejszych okresach. Kalinowski zaczął wówczas malować układy figur geometrycznych, których kontury odznaczały się dokładnością rysunku - stwarzały wrażenie technicznej, mechanicznie wytworzonej kompozycji. Kalinowski połączył ten zabieg ze stosowaniem czystych, lokalnych kolorów. Osiągnął w ten sposób estetykę zdepersonalizowaną, niemalże maszynową w charakterze, zbliżoną wizualnie do pewnych eksperymentów formalnych stosowanych przez awangardy pierwszych dekad XX wieku.
Przykładem omówionej tendencji jest zaprezentowane tutaj płótno z 1967. Artysta wykorzystał w nim wyłącznie trzy barwy, które wypełniają prostokątne, jasno wydzielone płaszczyzny. Kształty, za pomocą których artysta zakomponował pole obrazowe, to najprostsze figury geometryczne, takie jak prostokąty, koła i linie. Poprzez powtarzalność motywów malarz uzyskał efekt wewnętrznego rytmu form.
Tadeusz Kalinowski zdobył wykształcenie artystyczne w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, jednak przez większą część życia związany był z poznańskim środowiskiem artystycznym. Początkowo, zgodnie ze swoim wykształceniem, zajmował się scenografią, następnie jednak zwrócił się przede wszystkim w stronę malarstwa. W 1949 związał się z poznańską grupą "4F+R", którą tworzyli awangardowi malarze, co ukierunkowało jego przyszłe poszukiwania artystyczne.
Studia malarskie odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem M. Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej W. Drabika i W. Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u W. Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937. Od 1949 współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60 sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - W. Strzemiński, K. Sosnowski i A. Marczyński.
Description:
Untitled, 1967
oil/canvas, 98 x 98 cm; signed on the reverse: 'T. KALINOWSKI'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'T. KALINOWSKI'