Powrót do DESA.PL
50 of Liczba obiektów: 80
50
Alfons Mazurkiewicz | "Duo-obraz B/70", 1970
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
85 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 85 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Maz. B/70 | Duo-obraz'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Łukowe, rytmicznie powtarzające się linie grudek farby, ułożone niczym rysunkowy schemat rozchodzenia się fal, były głównym, charakterystycznym środkiem, którym regularnie posługiwał się Alfons Mazurkiewicz, malarz związany z wrocławskim środowiskiem artystycznym. Wspominane zgrubienia artykułowały jego płótna zarówno tworząc abstrakcyjne układy, jak i malując widoki sugerujące przedstawienia krajobrazu. Mazurkiewicz nie poszedł drogą charakterystyczną dla wielu malarzy i malarek neoawangardy. Jego abstrakcja nie była "pusta", nie redukowała się do wartości czysto wizualnych i optycznych. Artysta nadawał obrazom znaczenie symboliczne, często duchowe, tym samym postępował jak pionierzy sztuki abstrakcyjnej, dla których malarstwo nieprzedstawiające pozostawało swoistym łącznikiem między światem materii i ducha (czy nawet transcendencji). Traktowanie obrazu jako powierzchni, na którą artysta projektuje swoje przekonania o dwoistej naturze świata: duchowej i materialnej, nadawało sztuce Mazurkiewicza cech głęboko osobistych, naznaczało ją jego własnym światopoglądem, a jednocześnie osadzało głęboko w tradycji myślenia o abstrakcji. Forma jego obrazów z jej podzielnością na dwie strefy, dwie części i dwie strony - jej dualizm - zdaje się symbolicznie przedstawiać wiele spośród przekonań artysty dotyczących kwestii sztuki i jej odniesień do rzeczywistości. W sztuce Mazurkiewicza niewątpliwie najoryginalniejsza pozostaje forma, będąca znakiem rozpoznawczym artysty. Szczególne, organiczne formy jego malarstwa, układające się w łuki i owale, tworzą wizualną całość, która pozostaje znakiem rozpoznawczym autora.
Malarz związany przez całe życie ze środowiskiem wrocławskim twórczym. W 1953 roku ukończył studia we wrocławskiej PWSSP, gdzie był m.in. uczniem Emila Krchy i Eugeniusza Gepperta; dyplom uzyskał w 1953 roku. Od roku 1964 pracował tam jako pedagog. Założył wrocławską "Grupę X". Brał udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki "Przeciw wojnie - przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale (1955). Otrzymał tam nagrodę za obraz Zima w Kocich Górach, przesycony liryzmem spod znaku Paula Klee. Tworzył kompozycje abstrakcyjne, w których przedstawiał dynamiczną wizję natury. Obrazy jego charakteryzuje gęsta, niemal reliefowa materia malarska tworząca falujące kręgi i formy wypełniające przestrzeń płótna. W 25 rocznicę śmierci artysty Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria BWA Awangarda i Galeria Stara w Lublinie zorganizowały dużą wystawę dzieł Mazurkiewicza.

Description:
"Duo-picture B/70", 1970
oilupdate2/canvas, 85 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Maz. B/70 | Duo-obraz',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Maz. B/70 | Duo-obraz'