19
Stefania Ordyńska-Morawska | Akt kobiecy
Estymacja:
1,500 zł - 3,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
52,5 x 35 cm
Kategoria
Opis
węgiel, ołówek/papier, 52,5 x 35 cm, sygnowany p.d.: 'S.Ordyńska',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 wyszła za mąż za swojego wykładowcę Ryszarda Ordyńskiego. Po otrzymaniu listu polecającego macierzystej uczelni wyjechała w 1908 na dalsze studia do Italii. Przebywała we Florencji i w Rzymie. W 1910 zamieszkała w Paryżu, gdzie związała się z artystyczną bohemą Montparnasse’u. Swoje prace wystawiała na Salonach Jesiennych u boku takich artystów jak Mela Muter czy Jan Peske. Łączyła ją przyjacielska relacja z Olgą Boznańską. W okresie XX-lecia międzywojennego często podróżowała. W 1939 w warszawskiej Zachęcie miała się odbyć indywidualna wystawa jej prac. Wojna pokrzyżowała jednak te plany i zatrzymała artystkę w kraju. Ordyńska-Morawska zaangażowała się wówczas w działalność konspiracyjną. Po wojnie mieszkała w Krakowie, powróciła także na jakiś czas do Paryża. Ostatecznie osiadła we Wrocławiu. W wielu swoich pejzażach nawiązywała do dokonań Paula Gauguina i Szkoły z Pont-Aven. Operowała w nich wyraźnym konturem, który wypełniała wrażeniowo pojmowaną plamą barwną.
W twórczości Ordyńskiej-Morawskiej dominowały przede wszystkim pejzaże, ale podejmowała także inne tematy, takie jak na przykład portrety i akty. Akt kobiecy prezentowany w katalogu jest zdecydowaną rzadkością w twórczości artystki zdominowanej przez pejzaże i martwe natury. Kobieta przedstawiona na rysunku reprezentuje ówczesny kanon piękności nieopanowany przez stereotypy. Poza i kształt kobiety zdają się oddawać dalekie echa rubensowskich dzieł.
Kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 roku wyszła za mąż za swojego wykładowcę, Ryszarda Ordyńskiego. Otrzymując list polecający macierzystej uczelni wyjechała w 1908 na dalsze studia do Italii. Przebywała we Florencji i w Rzymie. W 1910 zamieszkała w Paryżu, gdzie związała się z artystyczną bohemą Montparnasse'u. W okresie dwudziestolecia międzywojennego często się przemieszczała. W 1939 roku, w warszawskiej Zachęcie, miała mieć miejsce indywidualna wystawa jej prac. Wojna pokrzyżowała jednak te plany i zatrzymała artystkę w kraju. Ordyńska-Morawska zaangażowała się wówczas w działalność konspiracyjną. Po wojnie mieszkała w Krakowie, powróciła także na jakiś czas do Paryża. Ostatecznie osiadła we Wrocławiu. W wielu swoich pejzażach nawiązywała do dokonań Paula Gauguina i Szkoły z Pont-Aven. Operowała w nich wyraźnym konturem, który wypełniała wrażeniowo pojmowaną plamą barwną.
Description:
Woman nude
charcoal, pencil/paper, 52.5 x 35 cm; signed at the bottom right: 'S.Ordynska',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 wyszła za mąż za swojego wykładowcę Ryszarda Ordyńskiego. Po otrzymaniu listu polecającego macierzystej uczelni wyjechała w 1908 na dalsze studia do Italii. Przebywała we Florencji i w Rzymie. W 1910 zamieszkała w Paryżu, gdzie związała się z artystyczną bohemą Montparnasse’u. Swoje prace wystawiała na Salonach Jesiennych u boku takich artystów jak Mela Muter czy Jan Peske. Łączyła ją przyjacielska relacja z Olgą Boznańską. W okresie XX-lecia międzywojennego często podróżowała. W 1939 w warszawskiej Zachęcie miała się odbyć indywidualna wystawa jej prac. Wojna pokrzyżowała jednak te plany i zatrzymała artystkę w kraju. Ordyńska-Morawska zaangażowała się wówczas w działalność konspiracyjną. Po wojnie mieszkała w Krakowie, powróciła także na jakiś czas do Paryża. Ostatecznie osiadła we Wrocławiu. W wielu swoich pejzażach nawiązywała do dokonań Paula Gauguina i Szkoły z Pont-Aven. Operowała w nich wyraźnym konturem, który wypełniała wrażeniowo pojmowaną plamą barwną.
W twórczości Ordyńskiej-Morawskiej dominowały przede wszystkim pejzaże, ale podejmowała także inne tematy, takie jak na przykład portrety i akty. Akt kobiecy prezentowany w katalogu jest zdecydowaną rzadkością w twórczości artystki zdominowanej przez pejzaże i martwe natury. Kobieta przedstawiona na rysunku reprezentuje ówczesny kanon piękności nieopanowany przez stereotypy. Poza i kształt kobiety zdają się oddawać dalekie echa rubensowskich dzieł.
Kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 roku wyszła za mąż za swojego wykładowcę, Ryszarda Ordyńskiego. Otrzymując list polecający macierzystej uczelni wyjechała w 1908 na dalsze studia do Italii. Przebywała we Florencji i w Rzymie. W 1910 zamieszkała w Paryżu, gdzie związała się z artystyczną bohemą Montparnasse'u. W okresie dwudziestolecia międzywojennego często się przemieszczała. W 1939 roku, w warszawskiej Zachęcie, miała mieć miejsce indywidualna wystawa jej prac. Wojna pokrzyżowała jednak te plany i zatrzymała artystkę w kraju. Ordyńska-Morawska zaangażowała się wówczas w działalność konspiracyjną. Po wojnie mieszkała w Krakowie, powróciła także na jakiś czas do Paryża. Ostatecznie osiadła we Wrocławiu. W wielu swoich pejzażach nawiązywała do dokonań Paula Gauguina i Szkoły z Pont-Aven. Operowała w nich wyraźnym konturem, który wypełniała wrażeniowo pojmowaną plamą barwną.
Description:
Woman nude
charcoal, pencil/paper, 52.5 x 35 cm; signed at the bottom right: 'S.Ordynska',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
węgiel, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'S.Ordyńska'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0