Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 69
2
Teresa Tyszkiewicz | "Rouge 2014", 2014
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
66 x 55,5 cm
Opis
akryl, szpilki, technika własna/płótno, 66 x 55,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Rouge 2014" | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | [sygnatura artystki] | 55 X 66', na odwrociu nalepka z Galerie Anne de Villepoix z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Szpilka jest materiałem eksperymentalnym, czymś nierozpoznanym jako technika. Interpretowanie nacięć może mieć zatem wszelakie formy. Tyszkiewicz jednak przelewa się pomiędzy nimi i zmusza do subiektywnej interpretacji jej jako osobnego bytu twórczego. Czymś fascynującym jest spoglądanie na twórczość, która wypełnia setki godzin spędzonych na skrupulatnym wbijaniu szpilki w płótno. Czymś z jednej strony agresywnym, z drugiej mantrycznym”.
Marta Czyż

Pierwsze prace szpilkowane w twórczości Teresy Tyszkiewicz pojawiły się pod koniec lat 70. XX wieku. Nakłuwała papier, płótno pokryte farbą, fotografie oraz przedmioty osobiste. W latach 80., po przeprowadzce do Francji, szpilki stały się integralną częścią jej działalności artystycznej. Początkowo eksperymentowała z różnymi materiałami, takim jak wata czy końskie włosie, co zmiękczało brutalność gestu. Ostrożnie nakłuwała papier, otulając go materiałem, aby złagodzić ból. Z biegiem lat zdecydowała się na bardziej bezpośrednie, a zarazem brutalne podejście. W efekcie szpilki stały się nie tylko narzędziem twórczym, lecz także środkiem autodestrukcji. Wbijane w powierzchnię podobrazia raniły zarówno artystkę, jak i uszkadzały powierzchnię dzieła, które dzięki wybrzuszeniom (przypominającym blizny) zyskiwało na strukturalności i wyrazistości.

Nowatorskie wykorzystanie małych, metalowych przedmiotów jako tworzywa artystycznego, połączone z innymi technikami, pozwoliło artystce na stworzenie unikalnych obrazów-reliefów oraz przedmiotów-rzeźb. Dynamika i warstwowość kompozycji oraz niejednorodne struktury prac wydobywają grę światłocieni, a tym samym potęgują emocjonalny charakter dzieł. W tym kontekście metalowa, ostra szpilka staje się głównym nośnikiem ekspresji: zarówno bólu, jak i twórczego doświadczenia. Artystka sama przyznawała, że dostrzega w niej magiczną moc. Szpilka stała dla niej symbolem zmagań z przeszkodami, a zarazem twórczą obsesją.

Prezentowana praca „Rouge” to w dorobku artystki charakterystyczny przykład obrazów nakłuwanych. Dominantą kolorystyczną jest czerwień, która należy do najczęściej wykorzystywanych przez nią barw. Z jednej strony praca jest bardzo dekoracyjna i zmysłowa, a z drugiej kryje w sobie ból i emocjonalność gestu. Podobnie jak inne obrazy szpilkowe powstała w wyniku wielomiesięcznego, rytualnego procesu nakłuwania materiału. Choć sama czynność może sprawiać wrażenie brutalnej, posiada w sobie wymiar terapeutyczny – jest nie tylko wyrazem cierpienia, lecz także jego transformacji. W ramach prac szpilkowych Tyszkiewicz eksplorowała granice fizyczności, a także starała się zgłębić, w jaki sposób zmysły i emocje wpływają na ludzką percepcję rzeczywistości. Tym samym w jej twórczości szpilka stała się narzędziem introspekcji, a fizyczny ból – sposobem odkrywania głębszych warstw ludzkiej wrażliwości.

Obrazy szpilkowe Teresy Tyszkiewicz wyrażają doświadczenie bólu, który stanowi integralną część kobiecego istnienia. Tak bezpośrednie ukazanie tego aspektu życia kobiet było przełomowe. Artystka jako pierwsza wykorzystała ten język sztuki, torując drogę wielu współczesnym twórczyniom, które podjęły podobne tematy w swojej pracy artystycznej.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.

Description:
"Rouge 2014", 2014
acrylic, pins, mixed media/canvas, 66 x 55.5 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Rouge 2014" | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | [sygnatura artystki] | 55 X 66', na odwrociu nalepka z Galerie Anne de Villepoix z opisem pracy,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, szpilki, technika własna/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Rouge 2014" | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | Teresa Tyszkiewicz | 2014 | [sygnatura artystki] | 55 X 66'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja; kolekcja prywatna, Polska