32
Tamara Berdowska | "Smutek", 2021
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
50 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 50 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2021 | olej | smutek',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Geometria jest w mojej twórczości metodą obrazowania idei, często pierwszym impulsem i sposobem porządkowania. W następnym etapie powstania obrazu geometria staje się ukrytym rytmem. Zawsze jednak jest środkiem a nie celem”.
Tamara Berdowska
Tomasz Grylewicz w tekście o abstrakcji geometrycznej w środowisku krakowskim wymienia Tamarę Berdowską wśród kontynuatorek tego niezmiernie ważnego ruchu artystycznego w historii sztuki. (Tomasz Grylewicz, Abstrakcja geometryczna w krakowskim środowisku artystycznym w latach 1960-2010*, „Quart”, nr 3(25)/2012). Jednak sposób, w jaki artystka podchodzi do zagadnienia geometrii, jest jej indywidualnie wypracowaną jego interpretacją, opierającą się na intuicji. Jak napisała Bożena Kowalska: „Tak już wtedy, jak i dzisiaj, geometryczność u Tamary Berdowskiej niewiele ma wspólnego z matematycznymi wyliczeniami. Jest to geometryczność, w której rolę decydującą odgrywa intuicja. Jak sama wspomina, stając w czasie studiów przed koniecznością odtwarzania przedmiotów martwej natury, odczuwała ją jako coś chaotycznego i zbędnego. Szukała ładu; obraz przez nią namalowany miał stawać się światem niezależnym od istniejącego realnie, światem, w którym chciałoby się żyć” (https:// galeria-esta.pl/dokument.php?id=241, dostęp: 08.02.24). Bardzo ciekawym spojrzeniem na twórczość Berdowskiej dzieli się również Agnieszka Tes, rozpatrując jej prace w świetle Ingardenowskiej koncepcji jakości metafizycznych. W tekście czytamy: „twórczość Berdowskiej zmieniała się, zachowując jednak pewne cechy wspólne – przede wszystkim wierność zgeometryzowanym układom, rozwijającym się w dynamicznych, skoncentrowanych i symetrycznych kompozycjach, gdzie wyraźnie uwidacznia się świadomość op-artu, zasad świętej geometrii oraz wschodnich jantr czy mandal. Sama artystka mówi o swoistym stanie transu towarzyszącego tworzeniu, a także nadrzędnej funkcji idei, które przed rozpoczęciem realizacji pojawiają się w umyśle i stanowią punkt wyjścia dla późniejszej realizacji. Malarstwo Berdowskiej posiada cechy medytatywne, przy czym udaje się osiągnąć połączenie koncentrującego oddziaływania z wrażeniem ruchu o niezwykle subtelnym przebiegu. Do charakterystycznych rozwiązań należą pełne harmonii kompozycje mikro i makrostruktur, budowane z drobnych segmentów, tworzące złożone układy, nierzadko jakby rozchodzące się i zbiegające w wirowych układach z wyraźnie zaznaczonym centrum”. (Agnieszka Tes, Wybrane dzieła współczesnego polskiego malarstwa abstrakcyjnego w świetle Ingardenowskiej koncepcji jakości metafizycznych, „Argument: Biannual Philosophical Journal”, 2019, 9(1), s. 81-100).
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Sadness", 2021
oil/canvas, 50 x 50 cm; signed, dated and described on reverse: 'Tamara | Berdowska | 2021 | olej | smutek', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Geometria jest w mojej twórczości metodą obrazowania idei, często pierwszym impulsem i sposobem porządkowania. W następnym etapie powstania obrazu geometria staje się ukrytym rytmem. Zawsze jednak jest środkiem a nie celem”.
Tamara Berdowska
Tomasz Grylewicz w tekście o abstrakcji geometrycznej w środowisku krakowskim wymienia Tamarę Berdowską wśród kontynuatorek tego niezmiernie ważnego ruchu artystycznego w historii sztuki. (Tomasz Grylewicz, Abstrakcja geometryczna w krakowskim środowisku artystycznym w latach 1960-2010*, „Quart”, nr 3(25)/2012). Jednak sposób, w jaki artystka podchodzi do zagadnienia geometrii, jest jej indywidualnie wypracowaną jego interpretacją, opierającą się na intuicji. Jak napisała Bożena Kowalska: „Tak już wtedy, jak i dzisiaj, geometryczność u Tamary Berdowskiej niewiele ma wspólnego z matematycznymi wyliczeniami. Jest to geometryczność, w której rolę decydującą odgrywa intuicja. Jak sama wspomina, stając w czasie studiów przed koniecznością odtwarzania przedmiotów martwej natury, odczuwała ją jako coś chaotycznego i zbędnego. Szukała ładu; obraz przez nią namalowany miał stawać się światem niezależnym od istniejącego realnie, światem, w którym chciałoby się żyć” (https:// galeria-esta.pl/dokument.php?id=241, dostęp: 08.02.24). Bardzo ciekawym spojrzeniem na twórczość Berdowskiej dzieli się również Agnieszka Tes, rozpatrując jej prace w świetle Ingardenowskiej koncepcji jakości metafizycznych. W tekście czytamy: „twórczość Berdowskiej zmieniała się, zachowując jednak pewne cechy wspólne – przede wszystkim wierność zgeometryzowanym układom, rozwijającym się w dynamicznych, skoncentrowanych i symetrycznych kompozycjach, gdzie wyraźnie uwidacznia się świadomość op-artu, zasad świętej geometrii oraz wschodnich jantr czy mandal. Sama artystka mówi o swoistym stanie transu towarzyszącego tworzeniu, a także nadrzędnej funkcji idei, które przed rozpoczęciem realizacji pojawiają się w umyśle i stanowią punkt wyjścia dla późniejszej realizacji. Malarstwo Berdowskiej posiada cechy medytatywne, przy czym udaje się osiągnąć połączenie koncentrującego oddziaływania z wrażeniem ruchu o niezwykle subtelnym przebiegu. Do charakterystycznych rozwiązań należą pełne harmonii kompozycje mikro i makrostruktur, budowane z drobnych segmentów, tworzące złożone układy, nierzadko jakby rozchodzące się i zbiegające w wirowych układach z wyraźnie zaznaczonym centrum”. (Agnieszka Tes, Wybrane dzieła współczesnego polskiego malarstwa abstrakcyjnego w świetle Ingardenowskiej koncepcji jakości metafizycznych, „Argument: Biannual Philosophical Journal”, 2019, 9(1), s. 81-100).
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Sadness", 2021
oil/canvas, 50 x 50 cm; signed, dated and described on reverse: 'Tamara | Berdowska | 2021 | olej | smutek', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2021 | olej | smutek'