Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 70
33
Anna Huskowska-Młynarska | "Światło w przestrzeni brązowej II"
Estymacja:
13,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
54,5 x 60 cm
Opis
gwasz/deska, 54,5 x 60 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'ŚWIATŁO W PRZESTRZENI BRĄZOWEJ II | HUSKOWSKA-MŁYNARSKA',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Przemiany w malarstwie w sposób dla mnie naturalny zmierzają ku scaleniu, ku dyscyplinie. Jest to uporczywe i mało popularne szukanie logiki i sensu w dziedzinie kojarzonej z emocjami”.

Anna Huskowska-Młynarska

POSZUKIWANIA SYNTEZY I DYSCYPLINY

Skala zainteresowań Anny Huskowskiej-Młynarskiej obejmowała w zasadzie wszystkie dziedziny plastyki. Jako malarka, plakacistka i graficzka artystka była związana głównie z polską szkołą plakatu i malarstwem abstrakcyjnym przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Urodziła się w 1922 w Czernięcinie (woj. lubelskie) w rodzinie ziemiańskiej. W czasie okupacji zaangażowała się w pomoc więźniom obozu na Majdanku, pracując w lubelskiej Radzie Głównej Opiekuńczej. Po wojnie przeprowadziła się do Warszawy, gdzie rozpoczęła swoją edukację artystyczną na Akademii Sztuk Pięknych. Wybrała pracownię plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego, twórcy polskiej szkoły plakatu, który w późniejszych latach stał się też jej przyjacielem.

W czasie studiów nawiązała współpracę z redakcją Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik”, dla której zrealizowała szereg projektów okładek książkowych. Po studiach zajęła się zawodowo plakatem, tworząc kolekcję plakatów filmowych i społecznych, które zdobyły wiele nagród na wystawach w kraju i za granicą. Jej prace znalazły się pośród reprodukcji wyróżniających się polskich plakatów w prestiżowym, szwajcarskim magazynie poświęconym grafice – Graphis obok takich artystów jak Świeży, Cieślewicz, Lenica, Młodożeniec. Była jedną z niewielu kobiet zaliczanych do czołówki polskiej szkoły plakatu.

Na przełomie lat 60. i 70. porzuciła plakat i skupiła się na malarstwie abstrakcyjnym. Tworzyła wyrafinowane, monochromatyczne płótna w duchu op-artu. Estetycznie wysmakowane gwasze były sztuką ambitną i przemyślaną, a ich najważniejszym zagadnieniem była współzależność światła i koloru. Twierdziła, że „tkwią tam jeszcze nie w pełni poznane i wykorzystane malarsko możliwości”. Jej twórczość należała do niezwykle dojrzałych i kontemplacyjnych, przy czym zdawała sobie sprawę, że „poszukiwanie logiki i sensu, syntezy i dyscypliny w malarstwie jest uporczywe i mało popularne, a tym samym niełatwe dla widza”. Zwieńczeniem jej praktyki malarskiej była indywidualna wystawa w 1973 w warszawskiej galerii „Współczesna”, działającej pod kierunkiem Marii i Janusza Boguckich. Była to jedna z najlepiej prowadzonych sal wystawowych w stolicy, w której wystawiano takich artystów awangardowych jak: Opałka, Abakanowicz, Gierowski czy Nowosielski. W latach 80.

Huskowska włączyła się czynnie w ruch „Solidarności”, niosąc pomoc internowanym działaczom politycznym. Ostrą satyrą komentowała rzeczywistość tamtych lat, tworząc liczne ilustracje dla wydawnictw środowisk kultury niezależnej. Huskowska należała do grona tych artystów, którzy woleli tworzyć na rubieżach świata sztuki, niż błyszczeć w świetle reflektorów, toteż poza sukcesami na polu plakatu polskiego twórczość artystki pozostaje w dalszym ciągu mało poznana.

Description:
"Light in Brown Space II"
gouache/panel, 54.5 x 60 cm; signed and described on reverse: 'SWIATLO W PRZESTRZENI BRAZOWEJ II | HUSKOWSKA-MLYNARSKA', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
gwasz/deska
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'ŚWIATŁO W PRZESTRZENI BRĄZOWEJ II | HUSKOWSKA-MŁYNARSKA'
Proweniencja
kolekcja spadkobierców artystki
Wystawiany
Gwasze Anny Huskowskiej-Młynarskiej, Galeria „Ściana Wschodnia” Klub Międzynarodowej Książki i Prasy, Warszawa, październik 1973