19
Tamara Berdowska | Bez tytułu, 2002
Estymacja:
16,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
120 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TAMARA BERDOWSKA | 2002 | olej',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota”.
Tamara Berdowska
WYRAZ NIEMATERIALNOŚCI
Kompozycje Tamary Berdowskiej, oparte na błękitach i gamie szarości, swym hipnotycznym charakterem pozwalają odbiorcy na zanurzenie się w rytmie falujących płaszczyzn. W owych zestawieniach kolorystycznych obrazy Berdowskiej zyskują na swym niepokojącym charakterze, a wrażenie dyskomfortu koncepcyjnego nie pozwala pozostać obojętnym wobec jej twórczości. Artystka dokonuje również oryginalnej transformacji zapisu stanów umysłu na klarowny i hipnotyzujący język abstrakcji geometrycznej. Berdowska wiąże go z dążeniem do odsłonięcia niewidzialnych matryc rzeczywistości. Jak zauważyła Agnieszka Tes: „Artystka niczym mniszka sztuki w powolnym procesie malowania zagłębia się w tajemniczych wymiarach, tam, gdzie panuje bliska transcendencji głębia i cisza. Za pomocą tradycyjnej techniki olejnej wydobywa misterne kompozycje, by zadziwiać tkwiącymi w materii malarskiej możliwościami wyrażania niematerialności. Powstające układy niekiedy niosą skojarzenia z prawami znanej już w starożytności świętej geometrii, za pomocą której badano naturę wszechświata, zgłębiając matryce jego duchowo-materialnej struktury. Prace Berdowskiej również odsłaniają jakby ukryte przed nami, a istniejące paradoksy niedostępnej dla umysłu doskonałości czy potencji. Wypracowana przez autorkę zasada budowania obrazów opiera się na przenikaniu mikro- i makrogeometrii, które współegzystują, tworząc całości obdarzone właściwościami przyciągania, a nawet swoistego hipnotyzowania wzroku” (Agnieszka Tes, Nieoczywiste porządki geometrii, czyli o najnowszej wystawie Tamary Berdowskiej w Krakowie, źródło: https://fragile.net.pl/nieoczywiste-porzadki-geometrii-czyli-o-najnowszej-wystawie-tamary-berdowskiej-w-krakowie/, dostęp: 7.05.2024).
Berdowska stawia nieustannie pytanie o istotę obrazu oraz granice malarstwa, które mogą być poddane ciekawym i nowatorskim weryfikacjom, eksperymentom. W procesie twórczym najważniejszą rolę odgrywa jej wyobraźnia, odnajdująca przełożenie w malarskim zapisie odczuć i myśli. Sama artystka działania te porównuje do transu i mantry rytmicznie powtarzanych geometrycznych form, które odrywają odbiorcę od rzeczywistości. W prezentowanym obrazie można odnaleźć szczególnie charakterystyczne elementy twórczości artystki, tj. świetlistość materii czy też rytmiczne multiplikacje mikrostruktur wpisanych w makropodziały kompozycji. Punktem wyjścia dla oszczędnego w gamie barwnej płótna jest geometryczny rysunek, który w procesie jest stopniowo niwelowany kolorem i światłem. Widoczna tu zmienna temperatura barw nadaje efekt pulsowania obrazu i wyjścia poza jego materialność. Dodatkowy walor rozmigotania został osiągnięty przez artystkę poprzez zastosowanie drobnych, zwielokrotnionych kwadratowych elementów, stopniowo różnicowanych walorowo i tonalnie. Owe cząstki niczym dźwięki rezonują w podziałach wyznaczanych przez geometryczną główną dominantę kompozycyjną.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
Untitled, 2002
oil/canvas, 120 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TAMARA BERDOWSKA | 2002 | olej', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota”.
Tamara Berdowska
WYRAZ NIEMATERIALNOŚCI
Kompozycje Tamary Berdowskiej, oparte na błękitach i gamie szarości, swym hipnotycznym charakterem pozwalają odbiorcy na zanurzenie się w rytmie falujących płaszczyzn. W owych zestawieniach kolorystycznych obrazy Berdowskiej zyskują na swym niepokojącym charakterze, a wrażenie dyskomfortu koncepcyjnego nie pozwala pozostać obojętnym wobec jej twórczości. Artystka dokonuje również oryginalnej transformacji zapisu stanów umysłu na klarowny i hipnotyzujący język abstrakcji geometrycznej. Berdowska wiąże go z dążeniem do odsłonięcia niewidzialnych matryc rzeczywistości. Jak zauważyła Agnieszka Tes: „Artystka niczym mniszka sztuki w powolnym procesie malowania zagłębia się w tajemniczych wymiarach, tam, gdzie panuje bliska transcendencji głębia i cisza. Za pomocą tradycyjnej techniki olejnej wydobywa misterne kompozycje, by zadziwiać tkwiącymi w materii malarskiej możliwościami wyrażania niematerialności. Powstające układy niekiedy niosą skojarzenia z prawami znanej już w starożytności świętej geometrii, za pomocą której badano naturę wszechświata, zgłębiając matryce jego duchowo-materialnej struktury. Prace Berdowskiej również odsłaniają jakby ukryte przed nami, a istniejące paradoksy niedostępnej dla umysłu doskonałości czy potencji. Wypracowana przez autorkę zasada budowania obrazów opiera się na przenikaniu mikro- i makrogeometrii, które współegzystują, tworząc całości obdarzone właściwościami przyciągania, a nawet swoistego hipnotyzowania wzroku” (Agnieszka Tes, Nieoczywiste porządki geometrii, czyli o najnowszej wystawie Tamary Berdowskiej w Krakowie, źródło: https://fragile.net.pl/nieoczywiste-porzadki-geometrii-czyli-o-najnowszej-wystawie-tamary-berdowskiej-w-krakowie/, dostęp: 7.05.2024).
Berdowska stawia nieustannie pytanie o istotę obrazu oraz granice malarstwa, które mogą być poddane ciekawym i nowatorskim weryfikacjom, eksperymentom. W procesie twórczym najważniejszą rolę odgrywa jej wyobraźnia, odnajdująca przełożenie w malarskim zapisie odczuć i myśli. Sama artystka działania te porównuje do transu i mantry rytmicznie powtarzanych geometrycznych form, które odrywają odbiorcę od rzeczywistości. W prezentowanym obrazie można odnaleźć szczególnie charakterystyczne elementy twórczości artystki, tj. świetlistość materii czy też rytmiczne multiplikacje mikrostruktur wpisanych w makropodziały kompozycji. Punktem wyjścia dla oszczędnego w gamie barwnej płótna jest geometryczny rysunek, który w procesie jest stopniowo niwelowany kolorem i światłem. Widoczna tu zmienna temperatura barw nadaje efekt pulsowania obrazu i wyjścia poza jego materialność. Dodatkowy walor rozmigotania został osiągnięty przez artystkę poprzez zastosowanie drobnych, zwielokrotnionych kwadratowych elementów, stopniowo różnicowanych walorowo i tonalnie. Owe cząstki niczym dźwięki rezonują w podziałach wyznaczanych przez geometryczną główną dominantę kompozycyjną.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
Untitled, 2002
oil/canvas, 120 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TAMARA BERDOWSKA | 2002 | olej', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TAMARA BERDOWSKA | 2002 | olej'
Proweniencja
Galerie K, Staufen, Niemcy; kolekcja prywatna, Niemcy
Wystawiany
„Geometria w przestrzeni”, Galerie K, Staufen, Staufen im Breisgau, 2.04-21.05.2022