Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 73
14
Julian Stańczak | "Provocative Undulation - Dark", 2003
Estymacja:
85,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
76 x 62 cm
Opis
akryl/płótno, 76 x 62 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. Stańczak 03', opisany na krośnie malarskim: 'JULIAN STAŃCZAK | "PROVOCATIVE UNDULATION - DARK" 2003'
na krośnie malarskim nalepka Stux Gallery z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Stańczak angażuje nas w epistemologię chromatycznej intensywności, rosnący, rezonujący epokowy styl malowania, który rezyduje w wnętrzu naszego bytu”.
Robert C. Morgan

Julian Stańczak, twórca nurtu op-art, jest postacią, która w sposób wyjątkowy połączyła naukę percepcji z artystyczną ekspresją. Sztuka optyczna to kierunek w sztuce wizualnej, który zyskał popularność w latach 60. XX wieku. Charakteryzuje się on wykorzystaniem iluzji optycznych, które igrają z percepcją widza. Dzieła op-artu często składają się z powtarzalnych wzorów, linii, kształtów i kontrastów kolorystycznych, które mogą wywoływać wrażenie ruchu, pulsowania lub trójwymiarowości, mimo że są statyczne i dwuwymiarowe. Artystki i artyści tego kierunku, tacy jak Bridget Riley czy Victor Vasarely, eksplorowali możliwości ludzkiego wzroku, pokazując, jak łatwo można manipulować naszym postrzeganiem rzeczywistości. Op-art nie tylko zrewolucjonizował świat sztuki, ale także znalazł zastosowanie w modzie, reklamie i designie, demonstrując, jak sztuka może przenikać do codziennego życia i wpływać na nasze doświadczenia wizualne.

Julian Stańczak, urodzony w Polsce, ale tworzący głównie w Stanach Zjednoczonych, zyskał uznanie dzięki swojej zdolności do niesamowitego operowania kolorami i formami w taki sposób, że obserwator czuje, iż obraz wibruje, pulsuje lub zmienia się przed jego oczami. O międzynarodowej sławie artysty mówi się od 1964, kiedy Martha Jackson, wiedziona niezawodnym instynktem dobrego marszanda, zaprosiła artystę do współpracy, organizując mu wystawę w swojej nowojorskiej galerii. W okresie hegemonii abstrakcji spod znaku taszyzmu i action paintingu Pollocka, pojawienie się kompozycji Stańczaka, opartych na zdyscyplinowanej formule, stało się przełomowym odkryciem, które wstrząsnęło ówczesnym światem sztuki. W latach 60. jego twórczość znalazła się więc w centrum uwagi. Wbrew obiegowym opiniom jego malarstwo optyczne posiadało bogate zaplecze teoretyczne, wyrażając wiarę w uporządkowany kosmos, którego praw nie jesteśmy w stanie zgłębić intelektualnie, potrafimy je za to wyczuć w sposób intuicyjny. Abstrakcyjna rzeczywistość Stańczaka pełna jest odniesień do otaczającej natury i świata sensualnych wrażeń jej fenomenów. W obrazach tego artysty zrytmizowane układy równoległych linii wyłaniają się i znikają w nieokreślonej przestrzeni. Mimo precyzyjnego wyrysowania zdają się nieuchwytne.

O procesie twórczym Stańczaka Marta Smolińska pisała: „Artysta relacjonuje: ‘Potrafię spędzać dni, mieszając kolory, by odpowiadały specyficznej wizji, która powstała w moim umyśle. Proces ten może obejmować kilka barw, ale może dotyczyć także stu lub więcej osobnych mieszanek. Samo to zabiera wiele dni, które spędzam skoncentrowany na efekcie, który mam nadzieję uzyskać’. Potem pojawia się koncepcja szkieletu struktury wizualnej i powtarzalnych rytmów, która pociąga za sobą decyzje, czy kompozycja będzie oparta na motywie siatki, czy na przykład pionowych, skośnych lub poziomych linii. Wszystkie etapy rozgrywają się w odniesieniu do proporcji płótna lub płyty, by w efekcie końcowym zainicjować intensywną relację z odbiorcą. Punkt wyjścia, czy tzw. grunt obrazu, stanowią zazwyczaj biel i czerń lub dwa inne kolory opozycyjne, których zestawienie wywołuje efekt aktywnego, jakby ‘gąbczastego’ podłoża” (Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 82). Malarz ogromną wagę przywiązywał do dokładnego tworzenia swoich prac. Pierwsze dzieła, wystawiane w 1964 w galerii Marty Jackson wykonywane były jeszcze przez malarza ręcznie. Od 1966 zaczął korzystać z taśm, by uzyskać perfekcyjnie równo odmalowane linie. Po latach praktyki opracował specjalną maszynę do cięcia odpowiedniej szerokości kawałków materiału, od których odmalowywał płaskie plamy barwne. Precyzja była w tym wypadku niesamowicie ważna – Stańczak w jednej kompozycji potrafił wykorzystać nawet kilkanaście warstw farby.
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.

Description:
"Provocative Undulation - Dark", 2003
acrylic/canvas, 76 x 62 cm; signed and dated on the reverse: 'J. Stanczak 03', described on the stretcher:'JULIAN STANCZAK | "PROVOCATIVE UNDULATION - DARK" 2003'
on the stretcher a sticker of Stux Gallery with a description of the work,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. Stańczak 03'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Julian Stańczak. Constellation and Color: Four Decades of Painting”, Stux Gallery, Nowy Jork, 15.01.2005-19.02.2005