Powrót do DESA.PL
49 of Liczba obiektów: 80
49
Jerzy Rosołowicz | "Neutrony VII", 1964-65
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
58 x 69 cm
Opis
technika własna, olej/płótno naklejone na dyktę, 58 x 69 cm, na odwrociu papierowe naklejki z Galerii Współczesnej K.M.P.i K. "Ruch" Warszawa i Muzeum Pomorza Środkowego z opisem pracy oraz wypełniona ręcznie piórem naklejka autorska z adresem artysty i opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Jerzy Rosołowicz jest znany w historii sztuki polskiej głównie jako artysta konceptualny
oraz jako twórca kompozycji składających się z soczewek optycznych. Jednak w jego
twórczości istotne było również malarstwo, zwłaszcza w jej wczesnym okresie. Twórczość
malarska Rosołowicza ma pewne cechy, które można powiązać z malarstwem materii, jednak
w przeciwieństwie do tego ostatniego nie były to wytwory programowo asemantyczne
i akcentujące przede wszystkim swoje wizualne i materialne cechy. "Zadaniem artysty
jest (…) odkrywanie i tworzenie na wzór natury form o funkcji bezwzględnej" twierdził
Rosołowicz. Poprzez formę "bezwzględną" rozumiał brak pragmatyzmu i celowości sztuki,
co przypominać miało bezcelowość istnienia natury. Tę bezcelowość artysta rozumiał jako
działanie ratownicze, przypuszczał bowiem, że skrajny pragmatyzm kierujący ludzkością
doprowadzi ją do zguby. Sztuka, w jego opinii, miała być właśnie bezcelowym remedium
na ten stan, a zatem jednocześnie kołem ratunkowym dla cywilizacji.
Jego prace z pierwszej połowy lat 60. XX wieku - do których należy prezentowane
tutaj płótno - cechowała reliefowa struktura składająca się z biomorficznych kształtów.
W obrazach takich jak prezentowany tutaj widoczne są również inspiracje Rosołowicza
czerpane z malarstwa unistycznego Władysława Strzemińskiego, zwłaszcza jego kompozycji
unistycznych z lat 30. XX wieku. Obraz Rosołowicza składa się z wypukłych, okrągłych form
połączonych szarą farbą spełniającą funkcję fugi. Koła z farby są zdecydowanie większe
w centrum obrazu, co powoduje optyczne wrażenie jego wypukłości.
Studiował w latach 1948-1953 na wrocławskiej PWSSP. Należał do czołowych twórców spod znaku konceptualizmu w Polsce. Po ukończeniu studiów malował metaforyczne obrazy inspirowane malarstwem Paula Klee i Joana Miró. Na przełomie 1957 i 1958 zaczął tworzyć obrazy zaliczane do jednych z ciekawszych przejawów malarstwa materii w Polsce. W drugiej połowie lat 60. wymyślił przyrząd do łapania rosy, oraz Neutrodrom, budowlę wysokości 100 m o kształcie odwróconego stożka, która miała służyć do zakłócania funkcjonowania ludzkich zmysłów: węchu, smaku, słuchu i równowagi. W tym samym czasie do swoich prac zaczął wprowadzać soczewki, najpierw wmontowywał je w obrazy, później umieszczał je w oprawie, budował z nich regularne kompozycje, w połączeniu z pryzmatami. W roku 1968 sformułował teorię funkcji formy.

Description:
"Neutrons VII", 1964-65
mixed mediaupdate, oilupdate2/canvas mounted on plyboard, 58 x 69 cm;, on the reverse labels from Galeria Wspolczesna K.M.P. i K. "Ruch" Warsaw and Muzeum Pomorza Srodkowego with the work's description and a label with hand written work's description and the artist's address

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna, olej/płótno naklejone na dyktę
Wystawiany
Jerzy Rosołowicz. Malarstwo. Adolf Ryszka. Rzeźba-rysunek, Galeria Współczesna, Warszawa, 10.02-08.03.1966