Wykryto problem z odświeżaniem danych o wysokości oferty. Odśwież stronę w swojej przeglądarce internetowej.
16
Franciszek Strynkiewicz (1893 - 1996) | Józef Piłsudski, 1936
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
70 x 28 x 38 cm
Kategoria
Opis
marmur, brąz patynowany, 70 x 28 x 38 cm, sygnowany na krawędzi: 'F.STRYNKIEWICZ',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ERA JÓZEFA PIŁSUDCKIEGO
Franciszek Strynkiewicz, wieloletni profesor oraz rektor warszawskiej ASP, jako impuls dla swojej sztuki wskazuje klasycyzm, odżegnując się od przebrzmiałego dla niego modernizmu. „Franciszek Strynkiewicz wspomina, że na początku lat 20. przypadkiem zetknął się z książką, która wywarła wielki wpływ na jego dalsze życie. Była to „Rzeźba francuska XIX i XX wieku” Czesława Poznańskiego, wydana w 1909. To poważne studium historyczne zawierało wiele sądów i myśli bliskich nie tylko Strynkiewiczowi, lecz także wielu ówczesnym rzeźbiarzom. Poznański opowiadał się za klasycznymi wartościami w sztuce, które odnajdywał w rzeźbie Barye’a, Bourdelle’a i Despiau, w metopach Partenonu i w posągach egipskich. O wartości rzeźby decydował według niego jej element architektoniczny, „miara wszelkich dzieł”, „ukryty w najmniejszej nawet rzeźbie, która dąży do monumentalności. To, co pisał „o formie”, wydaje się kluczem do rozumienia tego pojęcia stosowanego do rzeźby w XX-leciu międzywojennym: „Forma – to surowa dyscyplina treści, to dobrowolne ograniczenie, to rezygnowanie z efektów lokalnych na rzecz całości, to wyrzeczenie się wszelkiej kokieteryi, wszelkiej ładności. Forma – to sama istota sztuki”. Nie przypadkiem taką właśnie nazwę przyjęło stowarzyszenie rzeźbiarzy, do którego należał Franciszek Strynkiewicz. Artysta zachwycał się sztuką egipską i grecką, największy bezpośredni wpływ miała na niego jednak współczesna rzeźba francuska, przede wszystkim monumentalne dzieła Bourdelle’a, bezpośrednia, a zarazem syntetyczna sztuka Despiau” (Anna Wrońska, Rzeźba Franciszka Strynkiewicza w okresie dwudziestolecia międzywojennego, [w:] Franciszek Strynkiewicz. Stulecie urodzin rzeźbiarza, [red.] Maria Lewańska, Warszawa 1993, s. 87).
Stylistyka prac rzeźbiarza jest wypadkową tendencji dominujących w drugiej dekadzie XX-lecia, polegających na łączeniu klasycznych wątków z nowoczesnością czy silnego wyrazu z monumentalnością. Cechy te są dobrze widoczne w prezentowanej w katalogu głowie marszałka Piłsudskiego. Sam temat jest szalenie istotnym wątkiem, pojawiąjącym się zarówno u progu potrzeb odrodzonej ojczyzny, jak i szacunku autora do Piłsudskiego. „Nigdy Polska, a właściwie stolica, nie potrzebowała tylu dzieł plastycznych, zarówno dekoracyjnych, jak i monumentalnych, co w dobie najbliższej. Wspaniała epopeja legionowa, uzyskanie niepodległości (…), bitwa pod Warszawą, działalność mocarstw Marszałka Piłsudskiego, jego śmierć i rozpisanie konkursu na pomnik, wreszcie wielkie zamierzenia urbanistyczne w związku z powstaniem nieśmiertelnego twórcy Polski Odrodzonej – wszystko to domaga się monumentalnych wcieleń rzeźbiarskich, niezwykłych wysiłków artystycznych, wyrazu formy niecodziennej, odpowiadającej powadze i znaczeniu epoki” (Roman Zrębowicz, Pierwszy Salon Rzeźby, „Tygodnik Ilustrowany” 1937, nr 21, s. 405). Temat upamiętnienia Wielkiego Polaka Strynkiewicz podejmował kilkukrotnie. „Wiele lat zastanawiał się rzeźbiarz nad formą pomnika Józefa Piłsudskiego. Pierwszą wykonaną w czarnym dębie podobiznę marszałka pokazał w 1931 na Salonie Wiosennym IPS-u. Wystawione dwa lata później na Wystawie Plastyków Legionistów (również w IPS-ie) gipsowe popiersie było pomyślane jako fragment pomnika. W 1936 w Muzeum Narodowym odbyła się wystawa portretów Piłsudskiego, w której Franciszek Strynkiewicz także wziął udział, prezentując dwie płaskorzeźby, portret, opisany jako „bardzo realistyczny, doskonale modelowany, w wyrazie niekonwencjonalny”. Do ostatniego, rozpisanego w 1936 konkursu na pomnik marszałka przystąpił razem z architektem Danko, projektując olbrzymich rozmiarów rzeźbioną kolumnę, na wzór paryskiej z placu Vendóme” (Ibidem, s. 91). Prezentowana na aukcji rzeźba definiuje styl Strynkiewicza z tamtych czasów. Podobny odlew przechowywany jest w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, a eksponowany jest w szczególnym miejscu pamięci poświęconym Marszałkowi Piłsudskiemu – Belwederze. Jak pisze jeden z ówczesnych krytyków, podkreślając talent rzeźbiarza, wyróżniającego się na tle dekoracyjnych tendencji XX-lecia: „Całkowicie oryginalny profil posiada Franciszek Strynkiewicz. Prace jego pod względem sprawności technicznej są bez zarzutu, klasycystyczne w formie, wyrastają naturalni, z jednej bryły. Zwarte, celowo uproszczone, pozbawione przypadkowych światłocieni odznaczają się rzadko spotykanym, odrębnym stylem” (L. Strakun, Rzeźba „Formy” w IPS-ie, „Opinie” 1933, nr 449, [w:] Franciszek Strynkiewicz. Stulecie urodzin rzeźbiarza, [red.] Maria Lewańska, Warszawa 1993, s. 80). Syntetyczne potraktowanie fizjonomii Marszałka, jednocześnie przy obdarzeniu głęboką psychologią portretowanego, czyni prezentowaną rzeźbę jedną z najbardziej udanych realizacji w „epoce Piłsudskiego”.
Description:
Jozef Pilsudski, 1936
marble, patinated bronze, 70 x 28 x 38 cm; signed on the edge: 'F.STRYNKIEWICZ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ERA JÓZEFA PIŁSUDCKIEGO
Franciszek Strynkiewicz, wieloletni profesor oraz rektor warszawskiej ASP, jako impuls dla swojej sztuki wskazuje klasycyzm, odżegnując się od przebrzmiałego dla niego modernizmu. „Franciszek Strynkiewicz wspomina, że na początku lat 20. przypadkiem zetknął się z książką, która wywarła wielki wpływ na jego dalsze życie. Była to „Rzeźba francuska XIX i XX wieku” Czesława Poznańskiego, wydana w 1909. To poważne studium historyczne zawierało wiele sądów i myśli bliskich nie tylko Strynkiewiczowi, lecz także wielu ówczesnym rzeźbiarzom. Poznański opowiadał się za klasycznymi wartościami w sztuce, które odnajdywał w rzeźbie Barye’a, Bourdelle’a i Despiau, w metopach Partenonu i w posągach egipskich. O wartości rzeźby decydował według niego jej element architektoniczny, „miara wszelkich dzieł”, „ukryty w najmniejszej nawet rzeźbie, która dąży do monumentalności. To, co pisał „o formie”, wydaje się kluczem do rozumienia tego pojęcia stosowanego do rzeźby w XX-leciu międzywojennym: „Forma – to surowa dyscyplina treści, to dobrowolne ograniczenie, to rezygnowanie z efektów lokalnych na rzecz całości, to wyrzeczenie się wszelkiej kokieteryi, wszelkiej ładności. Forma – to sama istota sztuki”. Nie przypadkiem taką właśnie nazwę przyjęło stowarzyszenie rzeźbiarzy, do którego należał Franciszek Strynkiewicz. Artysta zachwycał się sztuką egipską i grecką, największy bezpośredni wpływ miała na niego jednak współczesna rzeźba francuska, przede wszystkim monumentalne dzieła Bourdelle’a, bezpośrednia, a zarazem syntetyczna sztuka Despiau” (Anna Wrońska, Rzeźba Franciszka Strynkiewicza w okresie dwudziestolecia międzywojennego, [w:] Franciszek Strynkiewicz. Stulecie urodzin rzeźbiarza, [red.] Maria Lewańska, Warszawa 1993, s. 87).
Stylistyka prac rzeźbiarza jest wypadkową tendencji dominujących w drugiej dekadzie XX-lecia, polegających na łączeniu klasycznych wątków z nowoczesnością czy silnego wyrazu z monumentalnością. Cechy te są dobrze widoczne w prezentowanej w katalogu głowie marszałka Piłsudskiego. Sam temat jest szalenie istotnym wątkiem, pojawiąjącym się zarówno u progu potrzeb odrodzonej ojczyzny, jak i szacunku autora do Piłsudskiego. „Nigdy Polska, a właściwie stolica, nie potrzebowała tylu dzieł plastycznych, zarówno dekoracyjnych, jak i monumentalnych, co w dobie najbliższej. Wspaniała epopeja legionowa, uzyskanie niepodległości (…), bitwa pod Warszawą, działalność mocarstw Marszałka Piłsudskiego, jego śmierć i rozpisanie konkursu na pomnik, wreszcie wielkie zamierzenia urbanistyczne w związku z powstaniem nieśmiertelnego twórcy Polski Odrodzonej – wszystko to domaga się monumentalnych wcieleń rzeźbiarskich, niezwykłych wysiłków artystycznych, wyrazu formy niecodziennej, odpowiadającej powadze i znaczeniu epoki” (Roman Zrębowicz, Pierwszy Salon Rzeźby, „Tygodnik Ilustrowany” 1937, nr 21, s. 405). Temat upamiętnienia Wielkiego Polaka Strynkiewicz podejmował kilkukrotnie. „Wiele lat zastanawiał się rzeźbiarz nad formą pomnika Józefa Piłsudskiego. Pierwszą wykonaną w czarnym dębie podobiznę marszałka pokazał w 1931 na Salonie Wiosennym IPS-u. Wystawione dwa lata później na Wystawie Plastyków Legionistów (również w IPS-ie) gipsowe popiersie było pomyślane jako fragment pomnika. W 1936 w Muzeum Narodowym odbyła się wystawa portretów Piłsudskiego, w której Franciszek Strynkiewicz także wziął udział, prezentując dwie płaskorzeźby, portret, opisany jako „bardzo realistyczny, doskonale modelowany, w wyrazie niekonwencjonalny”. Do ostatniego, rozpisanego w 1936 konkursu na pomnik marszałka przystąpił razem z architektem Danko, projektując olbrzymich rozmiarów rzeźbioną kolumnę, na wzór paryskiej z placu Vendóme” (Ibidem, s. 91). Prezentowana na aukcji rzeźba definiuje styl Strynkiewicza z tamtych czasów. Podobny odlew przechowywany jest w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, a eksponowany jest w szczególnym miejscu pamięci poświęconym Marszałkowi Piłsudskiemu – Belwederze. Jak pisze jeden z ówczesnych krytyków, podkreślając talent rzeźbiarza, wyróżniającego się na tle dekoracyjnych tendencji XX-lecia: „Całkowicie oryginalny profil posiada Franciszek Strynkiewicz. Prace jego pod względem sprawności technicznej są bez zarzutu, klasycystyczne w formie, wyrastają naturalni, z jednej bryły. Zwarte, celowo uproszczone, pozbawione przypadkowych światłocieni odznaczają się rzadko spotykanym, odrębnym stylem” (L. Strakun, Rzeźba „Formy” w IPS-ie, „Opinie” 1933, nr 449, [w:] Franciszek Strynkiewicz. Stulecie urodzin rzeźbiarza, [red.] Maria Lewańska, Warszawa 1993, s. 80). Syntetyczne potraktowanie fizjonomii Marszałka, jednocześnie przy obdarzeniu głęboką psychologią portretowanego, czyni prezentowaną rzeźbę jedną z najbardziej udanych realizacji w „epoce Piłsudskiego”.
Description:
Jozef Pilsudski, 1936
marble, patinated bronze, 70 x 28 x 38 cm; signed on the edge: 'F.STRYNKIEWICZ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
marmur, brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na krawędzi: 'F.STRYNKIEWICZ'
Proweniencja
kolekcja prywatna, USA
Literatura
Por.:; Stulecie urodzin rzeźbiarza, red. Maria Lewańska, Warszawa 1993, nr kat. 64
Wystawiany
0