60
Paweł Matyszewski | Bez tytułu, 2009
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paweł Matyszewski (1984)
Wymiary
190 x 140 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 190 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Paweł Matyszewski | 2009 | Bez tytułu',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Pawła Matyszewskiego jest zarazem egzemplifikacją organiczności i biologiczności, ale też tematów społecznych, związanych z płciowością czy szukaniem tożsamości. Artysta korzysta z różnych technik, tworzy rysunki, prace malarskie, obrazy, instalacje oraz reliefy. Formalnie i znaczeniowo jego prace najbliższe są abstrakcji, a ich motyw przewodni stanowią najczęściej biomorficzne kształty insynuujące fragmenty ciała, skóry czy włosów. Fascynuje go przemijalność życia z perspektywy nie tylko ludzkiej, lecz także biologicznej: zwierząt lub roślin. Oprócz malarstwa zajmuje się także ogrodnictwem, na co dzień żyje i pracuje w siedlisku we wsi Łękobudy, gdzie prowadzi własny ogród kwiatów i warzyw. W swoich pracach malarskich często zderza światy wiejskiego krajobrazu z intensywnością miejskiego zgiełku. Jego twórczość to nieustanna eksploracja sensualności natury, jej organiczności, ale też kruchości. Fakturowość i eksperymenty z różnorodnymi technikami artystycznymi sprawiają, że jego prace często haptycznie angażują odbiorców. Choć domeną Matyszewskiego są właśnie ambiwalentne, pejzażowe abstrakcje, które całościowo stanowią autonomiczną materię, godne uwagi są także jego prace figuratywne. Prezentowany podczas aukcji autoportret pochodzi z początków jego twórczości. Ekspresja i redukcja formy sprawiają, że nie jest to klasyczne przedstawienie portretowe. Sylwetka mężczyzny została opracowana w bardzo naturalistyczny, niestroniący od erotyzmu sposób, natomiast dynamizm w ujęciu postaci i minimalizm formalny potęgują emocjonalny charakter pracy. Organiczność, cielesność stoi w korelacji z artystyczną wizją Matyszewskiego jako łącznika człowieczeństwa z tym, co biologiczne i pierwotne. Artysta jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i stypendiów, a jego prace cieszą się uznaniem wśród kolekcjonerów, nie tylko w Polsce, lecz także na świecie.
W 2009 roku uzyskał dyplom na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w pracowni Piotra C. Kowalskiego, gdzie obecnie jest doktorantem. Prace Pawła Matyszewskiego pokazywane były na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w: Galerii BWA w Zielonej Górze (2019); Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2017); Galerii Białej w Lublinie (2017); Galerii Arsenał w Białymstoku (2016, 2010); Centrum Aktywności Twórczej w Ustce (2014); galeriach Piekary (2011, 2015) i Starter w Poznaniu (2009); Galerii Wizytującej w Warszawie (2018); Prastora KC w Brześciu (2019). Artysta brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w: Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (2015); Castor Project w Londynie (2018); Galerii Bielskiej BWA w Bielsko-Białej (2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2015, 2016); Muzeum Sztuki Współczesnej w Mińsku na Białorusi (2015); Tartu Art House w Estonii (2013) i wielu innych. Jest laureatem stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" (2014), nagród artystycznych Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” (2009, 2012) czy Biennale Sztuki Młodych „Rybie oko” (2013, 2015).
Prace artysty znajdują się w kolekcjach Galerii Arsenał w Białymstoku; Miejskiej Galerii Arsenał w Poznaniu; Galerii Bielskiej BWA; Muzeum Narodowego w Gdańsku; Bałtyckiej Galerii Sztuki w Ustce; Galerii Sztuki w Legnicy oraz Contemporary Art Gallery w Zrenjanin, Serbia.
Description:
Untitled, 2009
acrylic/canvas, 190 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Pawel Matyszewski | 2009 | Bez tytulu', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Pawła Matyszewskiego jest zarazem egzemplifikacją organiczności i biologiczności, ale też tematów społecznych, związanych z płciowością czy szukaniem tożsamości. Artysta korzysta z różnych technik, tworzy rysunki, prace malarskie, obrazy, instalacje oraz reliefy. Formalnie i znaczeniowo jego prace najbliższe są abstrakcji, a ich motyw przewodni stanowią najczęściej biomorficzne kształty insynuujące fragmenty ciała, skóry czy włosów. Fascynuje go przemijalność życia z perspektywy nie tylko ludzkiej, lecz także biologicznej: zwierząt lub roślin. Oprócz malarstwa zajmuje się także ogrodnictwem, na co dzień żyje i pracuje w siedlisku we wsi Łękobudy, gdzie prowadzi własny ogród kwiatów i warzyw. W swoich pracach malarskich często zderza światy wiejskiego krajobrazu z intensywnością miejskiego zgiełku. Jego twórczość to nieustanna eksploracja sensualności natury, jej organiczności, ale też kruchości. Fakturowość i eksperymenty z różnorodnymi technikami artystycznymi sprawiają, że jego prace często haptycznie angażują odbiorców. Choć domeną Matyszewskiego są właśnie ambiwalentne, pejzażowe abstrakcje, które całościowo stanowią autonomiczną materię, godne uwagi są także jego prace figuratywne. Prezentowany podczas aukcji autoportret pochodzi z początków jego twórczości. Ekspresja i redukcja formy sprawiają, że nie jest to klasyczne przedstawienie portretowe. Sylwetka mężczyzny została opracowana w bardzo naturalistyczny, niestroniący od erotyzmu sposób, natomiast dynamizm w ujęciu postaci i minimalizm formalny potęgują emocjonalny charakter pracy. Organiczność, cielesność stoi w korelacji z artystyczną wizją Matyszewskiego jako łącznika człowieczeństwa z tym, co biologiczne i pierwotne. Artysta jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i stypendiów, a jego prace cieszą się uznaniem wśród kolekcjonerów, nie tylko w Polsce, lecz także na świecie.
W 2009 roku uzyskał dyplom na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w pracowni Piotra C. Kowalskiego, gdzie obecnie jest doktorantem. Prace Pawła Matyszewskiego pokazywane były na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w: Galerii BWA w Zielonej Górze (2019); Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2017); Galerii Białej w Lublinie (2017); Galerii Arsenał w Białymstoku (2016, 2010); Centrum Aktywności Twórczej w Ustce (2014); galeriach Piekary (2011, 2015) i Starter w Poznaniu (2009); Galerii Wizytującej w Warszawie (2018); Prastora KC w Brześciu (2019). Artysta brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w: Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (2015); Castor Project w Londynie (2018); Galerii Bielskiej BWA w Bielsko-Białej (2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2015, 2016); Muzeum Sztuki Współczesnej w Mińsku na Białorusi (2015); Tartu Art House w Estonii (2013) i wielu innych. Jest laureatem stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" (2014), nagród artystycznych Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” (2009, 2012) czy Biennale Sztuki Młodych „Rybie oko” (2013, 2015).
Prace artysty znajdują się w kolekcjach Galerii Arsenał w Białymstoku; Miejskiej Galerii Arsenał w Poznaniu; Galerii Bielskiej BWA; Muzeum Narodowego w Gdańsku; Bałtyckiej Galerii Sztuki w Ustce; Galerii Sztuki w Legnicy oraz Contemporary Art Gallery w Zrenjanin, Serbia.
Description:
Untitled, 2009
acrylic/canvas, 190 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Pawel Matyszewski | 2009 | Bez tytulu', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Paweł Matyszewski | 2009 | Bez tytułu'
Wystawiany
Paweł Matyszewski, „bojaźnie / apprehensions”, Galeria Piekary, Poznań, 4-28.02.2011