Powrót do DESA.PL
36 of Liczba obiektów: 70
36
Kajetan Sosnowski | „SZ2” , 1959
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
95 x 32 cm
Opis
olej/płótno, 95 x 32 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 59', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAJETAN | SOSNOWSKI | KOMPOZYCJA | SZARA | "SZ2" | olej - 95x32 | 1959'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Sosnowski, poszukujący we wszystkim racjonalnego ziarna, z nauki czerpał inspiracje dla swojej sztuki i starał się ją oprzeć na tym, co najpewniejsze: fundamencie wiedzy. Nie znaczy to, by całkowicie negował rolę intuicji. Tym niemniej utrzymywał, że dzieło sztuki tylko wtedy jest prawdziwe, więc godne akceptacji, gdy da się jego sens, jego koncepcję, sposób budowy kompozycyjnej i zastosowanie w nim takiego, a nie innego koloru uzasadnić logicznie, rozumowo”.

Bożena Kowalska

Malarstwo Kajetana Sosnowskiego moglibyśmy określić mianem „eksperymentów niefiguratywnych 2 połowy XX wieku”. Współzałożyciel Grupy 55 obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Andrzeja Zaborowskiego i Andrzeja Szlagiera uczestniczył we wszystkich wystawach grupy i aktywnie udzielał się w tworzeniu Galerii Krzywe Koło. W programie Grupy 55 czytamy: „Obraz jest sumą znaków plastycznych, którymi malarz utrwala swoją myśl – jest prowokacją, powinien zmusić odbiorcę do myślenia. (…) Podstawową funkcją dzieła sztuki jest bezpośrednie działanie na odbiorcę – nazywamy je treścią. A zatem treść jest funkcją formy. Praca nad treścią nie tylko nie zaprzepaszcza nowoczesnych osiągnięć formalnych, lecz wzbogaca je o jeszcze pełniejsze doświadczenia” ([za]: Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980). Sosnowski zaczyna posługiwać się językiem abstrakcji pod koniec lat 50. Z tego okresu pochodzi właśnie „Kompozycja szara SZ2”, którą prezentujemy w katalogu. Dziś już nie dziwi, że prosta kompozycja obrazu jest oparta o dogłębne studia artysty, o proces, który nazywamy artystycznym badaniem. Jednak w czasach, w których dzieło powstało, podejście, które reprezentował Sosnowski i inni członkowie grupy, na przykład, że o prawdziwości dzieła sztuki decyduje możliwość wytłumaczenia go w logiczny sposób, oraz że wyrozumowane, wyabstrahowane malarstwo przybliża nas do jego istoty, było wciąż nowe, awangardowe i trudne do przyjęcia.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
„Kompozycja szara SZ2” , 1959
oil/canvas, 95 x 32 cm; signed and dated lower right.: 'Kajetan 59', signed, dated and described on reverse: 'KAJETAN | SOSNOWSKI | KOMPOZYCJA | SZARA | "SZ2" | olej - 95x32 | 1959',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 59'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska