Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 59
26
Teodor Grott | "Na balkonie" ("Wiosną", "W oknie (akt)", "Zaczytana w oknie"), około 1928
Estymacja:
24,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Teodor Grott (1884 - 1972)
Wymiary
88,5 x 67,5 cm
Opis
akwarela/tektura, 88,5 x 67,5 cm, sygnowany l.d.: 'Teod. Grott', na odwrociu dwie papierowe nalepki wystawowe Salonu Listopadowego z 1930 w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie oraz papierowa nalepka z Wystawy Jubileuszowej artysty z 1960 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Teodor Grott w latach 1904-11 studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, początkowo w pracowni Floriana Cynka, następnie pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. Artysta sam uważał się za spadkobiercę spuścizny twórczej Wyczółkowskiego, kontynuując malarskie dziedzictwo mistrza. Po nauce w Akademii Sztuk Pięknych, w ramach stypendium pogłębiał umiejętności za granicą, studiując w Rzymie, Florencji, Paryżu oraz Londynie. Grott, pod wpływem Wyczółkowskiego, malował z wielką pasją martwe natury, pejzaże, przeważnie tatrzańskie oraz widoki z Włoch czy Francji. Oprócz wyraźnego wpływu Wyczółkowskiego artysta inspirował się twórczością Paula Cézanne’a oraz impresjonizmem, z którego czerpał upodobanie do nietypowych układów kompozycyjnych, często z asymetrycznym punktem kadrowania.

Dzieło „Wiosną” powstało w 1928, gdy podejście krytyki artystycznej i opinii publicznej liberalizowało się wobec zagadnienia nagiego ciała w sztuce. Choć w wiekach minionych akt niejednokrotnie gorszył odbiorców i wymagał historycznego lub mitologicznego kostiumu, usprawiedliwiającej go oprawy tematycznej, intrygował zarówno publiczność, jak i twórców. „Skoncentrowane wokół nagiego ciała nauczanie akademickie stanowi bez wątpienia jeden z powodów przesądzających o dominującej wszechobecności aktu w nowożytnej sztuce europejskiej. Akademicka teoria sztuki gwarantowała zarazem, że z „okropnego warsztatu tworzenia” wychodziły dzieła bliższe idealnym, estetycznym konstruktom niż anatomicznym preparatom. Ciało zamieniano w „sztukę”, poddając je artystycznej dyscyplinie i korekcie” (Maria Poprzęcka, Akt – forma nie idealna, Przegląd Historyczny 100/3, 2009, s. 373). Akt dla jednych będący namiastką pornografii, dla drugich szansą na plastyczny i ikonograficzny popis, był niepohamowanie interpretowany. „Wszystkich zajmujących się historią zachodnioeuropejskiej sztuki niewątpliwie uderza duża liczba obrazów z przedstawieniem ciała kobiety. Akt, bardziej niż jakikolwiek inny temat, konotuje ‘Sztukę’. Obraz przedstawiający kobiece ciało, oprawiony w ramy i wiszący w galerii, jest stenograficznym zapisem sztuki jako takiej, ikoną zachodnioeuropejskiej kultury, symbolem cywilizacji i jej dokonań” (Lynda Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, tłum. Ewa Franus, Poznań 1998, s. 13).

Teodor Grott, w odróżnieniu od swoich mistrzów, upodobał sobie gatunek kobiecego aktu. Bardzo często w swoich kompozycjach przedstawiał ujęcia nagiego kobiecego ciała, obudowanego bogatą scenografią. Formuła artystyczna tych dzieł nasuwa wniosek, iż twórcza myśl Grotta była ściśle związana z dziedzictwem nowożytnego malarstwa, przede wszystkim dziedzictwem renesansu, bowiem w prezentowanym dziele „Wiosną” oddanie ułożenia ciała modelki koresponduje z ikonicznym dziełem „Wenus z lustrem” Diego Velázqueza. To jak Grott interpretuje kobiece ciało, nasuwa także skojarzenia z secesyjną dekoracyjnością, żywą w ówczesnej Europie recepcją estetyki japońskiej, a także z malarstwem Edgarda Degasa i Henri de Toulouse-Lautreca. Artysta wykorzystał relatywnie zbliżone ujęcie modelki tyłem, pochłoniętej osobną czynnością, z bijącym od niej wrażeniem dystansu wobec widza. Teodor Grott, wzorem wspomnianych powyżej poprzedników, rejestruje sytuację z nagą kobietą niejako z ukrycia, zainteresowana nie wydaje się świadoma, iż stała się właśnie obiektem fascynacji i ciekawości.

Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. Sam Wyczółkowski uważał go za swojego spadkobiercę, co znakomicie widoczne jest w tworzonych przez Grotta kompozycjach silnie nawiązujących w warstwie stylistycznej do prac jego mistrza. Malował portrety, pejzaże i kwiaty. Zajmował się również projektowaniem kilimów dla własnej wytwórni "Grot" czynnej w okresie międzywojennym.

Description:
"On the balcony"("Springtime", "In the window (nude)", "Reading woman in the window"), circa 1928
watercolour/paperboard, 88.5 x 67.5 cm; signed lower left: 'Teod. Grott', on the reverse two paper, exhibition labels from Salon Listopadowy from 1930 in Instytut Propagandy Sztuki in Warsaw and a paper label from the artist's Jubilee Exhibition in 1960 at the Society of Friends of Fine Arts in Cracow,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akwarela/tektura
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Teod. Grott'
Proweniencja
kolekcja Pakoska; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Grupa Dziesięciu 1932-1939. Zrzeszenie Artystów Krakowskich, katalog wystawy, red. Magdalena Kołtunowicz, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2022, s. 85 (il.); Kolekcja Pakoska. Sztuka Polska, katalog wystawy, oprac. Anna Kroplewska-Gajewska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2013, s. 48 (il.), nr kat. 29; Kolekcja Pakoska. Wokół krakowskiej „Sztuki”, katalog wystawy, oprac. Anna Kroplewska-Gajewska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000, s. 55 (il.); Wystawa Jubileuszowa, katalog wystawy, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1960, nr kat. 33; Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1933 rok, Warszawa 1934, s. 23; Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie nr 87. Wystawa zbiorowa prac Grupy "Dziesięciu" z Krakowa, Warszawa 1933, nr kat. 27 (jako "W oknie (akt)"); Mieczysław Skrudlik, Salon Listopadowy (w Domu Baryczków, Warszawa 1930), „Sztuki Piękne” 1931, VII, s. 2 (il.); Wystawa Dzieł Sztuki pod nazwą Salon Listopadowy, katalog wystawy, Instytut Propagandy Sztuki w Warszawie, Warszawa 1930, s. 8, nr kat. 36; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1854-1929), „Sztuki Piękne” 1930, VI, s. 214 (il.); Jubileuszowy Salon Krakowski, katalog wystawy, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1930
Wystawiany
Grupa Dziesięciu 1932-1939. Zrzeszenie Artystów Krakowskich, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 18 listopada 2022 - 26 lutego 2023; Kolekcja Pakoska. Sztuka Polska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, 27 kwietnia - 1 września 2013; Kolekcja Pakoska. Wokół krakowskiej 'Sztuki', Muzeum Okręgowe w Toruniu, sierpień - październik 2000; Wystawa Jubileuszowa, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1960; Wystawa zbiorowa prac Grupy "Dziesięciu" z Krakowa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 7 października - 2 listopada 1933; Salon Listopadowy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, listopad 1930; Jubileuszowy Salon Krakowski, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, czerwiec-lipiec 1930