141
Tamara Berdowska | "Pełnia X", 2023
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
120 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2023 | olej | pełnia X',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
URZEKAJĄCA PRZESTRZENNOŚĆ
Tamara Berdowska jest uznawana za najwybitniejszą reprezentantkę pokolenia twórców abstrakcji geometrycznej w Polsce. Jej klarowne kompozycje wywołują wrażenie silnego, optycznego poruszenia porównywalnego do op-artowych osiągnięć twórców w XX wieku. Berdowska wykracza jednak poza sferę zainteresowań ówczesnych eksperymentatorów, dążąc w kierunku uniwersalnych poszukiwań, wpisujących wibrujące układy geometryczne w osobistą i intuicyjną wrażliwość. Artystka w powolnym procesie malowania zatapia się w głębię i ciszę bliską transcendencji. W budowaniu kompozycji dzieł kieruje się wypracowaną zasadą opartą na przenikaniu koegzystujących ze sobą mikro- i makrogeometrii. Berdowska, wykorzystując język geometrii, osiąga charakterystyczną pulsację form w obrębie obrazów o odpowiednim zróżnicowaniu walorowym i tonalnym. Zauważalna jest tu także fascynacja artystki impresjonizmem, kierunkiem, który towarzyszy jej od początku działalności artystycznej. Twórczość Berdowskiej jest skoncentrowana w dwóch obszarach. Pierwotnie w swojej praktyce artystycznej operowała przestrzennie tworzywem malarskim, umieszczając swoje dzieła na pograniczu malarstwa i rzeźby. Na owe kompozycje składały się zestawione ze sobą figury geometryczne, namalowane na arkuszach folii, które kolejno łączyła ze sobą za pomocą metalowych prętów. W swoich działaniach twórczych często posługiwała się długoschnącymi farbami oraz wielokrotnie uwydatniała formy dodatkowymi pociągnięciami pędzla. Druga praktyka Berdowskiej jest oparta na dynamicznych, malarskich kompozycjach geometrycznych, utrzymanych w jednorodnej kolorystyce, z dominacją błękitu, które przyciągają wzrok odbiorcy i odpowiednio kierują jego zmysłem. Owo złudzenie ruchu jest tu wyjątkowo silne i potęgowane zastosowaniem zróżnicowaniem tonacji tej samej barwy.
W prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne relacje kolorystyczne, występujące w obrębie błękitu, które tworzą odcienie szarości, czerni i bieli. Dominujące barwy są wygaszone, niemal zamglone oraz subtelnie zróżnicowane walorowo i tonalnie. W efekcie Berdowska osiągnęła tu wrażenie szczególnego spiralnego ruchu, wirowania, narastania oraz drgania form włączających odbiorcę w intelektualny oraz emocjonalny kontakt z iluzorycznie trójwymiarowym płótnem. Kompozycja obrazu wpisuje się w najbardziej urzekające układy przestrzenne w twórczości artystki, przybierające formę rozetową, mandaliczną, kalejdoskopową czy przypominającą kształtem fantazyjną muszlę. Zarówno całość jej dzieł, jak i ich poszczególne elementy składowe zdają się niemal tańczyć, odsłaniając kobiecą wrażliwość i muzyczne wyczucie artystki. Berdowska podporządkowuje geometrię pojawiającym się ideom, a nie jej nadrzędność wobec nich. Tym samym stawia przed odbiorcą pytanie o istotę samego obrazu, granice malarstwa, poddawane weryfikacjom oraz eksperymentom. Swoim kompozycjom nadaje znaczenie symboliczne o pozorności, nieświadomości i nieobiektywności świata.
Monochromatyczne dzieła Berdowskiej, angażując zmysły i percepcję odbiorcy, wzbudzają skrajne emocje. Zachwycają i przerażają. Intrygują, zmuszając tym samym do interakcji. Jej oryginalna twórczość zdobyła uznanie i liczne nagrody, w tym Emily Car College of Art and Design w Vancouver i Fundacji Pollock – Krasner w Nowym Jorku. Prace artystki znajdują się w wielu kolekcjach, m.in. szczecińskiego Muzeum Narodowego, Muzeum Rzeźby w Oroński, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Galerii Studio w Warszawie, Muzeum w Bochen.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Fullness X", 2023
oil/canvas, 120 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Tamara | Berdowska | 2023 | olej | pelnia X', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
URZEKAJĄCA PRZESTRZENNOŚĆ
Tamara Berdowska jest uznawana za najwybitniejszą reprezentantkę pokolenia twórców abstrakcji geometrycznej w Polsce. Jej klarowne kompozycje wywołują wrażenie silnego, optycznego poruszenia porównywalnego do op-artowych osiągnięć twórców w XX wieku. Berdowska wykracza jednak poza sferę zainteresowań ówczesnych eksperymentatorów, dążąc w kierunku uniwersalnych poszukiwań, wpisujących wibrujące układy geometryczne w osobistą i intuicyjną wrażliwość. Artystka w powolnym procesie malowania zatapia się w głębię i ciszę bliską transcendencji. W budowaniu kompozycji dzieł kieruje się wypracowaną zasadą opartą na przenikaniu koegzystujących ze sobą mikro- i makrogeometrii. Berdowska, wykorzystując język geometrii, osiąga charakterystyczną pulsację form w obrębie obrazów o odpowiednim zróżnicowaniu walorowym i tonalnym. Zauważalna jest tu także fascynacja artystki impresjonizmem, kierunkiem, który towarzyszy jej od początku działalności artystycznej. Twórczość Berdowskiej jest skoncentrowana w dwóch obszarach. Pierwotnie w swojej praktyce artystycznej operowała przestrzennie tworzywem malarskim, umieszczając swoje dzieła na pograniczu malarstwa i rzeźby. Na owe kompozycje składały się zestawione ze sobą figury geometryczne, namalowane na arkuszach folii, które kolejno łączyła ze sobą za pomocą metalowych prętów. W swoich działaniach twórczych często posługiwała się długoschnącymi farbami oraz wielokrotnie uwydatniała formy dodatkowymi pociągnięciami pędzla. Druga praktyka Berdowskiej jest oparta na dynamicznych, malarskich kompozycjach geometrycznych, utrzymanych w jednorodnej kolorystyce, z dominacją błękitu, które przyciągają wzrok odbiorcy i odpowiednio kierują jego zmysłem. Owo złudzenie ruchu jest tu wyjątkowo silne i potęgowane zastosowaniem zróżnicowaniem tonacji tej samej barwy.
W prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne relacje kolorystyczne, występujące w obrębie błękitu, które tworzą odcienie szarości, czerni i bieli. Dominujące barwy są wygaszone, niemal zamglone oraz subtelnie zróżnicowane walorowo i tonalnie. W efekcie Berdowska osiągnęła tu wrażenie szczególnego spiralnego ruchu, wirowania, narastania oraz drgania form włączających odbiorcę w intelektualny oraz emocjonalny kontakt z iluzorycznie trójwymiarowym płótnem. Kompozycja obrazu wpisuje się w najbardziej urzekające układy przestrzenne w twórczości artystki, przybierające formę rozetową, mandaliczną, kalejdoskopową czy przypominającą kształtem fantazyjną muszlę. Zarówno całość jej dzieł, jak i ich poszczególne elementy składowe zdają się niemal tańczyć, odsłaniając kobiecą wrażliwość i muzyczne wyczucie artystki. Berdowska podporządkowuje geometrię pojawiającym się ideom, a nie jej nadrzędność wobec nich. Tym samym stawia przed odbiorcą pytanie o istotę samego obrazu, granice malarstwa, poddawane weryfikacjom oraz eksperymentom. Swoim kompozycjom nadaje znaczenie symboliczne o pozorności, nieświadomości i nieobiektywności świata.
Monochromatyczne dzieła Berdowskiej, angażując zmysły i percepcję odbiorcy, wzbudzają skrajne emocje. Zachwycają i przerażają. Intrygują, zmuszając tym samym do interakcji. Jej oryginalna twórczość zdobyła uznanie i liczne nagrody, w tym Emily Car College of Art and Design w Vancouver i Fundacji Pollock – Krasner w Nowym Jorku. Prace artystki znajdują się w wielu kolekcjach, m.in. szczecińskiego Muzeum Narodowego, Muzeum Rzeźby w Oroński, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Galerii Studio w Warszawie, Muzeum w Bochen.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Fullness X", 2023
oil/canvas, 120 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Tamara | Berdowska | 2023 | olej | pelnia X', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2023 | olej | pełnia X'