Powrót do DESA.PL
44 of Liczba obiektów: 64
44
Aleksander Roszkowski | "Postać schylona", 1988
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Aleksander Roszkowski (1961)
Wymiary
188 x 135 cm
Opis
olej/płótno, 188 x 135 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'AR 88', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ALEKSANDER | ROSZKOWSKI | "POSTAĆ SCHYLONA" | 04/051988'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Pamiętam z akademii paraliżujące przepisy technologii: grunty kredowe chude, serowe połtłuste, tłuste jajowo pokostowe, temperowe podmalowki, jak panować nad warstwami, kolejność błyszczeń i matow, i to wszystko, co nie wiedziałem, że jest wielkim czarowaniem. Malarzowi sprawia radość patrzenie na to, co było martwą regułą, jeszcze wzbogacone własnymi pomysłami stało się bogatym językiem. Bo malarstwa w całej okazałości bez wirtuozerii warsztatu nie ma. To cudowna – w męce samotności – zabawa w mówienie wielkich i wzniosłych prawd oka, współzawodniczenie ze Stwórcą w stwarzaniu natury obok natury. I świadomość, że w walce o wielką prawdę masz prawo się mylić, ale i masz prawo do megalomanii. Jak się domyślasz Aleksandrze – to wszystko o Tobie, mimo że Twoje imię ani razu nie padło. Wybacz patos, ale Twoja sztuka jest wspaniale patetyczna”.

Franciszek Starowieyski

EKSTATYCZNY GEST

„Postać schylona” jest jedną z charakterystycznych wielkoformatowych kompozycji autorstwa Aleksandra Roszkowskiego, gdzie pierwszoplanowa forma figuralna jest tworzona rozedrganą i ekspresyjną kreską i pokryta zaciekami farby do złudzenia przypominającymi brunatny odcień ludzkiej krwi. W ukazanym zdekapitalizowanym ciele nośnikiem emocji jest tors poddany silnym deformacjom. Z kolei postać zdaje się pozbawiona głowy w wyniku odrzucenia przez ekstatyczny gest oraz zgubiona w skulonych ramionach. Ekspresja wyrazu jest nośnikiem najsilniejszych emocji strachu, bezradności i cierpienia. Schylona postać, pozbawiona wierzchniej, ochronnej barwy skóry, przypomina wręcz zwierzęcą tuszę zwisającą z rzeźnickiego haka. Tym samym ciało wręcz emanuje swoją biologicznością i kruchością, ilustrując łacińską sentencję „memento mori”’.

Aleksander Roszkowski uzyskał w 1985 dyplom na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem Jacka Sienickiego i Zbigniewa Gostomskiego. Już jako ich uczeń starał się w swojej twórczości pogodzić ich odmienne koncepcje malarstwa. W swojej twórczości próbował utrzymywać dystans w stosunku do zachodnich trendów, świadomie odrzucał ironię jego rówieśników – reprezentantów malarstwa „Nowej Ekspresji”, a także charakterystyczne dla dekady lat 80. wszelkie deklaracje martyrologiczne i patriotyczne. Jednocześnie obrazy Roszkowskiego pojawiały się na najważniejszych wystawach w II połowie lat 80., takich jak „Świeżo Malowane. Młode malarstwo polskie lat 1982-1987” w Zachęcie oraz w „Arsenał 88”, gdzie otrzymał nagrodę w dziedzinie malarstwa, przyznaną przez międzynarodowe jury pod przewodnictwem Romana Opałki. Prezentowana praca przypada na okres szczególnej popularyzacji twórczości artysty w środowisku zagranicznym w ramach promocji dokonań polskich twórców sztuk wizualnych przez Instytut Kultury Polskiej w Sztokholmie (1987) oraz Wiedniu (1988). Wystawy te poprzedzały szczególną, indywidualną ekspozycję artysty w Andre Zarre Galery w Nowym Jorku w 1989. Twórczość Roszkowskiego pojawiła się w amerykańskiej prasie, która interpretowała jego działania przez pryzmat doświadczeń młodych twórców w dobie upadku ustroju komunistycznego.
Aleksander Roszkowski urodził się w 1961 roku w Warszawie. W 1985 roku ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie studiował pod kierunkiem Jacka Sienickiego i Zbigniewa Gostomskiego. Dyplom na Wydziale Malarstwa uzyskał w 1985 roku. Był uczestnikiem
wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą. Dwa lata po uzyskaniu dyplomu Aleksander Roszkowski zdobył dwa wyróżnienia honorowe na XIII Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Jana Spychalskiego w Poznaniu. Nagrodzony został również na pokazie „Arsenał 88”. Tym, co wyróżnia sztukę Roszkowskiego jest niezwykle ekspresyjna metoda twórcza oraz specyficzna, niepowtarzalna kolorystyka, uzyskiwana w skutek kładzenia kolejnych warstw farby. Wczesne płótna tego artysty sytuowano w popularnym wówczas nurcie nowej ekspresji. Już przy końcu dekady lat 80. Roszkowski zaczął tworzyć monumentalne kompozycje figuralne, przedstawiające sylwetki ludzkie w kanonicznych ujęciach, takich jak Ukrzyżowanie. Najnowsze obrazy Aleksandra Roszkowskiego bliższe są abstrakcji geometrycznej. Aczkolwiek zamiast typowego dla tego nurtu puryzmu formalnego, płótna tego artysty są malowane ekspresyjnie i posiadają bogatą fakturę, która nadaje im specyficzny wolumen.

Description:
"The figure is bent over", 1988
oil/canvas, 188 x 135 cm; signed and dated lower right: 'AR 88', signed, dated and described on the reverse: 'ALEKSANDER | ROSZKOWSKI | "POSTAC SCHYLONA" | 04/051988',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'AR 88'