35
Józef Hałas | "Pejzaż muzyczny", 1965
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Józef Hałas (1927 - 2015)
Wymiary
100 x 120,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 120,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na krośnie: '- Pejzaż muzyczny - olej 1965 Józef Hałas',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pejzaż to kluczowy motyw w twórczości Józefa Hałasa. Fascynacja pięknem świata była dla niego punktem wyjścia do artystycznej refleksji nad przekształceniem osobistych doznań w dzieło, które rezonuje uniwersalnie. Hałas, rozpoczynając od bezpośrednich wrażeń, szybko przechodził do ich abstrakcji, dążąc do uporządkowania i syntetyzowania – co było dla niego istotą twórczości. W swoich pracach często przekształcał tematykę pejzażową, doprowadzając ją do coraz bardziej oszczędnej i zsyntetyzowanej formy. To wyraźnie widać w dziele prezentowanym w niniejszym katalogu, gdzie górzysty pejzaż został zredukowany do podstawowych podziałów horyzontalnych: nieba i ziemi. W tej kompozycji wyraźnie zaznaczyły się abstrakcyjne elementy charakterystyczne dla stylu Hałasa – linie pionowe i skosy. Jak pisał Bogusław Deptuła: „Najważniejsze dla Józefa Hałasa były jednak spotkania z naturą, a nie z czyjąkolwiek sztuką. Pozostał oczarowany wielkim widowiskiem natury, z jego uniwersalnym, teatralnym niejako, przeciwstawieniem poziomej linii ziemi i pionu nieba. Wiem, niebo nie zawsze jest pionowe, ale bywa – kiedy lecą z niego strugi deszczu – takim na pewno się staje. To przeciwstawienie wielokrotnie powraca w szkicach, rysunkach, grafikach i obrazach wrocławskiego malarza. Urodzony w Nowym Sączu, dotarł nad morze jeszcze przed wojną i już wtedy zobaczył ów odwieczny teatr, który był pożywką dla tylu pokoleń artystów, którzy nawet widząc ten sam pejzaż, przedstawiali go na wiele różnych sposobów. Zatem deszcz zszywa niebo z ziemią, a co więcej scala przeciwności, wszak w naszej kulturze nie ma większej opozycji niż między niebem a ziemią. Tak jest w języku potocznym, tak jest w horoskopach, które odradzają taką zodiakalną koniunkcję, ale nie musi tak być – w przypadku sztuki. Ma zresztą malarstwo pejzażowe wyjątkową pozycję wśród malarskich gatunków” (Bogusław Deptuła, Błogosławiona niepewność. O malarstwie Józefa Hałasa, [w:] Poszukiwania / In Persuit. Józef Hałas, katalog wystawy, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2017, s. 5).
Prace Józefa Hałasa często charakteryzują się gęstą aplikacją farby, co przekłada się na bogatą i namacalną teksturę jego obrazów. Ich estetyczne walory najpełniej ujawniają się w przemyślanym oświetleniu, które jest zarówno skoncentrowane, jak i subtelne. Taki sposób prezentacji pozwala odkryć bogactwo kolorystycznych niuansów i tonalnych subtelności, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się jednobarwne. Głębia barw użytych przez Hałasa jest kluczowa – każdy kolor jest starannie dobrany i współgra z ogólną koncepcją dzieła, nigdy jej nie przyćmiewając. Artysta często wybierał odcienie niebieskiego, żółcieni lub brązów.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Musical Landscape ", 1965
oil/canvas, 100 x 120.5 cm; signed, dated and descibed on stretcher: '- Pejzaz muzyczny - olej 1965 Jozef Halas', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pejzaż to kluczowy motyw w twórczości Józefa Hałasa. Fascynacja pięknem świata była dla niego punktem wyjścia do artystycznej refleksji nad przekształceniem osobistych doznań w dzieło, które rezonuje uniwersalnie. Hałas, rozpoczynając od bezpośrednich wrażeń, szybko przechodził do ich abstrakcji, dążąc do uporządkowania i syntetyzowania – co było dla niego istotą twórczości. W swoich pracach często przekształcał tematykę pejzażową, doprowadzając ją do coraz bardziej oszczędnej i zsyntetyzowanej formy. To wyraźnie widać w dziele prezentowanym w niniejszym katalogu, gdzie górzysty pejzaż został zredukowany do podstawowych podziałów horyzontalnych: nieba i ziemi. W tej kompozycji wyraźnie zaznaczyły się abstrakcyjne elementy charakterystyczne dla stylu Hałasa – linie pionowe i skosy. Jak pisał Bogusław Deptuła: „Najważniejsze dla Józefa Hałasa były jednak spotkania z naturą, a nie z czyjąkolwiek sztuką. Pozostał oczarowany wielkim widowiskiem natury, z jego uniwersalnym, teatralnym niejako, przeciwstawieniem poziomej linii ziemi i pionu nieba. Wiem, niebo nie zawsze jest pionowe, ale bywa – kiedy lecą z niego strugi deszczu – takim na pewno się staje. To przeciwstawienie wielokrotnie powraca w szkicach, rysunkach, grafikach i obrazach wrocławskiego malarza. Urodzony w Nowym Sączu, dotarł nad morze jeszcze przed wojną i już wtedy zobaczył ów odwieczny teatr, który był pożywką dla tylu pokoleń artystów, którzy nawet widząc ten sam pejzaż, przedstawiali go na wiele różnych sposobów. Zatem deszcz zszywa niebo z ziemią, a co więcej scala przeciwności, wszak w naszej kulturze nie ma większej opozycji niż między niebem a ziemią. Tak jest w języku potocznym, tak jest w horoskopach, które odradzają taką zodiakalną koniunkcję, ale nie musi tak być – w przypadku sztuki. Ma zresztą malarstwo pejzażowe wyjątkową pozycję wśród malarskich gatunków” (Bogusław Deptuła, Błogosławiona niepewność. O malarstwie Józefa Hałasa, [w:] Poszukiwania / In Persuit. Józef Hałas, katalog wystawy, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2017, s. 5).
Prace Józefa Hałasa często charakteryzują się gęstą aplikacją farby, co przekłada się na bogatą i namacalną teksturę jego obrazów. Ich estetyczne walory najpełniej ujawniają się w przemyślanym oświetleniu, które jest zarówno skoncentrowane, jak i subtelne. Taki sposób prezentacji pozwala odkryć bogactwo kolorystycznych niuansów i tonalnych subtelności, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się jednobarwne. Głębia barw użytych przez Hałasa jest kluczowa – każdy kolor jest starannie dobrany i współgra z ogólną koncepcją dzieła, nigdy jej nie przyćmiewając. Artysta często wybierał odcienie niebieskiego, żółcieni lub brązów.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Musical Landscape ", 1965
oil/canvas, 100 x 120.5 cm; signed, dated and descibed on stretcher: '- Pejzaz muzyczny - olej 1965 Jozef Halas', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na krośnie: '- Pejzaż muzyczny - olej 1965 Józef Hałas'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Andrzej Jarosz, Józef Hałas, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2007, ss. 34-35 (il.)