20
Richard Anuszkiewicz | "Spectral Complementaries VI", 1984
Estymacja:
600,000 zł - 1,000,000 zł
Sprzedane
580,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
182 x 274 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 182 x 274 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '735 | © RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1984',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moja praca jest natury eksperymentalnej. Jest skupiona na badaniu efektów zestawienia barw komplementarnych w ich pełnej intensywności oraz zmian optycznych, które po nich następują. Studiuję dynamiczne efekty całości w kontekście zmieniających się warunków oświetlenia oraz relacji światła i barwy”.
Richard Anuszkiewicz
MALARSTWO W OKU OBSERWATORA
Obraz „Spectral Complementaries VI” powstał przy użyciu najbardziej charakterystycznych dla twórczości Richarda Anuszkiewicza środków wyrazu. To właśnie płaszczyznom koloru naznaczonym zwielokrotnionymi liniami artysta nadawał odpowiednią intensywność barw oraz zestawienia formalne tworzące kontrasty walorów, temperatur czy faktur prowadzących do wrażenia pulsowania. Jednocześnie prezentowane dzieło nosi znamiona cech formalnych charakterystycznych dla przełomu w twórczości, którego cenzura przypada na rok 1970. Wtedy to Anuszkiewicz odszedł od formy kwadratu na rzecz kompozycji prostokątnych. Charakterystyczne prace-moduły zostały zastąpione wówczas spektakularnymi w swojej skali seriami, gdzie na pierwszy plan powróciło zainteresowanie artysty kolorem. Serię nowych obrazów otworzył wówczas cykl „Portals”, ujawniający niezwykłą wrażliwość Anuszkiewicza na barwę, która doprowadziła do wypracowania indywidualnej odmiany lirycznej abstrakcji geometrycznej do perfekcji. Działania te są widoczne także w obrazie „Spectral Complementeries VIII”, gdzie duże płaszczyzny koloru zostały otoczone drobną siatką linii, różniących się od siebie niewielkimi barwnymi niuansami zredukowanymi do ich temperatury. W swojej twórczości Anuszkiewicz rozwijał wypracowane przez Albersa koncepcje oparte na współoddziaływaniu barw, chociaż jego malarstwo poszerzało jeszcze dalej te zagadnienia. Tym samym stawało się ono zasadniczo odmienne od twórczości wspomnianego mentora. Istotnymi czynnikami okazały się tu estetyka kształtów oraz kolorów, które to Anuszkiewicz znacznie rozbudowywał wraz z relacjami odpowiednich zestawień barw. W jednej ze swoich wypowiedzi zwracał uwagę na odpowiednie łączenie barw w oku obserwatora, które mogłyby być bliskie założeniom impresjonistów, jednakże w jego twórczości eksperymenty te miały tor odległy od konkretnej tematyki dzieł. Większą wolność artysta odkrywał w sztuce niefiguratywnej.
Lata 80., przypadające na okres powstania prezentowanego obrazu, stanowiły czas ugruntowanej pozycji Anuszkiewicza w środowisku twórców op-artu. Był to okres spokoju i refleksji po intensywnych latach 60. i 70., dla których punkt odniesienia tworzyła słynna wystawa „The Responsive Eye” w MoMA w Nowym Jorku (1965). Ekspozycja ta ukonstytuowała op-art oraz otworzyła jego przedstawicielom drzwi najbardziej wpływowych amerykańskich galerii. Sam Anuszkiewicz nawiązał wówczas współpracę również z Sidney Janis Gallery, z którą związane były wybitne osobowości, takie jak Albers, Gorky, de Koonig, Kline, Motherwell, Pollock czy Rothko. Tutejsza indywidualna wystawa artysty spotkała się z tak dużym zainteresowaniem, że niemal wszystkie jego prace zostały z miejsca wyprzedane. Zorganizowana miesiąc później zbiorowa ekspozycja „Pop and Op” ukazała szerszy kontekst prac Anuszkiewicza, które pojawiły się obok realizacji Lichtensteina, Oldenburga, Riley czy Vasarelyego. Spektakularny dobór artystów pozwolił na podróż wystawy przez kolejne dwa lata po amerykańskich muzeach i prezentację w szesnastu miastach. Ukoronowaniem sukcesu była retrospektywna wystawa artysty w 1966 w Cleveland Museum of Art. Amerykańskie ekspozycje ugruntowały pozycję Anuszkiewicza w kanonie najważniejszych twórców op-artu. O zapisanej na trwale na kartach historii sztuki jego twórczości świadczą do dziś najważniejsze kolekcje sztuki współczesnej, m.in. nowojorskie MoMA, Art Institute of Chicago czy Museum of American Art – the Smithsonian Institute w Waszyngtonie.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
"Spectral Complementaries VI", 1984
acrylic/canvas, 182 x 274 cm; signed, dated and described on the reverse: '735 | © RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1984', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moja praca jest natury eksperymentalnej. Jest skupiona na badaniu efektów zestawienia barw komplementarnych w ich pełnej intensywności oraz zmian optycznych, które po nich następują. Studiuję dynamiczne efekty całości w kontekście zmieniających się warunków oświetlenia oraz relacji światła i barwy”.
Richard Anuszkiewicz
MALARSTWO W OKU OBSERWATORA
Obraz „Spectral Complementaries VI” powstał przy użyciu najbardziej charakterystycznych dla twórczości Richarda Anuszkiewicza środków wyrazu. To właśnie płaszczyznom koloru naznaczonym zwielokrotnionymi liniami artysta nadawał odpowiednią intensywność barw oraz zestawienia formalne tworzące kontrasty walorów, temperatur czy faktur prowadzących do wrażenia pulsowania. Jednocześnie prezentowane dzieło nosi znamiona cech formalnych charakterystycznych dla przełomu w twórczości, którego cenzura przypada na rok 1970. Wtedy to Anuszkiewicz odszedł od formy kwadratu na rzecz kompozycji prostokątnych. Charakterystyczne prace-moduły zostały zastąpione wówczas spektakularnymi w swojej skali seriami, gdzie na pierwszy plan powróciło zainteresowanie artysty kolorem. Serię nowych obrazów otworzył wówczas cykl „Portals”, ujawniający niezwykłą wrażliwość Anuszkiewicza na barwę, która doprowadziła do wypracowania indywidualnej odmiany lirycznej abstrakcji geometrycznej do perfekcji. Działania te są widoczne także w obrazie „Spectral Complementeries VIII”, gdzie duże płaszczyzny koloru zostały otoczone drobną siatką linii, różniących się od siebie niewielkimi barwnymi niuansami zredukowanymi do ich temperatury. W swojej twórczości Anuszkiewicz rozwijał wypracowane przez Albersa koncepcje oparte na współoddziaływaniu barw, chociaż jego malarstwo poszerzało jeszcze dalej te zagadnienia. Tym samym stawało się ono zasadniczo odmienne od twórczości wspomnianego mentora. Istotnymi czynnikami okazały się tu estetyka kształtów oraz kolorów, które to Anuszkiewicz znacznie rozbudowywał wraz z relacjami odpowiednich zestawień barw. W jednej ze swoich wypowiedzi zwracał uwagę na odpowiednie łączenie barw w oku obserwatora, które mogłyby być bliskie założeniom impresjonistów, jednakże w jego twórczości eksperymenty te miały tor odległy od konkretnej tematyki dzieł. Większą wolność artysta odkrywał w sztuce niefiguratywnej.
Lata 80., przypadające na okres powstania prezentowanego obrazu, stanowiły czas ugruntowanej pozycji Anuszkiewicza w środowisku twórców op-artu. Był to okres spokoju i refleksji po intensywnych latach 60. i 70., dla których punkt odniesienia tworzyła słynna wystawa „The Responsive Eye” w MoMA w Nowym Jorku (1965). Ekspozycja ta ukonstytuowała op-art oraz otworzyła jego przedstawicielom drzwi najbardziej wpływowych amerykańskich galerii. Sam Anuszkiewicz nawiązał wówczas współpracę również z Sidney Janis Gallery, z którą związane były wybitne osobowości, takie jak Albers, Gorky, de Koonig, Kline, Motherwell, Pollock czy Rothko. Tutejsza indywidualna wystawa artysty spotkała się z tak dużym zainteresowaniem, że niemal wszystkie jego prace zostały z miejsca wyprzedane. Zorganizowana miesiąc później zbiorowa ekspozycja „Pop and Op” ukazała szerszy kontekst prac Anuszkiewicza, które pojawiły się obok realizacji Lichtensteina, Oldenburga, Riley czy Vasarelyego. Spektakularny dobór artystów pozwolił na podróż wystawy przez kolejne dwa lata po amerykańskich muzeach i prezentację w szesnastu miastach. Ukoronowaniem sukcesu była retrospektywna wystawa artysty w 1966 w Cleveland Museum of Art. Amerykańskie ekspozycje ugruntowały pozycję Anuszkiewicza w kanonie najważniejszych twórców op-artu. O zapisanej na trwale na kartach historii sztuki jego twórczości świadczą do dziś najważniejsze kolekcje sztuki współczesnej, m.in. nowojorskie MoMA, Art Institute of Chicago czy Museum of American Art – the Smithsonian Institute w Waszyngtonie.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
"Spectral Complementaries VI", 1984
acrylic/canvas, 182 x 274 cm; signed, dated and described on the reverse: '735 | © RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1984', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '735 | © RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1984'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Nowy Jork; Christie's, Nowy Jork, 2014; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Anuszkiewicz. Paintings & Sculptures 1945-2001. Catalogue Raisoneé, red. David Madden, Nicholas Spike, Centro Di, Florencja 2010, poz. kat. 1984.5, s. 201