21
Teresa Tyszkiewicz | "Argent", 1999
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
80 x 52 cm
Kategoria
Opis
akryl, relief, szpilki, aluminium/płótno, 80 x 52 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'T. TYSZKIEWICZ 99', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ARGENT | Teresa | TYSZKIEWICZ | 1999'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Łamiesz ostrzem czas i pustkę
Wbijasz sensy i znaczenia
Strach przerywasz, śmiałość dajesz
Kim się stajesz?
Kim się stajesz?”.
Teresa Tyszkiewicz 17.03.1991 [za:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s. 300
„Tyszkiewicz nie przeszła akademickiej ‘tresury oka’ i co więcej, nie odwoływała się do żadnych wzorców estetycznych. Dawała sobą powodować materiom, a nie odniesieniom do sztuki. Często zgrzebne, surowe płótna, papiery, druty, kawałki drewna to materie, z których te obrazy wyrastały i którymi obrastały. Materie trwające w nieskrystalizowanej potencjalności, co sprawia, że prace artystki nie są ani narracyjne, ani mimetyczne, ani nie opowiadają żadnych historii, ale uwalniają siły pozwalające, by historie opowiadały się same”.
Bożena Czubak (Uśmiech meduzy, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s.36)
Artystka tworzyła swoje obrazy siedząc schylona nad płótnami, wbijając w nie szpilkę po szpilce, długo i żmudnie. Brak miejsca powodował, że często nie mogła zobaczyć swojej pracy w całości. Na początku pracowała nad obrazami rozwijając płótno partiami, aby zakomponować kolejny fragment. Od momentu powstania pierwszych dzieł, szpilki towarzyszyły artystce przez całe późniejsze życie. Najbliższe otoczenie artystki było wypełnione szpilkami. Znalazły sobie nawet miejsce w jej ciele – wbite w nogę i w dłoń. Dla Tyszkiewicz proces tworzenia obrazu łączył w sobie cierpienie i medytację. Rytualność twórczości Teresy Tyszkiewicz podkreślała Agata Araszkiewicz: „Sztuka Tyszkiewicz, powtórzmy, zawsze miała charakter rytualny. Jej obrazy, przypominające często reliefy albo rozrastające się wielowarstwowe struktury, wydobywają chropowatość materii, skręty płótna, grube warstwy farby, wystające kawałki tektury. Mięsistość malarskiej materii odsyła do wyobrażeń ciała czy mięsa z filmów i fotografii. Wraz z miękkością klusek i lekkością pierza kontrastuje z ostrością metalu, drutu czy śladami siekiery wyrąbującej zagłębienia w płótnie. To sztuka fizycznego wysiłku i silnie obecnego zmagania z materią, którem towarzyszy ustąpienie podmiotu, jego dezidentyfikacja i deterytorializacja” (Agata Araszkiewicz, Szpilka i chthulucen, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s. 180).
Prezentowany na aukcji obraz „Argent” powstał w 1999. W języku francuskim słowo „argent” jako przymiotnik jest nazwą koloru srebrnego. Koloru nierozerwalnie związanego ze szpilkami, które są znakiem rozpoznawczym twórczości Teresy Tyszkiewicz. Również srebrna jest duża, wielokrotnie przeskalowana aluminiowa szpilka umiejscowiona w centrum dzieła. Zawieszona na ciemnym tle sprawia wrażenie swoistego wotum dziękczynnego, jakie umieszcza się w kościołach. Wrażenie potęguje wielkość głównego motywu i zestawienie go z mnogością innych szpilek użytych w obrazie. Czy jednak rzeczywiście jest to wyraz wdzięczności?
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Argent", 1999
acrylic, relief, pins/canvas, 80 x 52 cm; signed and dated lower right: 'T. TYSZKIEWICZ 99', signed, dated and described on the reverse: 'ARGENT | Teresa | TYSZKIEWICZ | 1999',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Łamiesz ostrzem czas i pustkę
Wbijasz sensy i znaczenia
Strach przerywasz, śmiałość dajesz
Kim się stajesz?
Kim się stajesz?”.
Teresa Tyszkiewicz 17.03.1991 [za:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s. 300
„Tyszkiewicz nie przeszła akademickiej ‘tresury oka’ i co więcej, nie odwoływała się do żadnych wzorców estetycznych. Dawała sobą powodować materiom, a nie odniesieniom do sztuki. Często zgrzebne, surowe płótna, papiery, druty, kawałki drewna to materie, z których te obrazy wyrastały i którymi obrastały. Materie trwające w nieskrystalizowanej potencjalności, co sprawia, że prace artystki nie są ani narracyjne, ani mimetyczne, ani nie opowiadają żadnych historii, ale uwalniają siły pozwalające, by historie opowiadały się same”.
Bożena Czubak (Uśmiech meduzy, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s.36)
Artystka tworzyła swoje obrazy siedząc schylona nad płótnami, wbijając w nie szpilkę po szpilce, długo i żmudnie. Brak miejsca powodował, że często nie mogła zobaczyć swojej pracy w całości. Na początku pracowała nad obrazami rozwijając płótno partiami, aby zakomponować kolejny fragment. Od momentu powstania pierwszych dzieł, szpilki towarzyszyły artystce przez całe późniejsze życie. Najbliższe otoczenie artystki było wypełnione szpilkami. Znalazły sobie nawet miejsce w jej ciele – wbite w nogę i w dłoń. Dla Tyszkiewicz proces tworzenia obrazu łączył w sobie cierpienie i medytację. Rytualność twórczości Teresy Tyszkiewicz podkreślała Agata Araszkiewicz: „Sztuka Tyszkiewicz, powtórzmy, zawsze miała charakter rytualny. Jej obrazy, przypominające często reliefy albo rozrastające się wielowarstwowe struktury, wydobywają chropowatość materii, skręty płótna, grube warstwy farby, wystające kawałki tektury. Mięsistość malarskiej materii odsyła do wyobrażeń ciała czy mięsa z filmów i fotografii. Wraz z miękkością klusek i lekkością pierza kontrastuje z ostrością metalu, drutu czy śladami siekiery wyrąbującej zagłębienia w płótnie. To sztuka fizycznego wysiłku i silnie obecnego zmagania z materią, którem towarzyszy ustąpienie podmiotu, jego dezidentyfikacja i deterytorializacja” (Agata Araszkiewicz, Szpilka i chthulucen, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Aseret, Fundacja Profile, Warszawa 2022, s. 180).
Prezentowany na aukcji obraz „Argent” powstał w 1999. W języku francuskim słowo „argent” jako przymiotnik jest nazwą koloru srebrnego. Koloru nierozerwalnie związanego ze szpilkami, które są znakiem rozpoznawczym twórczości Teresy Tyszkiewicz. Również srebrna jest duża, wielokrotnie przeskalowana aluminiowa szpilka umiejscowiona w centrum dzieła. Zawieszona na ciemnym tle sprawia wrażenie swoistego wotum dziękczynnego, jakie umieszcza się w kościołach. Wrażenie potęguje wielkość głównego motywu i zestawienie go z mnogością innych szpilek użytych w obrazie. Czy jednak rzeczywiście jest to wyraz wdzięczności?
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Argent", 1999
acrylic, relief, pins/canvas, 80 x 52 cm; signed and dated lower right: 'T. TYSZKIEWICZ 99', signed, dated and described on the reverse: 'ARGENT | Teresa | TYSZKIEWICZ | 1999',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, relief, szpilki, aluminium/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'T. TYSZKIEWICZ 99'