59
Kajetan Sosnowski | Bez tytułu, 1960
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Wymiary
80 x 27 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 27 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 960', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'GO/61 | KAJETAN | SOSNOWSKI | 1960 | 81 x 27 | Warszawa | [adres]'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski rozpoznawalny jest jako twórca chętnie posługujący się estetyką monochromu. Jednobarwność, pozwalająca śledzić najmniejsze niuanse i gradacje walorów barw, była często przedmiotem jego zainteresowania. Dlatego też artysta zapisał się w historii sztuki głównie jako malarz abstrakcjonista. Jednak nie zawsze tak było. Gdy był związany z "Grupą 55", symbolem przemian artystycznych w okresie tzw. odwilży, tworzył metaforyczne kompozycje figuratywne, przedstawiające ludzi i przedmioty. W końcu lat 50. XX wieku artysta zwrócił się w stronę abstrakcji, którą zajmował się przez kolejne trzy dekady.
Sosnowskiego interesowało światło - zarówno jako fenomen malarski, jak i zjawisko fizyczne. Malarz interesował się naukami ścisłymi. Dlatego też tematem swojego malarstwa, choć jest ono abstrakcyjne, pozornie pozbawione jakiegokolwiek tematu, czynił właśnie światło. Udawało mu się to osiągnąć dzięki odpowiedniemu zastosowaniu barw, które powodowały, że obraz zdawał się promieniować od wewnątrz światłem - działo się to poprzez lekki kontrast kolorów jaśniejszych i ciemniejszych, umiejętnie zastosowanych przez artystę tak, by dawały wrażenie swoistego "promieniowania". Bardzo szybko tę cechę owych kompozycji zauważyła krytyka artystyczna. Julian Przyboś, literat, krytyk i wnikliwy obserwator przejawów sztuki awangardowej, tak komentował kompozycje Sosnowskiego: "Czy możliwe, by nasz Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło, to jest jego nową zjawę malarską? (…) Wydaje się jakby Kajetan odwrócił efekt widzenia, jaki osiągnęli impresjoniści (…) zdaje się, że w ten sposób udało się Sosnowskiemu stworzyć nową odmianę malarstwa pozaabstrakcyjnego - a nie figuralnego (…) To, co maluje, światło, ujął malarsko w sposób niepraktykowany, bo i ujrzał je inaczej: jakby je zgarnął z oczu impresjonistów, skupił i tę rzeczywistość trudno uchwytną wtopił we wnętrze obrazu, żeby przebijało przez farby. Tę rzeczywistość - powiadam - bo przecież promieniowanie świetlne jest rzeczywistością prawdziwszą niż rzeczy i ich wygląd. Dlatego to sądzę, że Kajetan Sosnowski przekroczył granicę malarstwa abstrakcyjnego" (Barbara Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 189-190).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled, 1960
oil/canvas, 80 x 27 cm; signed and dated lower right: 'Kajetan 960', signed, dated and described on the reverse: 'GO/61 | KAJETAN | SOSNOWSKI | 1960 | 81 x 27 | Warszawa | [adres]'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski rozpoznawalny jest jako twórca chętnie posługujący się estetyką monochromu. Jednobarwność, pozwalająca śledzić najmniejsze niuanse i gradacje walorów barw, była często przedmiotem jego zainteresowania. Dlatego też artysta zapisał się w historii sztuki głównie jako malarz abstrakcjonista. Jednak nie zawsze tak było. Gdy był związany z "Grupą 55", symbolem przemian artystycznych w okresie tzw. odwilży, tworzył metaforyczne kompozycje figuratywne, przedstawiające ludzi i przedmioty. W końcu lat 50. XX wieku artysta zwrócił się w stronę abstrakcji, którą zajmował się przez kolejne trzy dekady.
Sosnowskiego interesowało światło - zarówno jako fenomen malarski, jak i zjawisko fizyczne. Malarz interesował się naukami ścisłymi. Dlatego też tematem swojego malarstwa, choć jest ono abstrakcyjne, pozornie pozbawione jakiegokolwiek tematu, czynił właśnie światło. Udawało mu się to osiągnąć dzięki odpowiedniemu zastosowaniu barw, które powodowały, że obraz zdawał się promieniować od wewnątrz światłem - działo się to poprzez lekki kontrast kolorów jaśniejszych i ciemniejszych, umiejętnie zastosowanych przez artystę tak, by dawały wrażenie swoistego "promieniowania". Bardzo szybko tę cechę owych kompozycji zauważyła krytyka artystyczna. Julian Przyboś, literat, krytyk i wnikliwy obserwator przejawów sztuki awangardowej, tak komentował kompozycje Sosnowskiego: "Czy możliwe, by nasz Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło, to jest jego nową zjawę malarską? (…) Wydaje się jakby Kajetan odwrócił efekt widzenia, jaki osiągnęli impresjoniści (…) zdaje się, że w ten sposób udało się Sosnowskiemu stworzyć nową odmianę malarstwa pozaabstrakcyjnego - a nie figuralnego (…) To, co maluje, światło, ujął malarsko w sposób niepraktykowany, bo i ujrzał je inaczej: jakby je zgarnął z oczu impresjonistów, skupił i tę rzeczywistość trudno uchwytną wtopił we wnętrze obrazu, żeby przebijało przez farby. Tę rzeczywistość - powiadam - bo przecież promieniowanie świetlne jest rzeczywistością prawdziwszą niż rzeczy i ich wygląd. Dlatego to sądzę, że Kajetan Sosnowski przekroczył granicę malarstwa abstrakcyjnego" (Barbara Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 189-190).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled, 1960
oil/canvas, 80 x 27 cm; signed and dated lower right: 'Kajetan 960', signed, dated and described on the reverse: 'GO/61 | KAJETAN | SOSNOWSKI | 1960 | 81 x 27 | Warszawa | [adres]'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 960'