24
Leon Tarasewicz | Bez tytułu (dyptyk), 1992
Estymacja:
650,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
620,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Leon Tarasewicz (1957)
Wymiary
130 x 380 cm (całość)
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 130 x 380 cm (całość), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu obu płócien: 'L. TARASEWICZ Segelstorpstrandt 1992 | [wskazówki montażowe]',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tarasewicz raz po raz odkrywa sytuacje, stany graniczne, poszerzając znaczenie tego, czym jest malarstwo, wyznaczając ścieżki w dotąd nieznanych obszarach – transcendentnych i archaicznych.
Wychowany w okolicach Gródka na Podlasiu, Tarasewicz od najmłodszych lat regularnie uczęszczał do lokalnej cerkwi. Dzięki obecności sakralnych przedstawień, rozwijała się w nim wrażliwość artystyczna. Dorastając, zafascynowany był wizerunkami świętych i malarstwem sakralnym, które robiło na nim ogromne wrażenie podczas niedzielnych wizyt w świątyni. Odkrył, że w zespole twórców był Jerzy Nowosielski, co ukształtowało w nim wzorzec dobrze namalowanego obrazu. Tarasewicz zawsze doceniał również twórczość ludową, uznając ją za autentyczną, nie umniejszając przy tym znaczenia wielkich nazwisk w historii sztuki.
Autor prezentowanej pracy uważa, że sztuka jest lustrem rzeczywistości, a malarstwo formą kontaktu z drugim człowiekiem. Fascynuje go krajobraz, przestrzeń, zmienność, niepowtarzalność i przede wszystkim tajemnica zawarta w naturze – zamieranie i odradzanie się. W swoich pracach transformuje przyrodę, przetwarzając krajobraz w sposób wykraczający poza ustalone konwencje. Artysta podejmuje trudne tematy, takie jak las, pole, ptaki, drzewa, jednak robi to z pełnym powodzeniem, unikając wtórności.
Jego często wielkoformatowe prace odmieniają przestrzeń, nadając jej głębokiego i mistycznego wymiaru, jednocześnie dalekiego od patosu. Prace te zapraszają do bliskiego kontaktu, a ich skala ułatwia zanurzenie się w nich. Ekspresja widoczna w pracach ujawnia emocjonalny związek Tarasewicza z naturą, prezentując bezprecedensowe, bezpośrednie i proste, a zarazem genialne przedstawienia.
Duża skala obrazu sprawia, że szczegóły stają się mniej istotne, a liczy się całość. Tarasewicz zawsze uważał, że w pracy twórczej najważniejszy jest sposób myślenia. Jego wiara prawosławna wpływa na większe skoncentrowanie na wnętrzu człowieka i skupione postrzeganie otoczenia. W jego pracach tradycja regionu, surowe warunki i gorliwa wiara łączą się, tworząc unikalne połączenie polskiej tradycji malarskiej z prawosławną tradycją ikoniczną.
Wiele z jego gestów jest przełomowych, odzwierciedlając wpływy kapistów, dyscyplinę Strzemińskiego, estetykę Nowosielskiego oraz radykalne koncepcje Malewicza. Artysta nadaje swojej twórczości rygorystyczną logikę, a każda praca jest związana z wcześniejszymi, tworząc czytelny i rozwijający się proces ewolucji.
Sztuka zawsze była dla Tarasewicza tajemnicą, podobnie jak natura i przede wszystkim ptaki, których hodowla jest również formą jego twórczości. Obserwacja barwnych zestawień w przyrodzie stanowi dla niego największą inspirację i punkt odniesienia. Z uwagą studiuje historię swojego regionu, wydobywając z niej wielotonowość i całkowicie odmieniając percepcję trudnych przestrzeni, wprowadzając tam formy, które silnie oddziałują optycznie. Z czasem w pracach Tarasewicza zaczęły ukazywać się naturalne powiązania ze światem industrialnym, nowymi technologiami. Od malarstwa na papierze pakowym, przeszedł do kolorowego tynku, barwnego betonu, aż do iluminacji z użyciem pleksi.
Mieszka i tworzy w rodzinnej wsi Waliły na białostocczyźnie. Studiował w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1984 w pracowni prof. T. Dominika. Zadebiutował w warszawskiej galerii Foksal w 1984 Współpraca z galerią Foksal umożliwiła artyście zaprezentowanie swoich prac europejskiemu odbiorcy. Począwszy od wystawy indywidualnej w Galleria del Cavallino w Wenecji trwa zainteresowanie twórczością artysty marszandów i kolekcjonerów z Europy i USA. Już w 1988 prace Tarasewicza prezentowane były na w ramach weneckiego Biennale na wystawie Aperto`88. Laureat wielu nagród, między innymi "Jana Cybisa", "Nagrody Nowosielskich". Wczesne obrazy artysty przypominały pejzaże, z których eliminował stopniowo "zbędne" elementy, proponując bardzo osobistą wersję natury. W pracach z ostatnich lat przełamuje formalne ograniczenia malarstwa do przestrzeni rozpiętego na ramie płótna. Często korzysta z możliwości wyjścia poza ramy blejtramu. Maluje przestrzeń ścian, kolumn, podłóg. Jak sam mówi " ...malarstwo od swego zarania w neolicie powstawało na ścianach, posadzkach czy sufitach."
Description:
Untitled (diptych), 1992
acrylic/canvas, 130 x 380 cm (entire object); signed, dated and described on both reverses: 'L. TARASEWICZ Segelstorpstrandt 1992 | [montage instruction]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tarasewicz raz po raz odkrywa sytuacje, stany graniczne, poszerzając znaczenie tego, czym jest malarstwo, wyznaczając ścieżki w dotąd nieznanych obszarach – transcendentnych i archaicznych.
Wychowany w okolicach Gródka na Podlasiu, Tarasewicz od najmłodszych lat regularnie uczęszczał do lokalnej cerkwi. Dzięki obecności sakralnych przedstawień, rozwijała się w nim wrażliwość artystyczna. Dorastając, zafascynowany był wizerunkami świętych i malarstwem sakralnym, które robiło na nim ogromne wrażenie podczas niedzielnych wizyt w świątyni. Odkrył, że w zespole twórców był Jerzy Nowosielski, co ukształtowało w nim wzorzec dobrze namalowanego obrazu. Tarasewicz zawsze doceniał również twórczość ludową, uznając ją za autentyczną, nie umniejszając przy tym znaczenia wielkich nazwisk w historii sztuki.
Autor prezentowanej pracy uważa, że sztuka jest lustrem rzeczywistości, a malarstwo formą kontaktu z drugim człowiekiem. Fascynuje go krajobraz, przestrzeń, zmienność, niepowtarzalność i przede wszystkim tajemnica zawarta w naturze – zamieranie i odradzanie się. W swoich pracach transformuje przyrodę, przetwarzając krajobraz w sposób wykraczający poza ustalone konwencje. Artysta podejmuje trudne tematy, takie jak las, pole, ptaki, drzewa, jednak robi to z pełnym powodzeniem, unikając wtórności.
Jego często wielkoformatowe prace odmieniają przestrzeń, nadając jej głębokiego i mistycznego wymiaru, jednocześnie dalekiego od patosu. Prace te zapraszają do bliskiego kontaktu, a ich skala ułatwia zanurzenie się w nich. Ekspresja widoczna w pracach ujawnia emocjonalny związek Tarasewicza z naturą, prezentując bezprecedensowe, bezpośrednie i proste, a zarazem genialne przedstawienia.
Duża skala obrazu sprawia, że szczegóły stają się mniej istotne, a liczy się całość. Tarasewicz zawsze uważał, że w pracy twórczej najważniejszy jest sposób myślenia. Jego wiara prawosławna wpływa na większe skoncentrowanie na wnętrzu człowieka i skupione postrzeganie otoczenia. W jego pracach tradycja regionu, surowe warunki i gorliwa wiara łączą się, tworząc unikalne połączenie polskiej tradycji malarskiej z prawosławną tradycją ikoniczną.
Wiele z jego gestów jest przełomowych, odzwierciedlając wpływy kapistów, dyscyplinę Strzemińskiego, estetykę Nowosielskiego oraz radykalne koncepcje Malewicza. Artysta nadaje swojej twórczości rygorystyczną logikę, a każda praca jest związana z wcześniejszymi, tworząc czytelny i rozwijający się proces ewolucji.
Sztuka zawsze była dla Tarasewicza tajemnicą, podobnie jak natura i przede wszystkim ptaki, których hodowla jest również formą jego twórczości. Obserwacja barwnych zestawień w przyrodzie stanowi dla niego największą inspirację i punkt odniesienia. Z uwagą studiuje historię swojego regionu, wydobywając z niej wielotonowość i całkowicie odmieniając percepcję trudnych przestrzeni, wprowadzając tam formy, które silnie oddziałują optycznie. Z czasem w pracach Tarasewicza zaczęły ukazywać się naturalne powiązania ze światem industrialnym, nowymi technologiami. Od malarstwa na papierze pakowym, przeszedł do kolorowego tynku, barwnego betonu, aż do iluminacji z użyciem pleksi.
Mieszka i tworzy w rodzinnej wsi Waliły na białostocczyźnie. Studiował w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1984 w pracowni prof. T. Dominika. Zadebiutował w warszawskiej galerii Foksal w 1984 Współpraca z galerią Foksal umożliwiła artyście zaprezentowanie swoich prac europejskiemu odbiorcy. Począwszy od wystawy indywidualnej w Galleria del Cavallino w Wenecji trwa zainteresowanie twórczością artysty marszandów i kolekcjonerów z Europy i USA. Już w 1988 prace Tarasewicza prezentowane były na w ramach weneckiego Biennale na wystawie Aperto`88. Laureat wielu nagród, między innymi "Jana Cybisa", "Nagrody Nowosielskich". Wczesne obrazy artysty przypominały pejzaże, z których eliminował stopniowo "zbędne" elementy, proponując bardzo osobistą wersję natury. W pracach z ostatnich lat przełamuje formalne ograniczenia malarstwa do przestrzeni rozpiętego na ramie płótna. Często korzysta z możliwości wyjścia poza ramy blejtramu. Maluje przestrzeń ścian, kolumn, podłóg. Jak sam mówi " ...malarstwo od swego zarania w neolicie powstawało na ścianach, posadzkach czy sufitach."
Description:
Untitled (diptych), 1992
acrylic/canvas, 130 x 380 cm (entire object); signed, dated and described on both reverses: 'L. TARASEWICZ Segelstorpstrandt 1992 | [montage instruction]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu obu płócien: 'L. TARASEWICZ Segelstorpstrandt 1992 | [wskazówki montażowe]'
Proweniencja
Polswiss Art, 2011; Rempex, 2012; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Jola Gola, Leon Tarasewicz, Warszawa 2007, s. 78 (il.)