25
Władysław Podkowiński | Na paryskiej ulicy, 1889
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
18,2 x 16,8 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 18,2 x 16,8 cm (w świetle passe-partout), sygnowany l.d.: 'Podkowiński',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Koniec lat 80. XIX stulecia był dla Władysława Podkowińskiego czasem gwałtownych i znaczących przemian. Artysta współpracował wówczas intensywnie z warszawską prasą, co zaowocowało powstaniem licznych ilustracji z życia miasta. Już w tej wczesnej twórczości malarza wysuwa się na czoło dominująca rola światła i wpływ, jaki wywiera ono na postrzeganie przez niego rzeczywistości. „W tym okresie zaczął artysta zajmować się akwarelą, szybko opanowując jej arkana, oraz podjął pierwsze próby malowania olejnego, wystawiając kilka płócien w Zachęcie. Ciągle jeszcze była to jednak twórczość marginesowa”. (Wiesława Wierzchowska, Władysław Podkowiński, Warszawa 1981, s. 14). Jak dziś wiemy, ten stan rzeczy miał już w niedługim czasie ulec zmianie. Wyjazd do Paryża wraz z najlepszym przyjacielem i kompanem Józefem Pankiewiczem stanowił w życiu obu twórców realny przełom. Wiosną 1889 zajmowali już oni pracownię udostępnioną im dzięki uprzejmości samego Józefa Chełmońskiego. Jeszcze w tym samym roku młodzi adepci mieli okazję do tego, aby zapoznać się u źródła z najnowszymi prądami w sztuce europejskiej. Nad Sekwaną odbywała się wówczas Wystawa Powszechna. W kawiarni Volpini swe prace eksponowali impresjoniści, a w Galerie Georges Petit – Claude Monet. Ten wybitny kolorysta wywarł na Podkowińskim duże wrażenie. Sposób, w jaki operował on światłem, technika i łatwość, z jaką łączył barwy, a także umiejętność rozbicia form, które na płaszczyźnie składały się w wibrujące struktury, prawdziwie zachwyciły Polaka. „(…) z właściwą jego usposobieniu jednolitością i entuzjazmem wchodzi całkowicie w impresjonizm”. (Wiesława Wierzchowska, op. cit., s. 15).
Prezentowana akwarela, przestawiająca wycinek paryskiej wyprawy Podkowińskiego, stanowi rzadki przykład fuzji nowego widzenia z dotychczasowym warsztatem prasowego ilustratora. Artysta, kładąc delikatnie akwarelowe plamy, skupia się na oddaniu srebrzysto-błękitnej aury podpatrzonej sceny. Ciekawe jest również kadrowanie pracy, ujmujący, charakterystyczny dla impresjonistów przesunięty kadr. Mimo że spuścizna ilustratorska Podkowińskiego jest dosyć bogata, paryska twórczość artysty należy do rzadkości.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
On a Parisian street, 1889
watercolour/paper, 18.2 x 16.8 cm (dimensions in passe-partout window); signed at the bottom left: 'Podkowinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Koniec lat 80. XIX stulecia był dla Władysława Podkowińskiego czasem gwałtownych i znaczących przemian. Artysta współpracował wówczas intensywnie z warszawską prasą, co zaowocowało powstaniem licznych ilustracji z życia miasta. Już w tej wczesnej twórczości malarza wysuwa się na czoło dominująca rola światła i wpływ, jaki wywiera ono na postrzeganie przez niego rzeczywistości. „W tym okresie zaczął artysta zajmować się akwarelą, szybko opanowując jej arkana, oraz podjął pierwsze próby malowania olejnego, wystawiając kilka płócien w Zachęcie. Ciągle jeszcze była to jednak twórczość marginesowa”. (Wiesława Wierzchowska, Władysław Podkowiński, Warszawa 1981, s. 14). Jak dziś wiemy, ten stan rzeczy miał już w niedługim czasie ulec zmianie. Wyjazd do Paryża wraz z najlepszym przyjacielem i kompanem Józefem Pankiewiczem stanowił w życiu obu twórców realny przełom. Wiosną 1889 zajmowali już oni pracownię udostępnioną im dzięki uprzejmości samego Józefa Chełmońskiego. Jeszcze w tym samym roku młodzi adepci mieli okazję do tego, aby zapoznać się u źródła z najnowszymi prądami w sztuce europejskiej. Nad Sekwaną odbywała się wówczas Wystawa Powszechna. W kawiarni Volpini swe prace eksponowali impresjoniści, a w Galerie Georges Petit – Claude Monet. Ten wybitny kolorysta wywarł na Podkowińskim duże wrażenie. Sposób, w jaki operował on światłem, technika i łatwość, z jaką łączył barwy, a także umiejętność rozbicia form, które na płaszczyźnie składały się w wibrujące struktury, prawdziwie zachwyciły Polaka. „(…) z właściwą jego usposobieniu jednolitością i entuzjazmem wchodzi całkowicie w impresjonizm”. (Wiesława Wierzchowska, op. cit., s. 15).
Prezentowana akwarela, przestawiająca wycinek paryskiej wyprawy Podkowińskiego, stanowi rzadki przykład fuzji nowego widzenia z dotychczasowym warsztatem prasowego ilustratora. Artysta, kładąc delikatnie akwarelowe plamy, skupia się na oddaniu srebrzysto-błękitnej aury podpatrzonej sceny. Ciekawe jest również kadrowanie pracy, ujmujący, charakterystyczny dla impresjonistów przesunięty kadr. Mimo że spuścizna ilustratorska Podkowińskiego jest dosyć bogata, paryska twórczość artysty należy do rzadkości.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
On a Parisian street, 1889
watercolour/paper, 18.2 x 16.8 cm (dimensions in passe-partout window); signed at the bottom left: 'Podkowinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Podkowiński'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0