61
Mieczysław Tadeusz Janikowski | Bez tytułu, 1962
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
22 x 78,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 22 x 78,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Janikowski | 19.2.1962 | 51', na odwrociu nalepka z Muzeum Narodowego w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Mieczysława Tadeusza Janikowskiego to konsekwentna droga ku ascezie kolorystycznej oraz formalnej. Artysta początkowo tworzył prace w nurcie realizmu, aby porzucić go na rzecz koloryzmu. Studia artystyczne podjęte na krakowskiej Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki przerwał wybuch II wojny światowej. Był to moment, gdy twórca porzucił artystyczną drogę i zaciągnął się do wojska. W trakcie jej trwania brał udział m.in. w kampanii wrześniowej. Po wojnie zamieszkał w Szkocji, gdzie ponownie zdecydował się podjąć artystyczne studia - tym razem na College of Art w Edynburgu. Po otrzymaniu stypendium wyjechał do Paryża oraz Londynu. To właśnie te wyprawy odcisnęły największe piętno na jego twórczości. Janikowski w 1952 osiadł na stałe w Paryżu. Był to okres, gdy tworzył przede wszystkim prace abstrakcyjne, konstruktywistyczne oraz pejzaże. Jego twórczość cieszy się międzynarodowym uznaniem, niestety w Polsce pozostała mało znana. Janikowski była pod dużym wpływem dokonań Kazimierza Malewicza oraz Stanisława Strzemińskiego. Zaprezentowana praca jest dziełem, które uosabia kwintesencję stylu Janikowskiego. Artysta posłużył się najprostszymi figurami oraz czystymi barwami. W kompozycyjnym centrum malarz umieścił elipsę. Intensywnie odcień niebieskiej figury kontrastuje z głębokim granatem tła. Do rozwiązań formalnych Janikowski dochodził konsekwentnie poprzez eliminację przedmiotu na rzecz skupienia się na relacji między przestrzenią a formą.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem prof. W. Jarockiego, K. Sichulskiego i S. Filipkiewicza. W czasie II wojny światowej żołnierz 1 Dywizji Pancernej gen. Maczka. Po wojnie studiował w College of Art w Edynburgu. Osiadł w Paryżu. Począwszy od lat 40 tworzył geometryczne abstrakcje, które z biegiem czasu ulegały coraz większemu uproszczeniu. Żył dla sztuki i był jej całkowicie oddany. Jego twórczość przypomniano wystawą monograficzną w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2004 roku. Uprawiał równolegle malarstwo figuratywne, tworząc pejzaże, zwłaszcza prowansalskie oraz dzieła typu informel. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Untitled, 1962
oil/canvas, 22 x 78.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Janikowski | 19.2.1962 | 51', on the reverse the sticker from the National Museum in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Mieczysława Tadeusza Janikowskiego to konsekwentna droga ku ascezie kolorystycznej oraz formalnej. Artysta początkowo tworzył prace w nurcie realizmu, aby porzucić go na rzecz koloryzmu. Studia artystyczne podjęte na krakowskiej Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki przerwał wybuch II wojny światowej. Był to moment, gdy twórca porzucił artystyczną drogę i zaciągnął się do wojska. W trakcie jej trwania brał udział m.in. w kampanii wrześniowej. Po wojnie zamieszkał w Szkocji, gdzie ponownie zdecydował się podjąć artystyczne studia - tym razem na College of Art w Edynburgu. Po otrzymaniu stypendium wyjechał do Paryża oraz Londynu. To właśnie te wyprawy odcisnęły największe piętno na jego twórczości. Janikowski w 1952 osiadł na stałe w Paryżu. Był to okres, gdy tworzył przede wszystkim prace abstrakcyjne, konstruktywistyczne oraz pejzaże. Jego twórczość cieszy się międzynarodowym uznaniem, niestety w Polsce pozostała mało znana. Janikowski była pod dużym wpływem dokonań Kazimierza Malewicza oraz Stanisława Strzemińskiego. Zaprezentowana praca jest dziełem, które uosabia kwintesencję stylu Janikowskiego. Artysta posłużył się najprostszymi figurami oraz czystymi barwami. W kompozycyjnym centrum malarz umieścił elipsę. Intensywnie odcień niebieskiej figury kontrastuje z głębokim granatem tła. Do rozwiązań formalnych Janikowski dochodził konsekwentnie poprzez eliminację przedmiotu na rzecz skupienia się na relacji między przestrzenią a formą.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem prof. W. Jarockiego, K. Sichulskiego i S. Filipkiewicza. W czasie II wojny światowej żołnierz 1 Dywizji Pancernej gen. Maczka. Po wojnie studiował w College of Art w Edynburgu. Osiadł w Paryżu. Począwszy od lat 40 tworzył geometryczne abstrakcje, które z biegiem czasu ulegały coraz większemu uproszczeniu. Żył dla sztuki i był jej całkowicie oddany. Jego twórczość przypomniano wystawą monograficzną w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2004 roku. Uprawiał równolegle malarstwo figuratywne, tworząc pejzaże, zwłaszcza prowansalskie oraz dzieła typu informel. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Untitled, 1962
oil/canvas, 22 x 78.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Janikowski | 19.2.1962 | 51', on the reverse the sticker from the National Museum in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Janikowski | 19.2.1962 | 51'