Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 73
28
Piotr Potworowski | Bez tytułu, 1961
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
70 x 78,5 cm (w świetle oprawy)
Opis
olej/jedwab, sklejka, 70 x 78,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: '61 P. P.', na odwrociu pieczątka Kolekcji Fibak Monte Carlo

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowany obraz Piotra Potworowskiego powstał w 1961, to znaczy w pierwszych latach po powrocie artysty z Wielkiej Brytanii do Polski. Potworowski wrócił do kraju po kilkunastu latach pobytu za granicą. Tworzył wówczas malarstwo na poły abstrakcyjne, posługujące się uproszczonym językiem form. Barwne płaszczyzny kolorów, wypełniające jego płótna, tworzyły dekoracyjne kompozycje, lokujące się na granicy abstrakcji i malarstwa figuratywnego. Jest to dobrze widoczne w prezentowanym tutaj płótnie: część pejzażu stanowią prostokąty ustawione w kształt zbliżony do szachownicy. Widoki pól, przyrody, przemieniają się w tych kompozycjach w kompozycje niemalże dywanowe, ornamentalne, których kolejne segmenty tyleż znaczą płaską powierzchnię płótna, co wskazują kolejne elementy krajobrazu.

Czas, kiedy powstał prezentowany obraz, to moment, gdy Potworowski był już dojrzałym artystą i człowiekiem. Przechodził wówczas okresy przewlekłego zmęczenia i załamania zdrowia, musiał zrezygnować z pracy dydaktycznej na Akademii Sztuk Pięknych, której podjęcie planował po powrocie do Polski. Interesował go wtedy lokalny pejzaż. Nosił się wówczas z zamiarem zrealizowania dużego obrazu przedstawiającego żniwa. „W gorące dni lipcowe, w czasie żniwnym, kiedy słońce świeci i jest cicho, czas jest jakby zawieszony – zatrzymany na jedną sekundę. Obraz musi być jak najkrótszy w czasie i właśnie dlatego interesowała mnie od dawna ta sprawa gorącego lata, kiedy czas zatrzymuje się na jedną chwilę, szukam elementów widzialnych tego faktu” (Piotr Potworowski 1898-1962, [red.] Joanna Słodowska, katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998, s. 230). Kolorystyka prezentowanego obrazu może wskazywać na to, że on również był malowany w letniej porze, że jest on być może częścią opisanego tutaj przez malarza zjawiska – szczególnych kolorów lata.

Sztuka Piotra Potworowskiego wywodziła się z tradycji polskiego koloryzmu. W 1924 wraz z grupą studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zgromadzonych wokół Józefa Pankiewicza Potworowski wyjechał do Paryża. Założyli tam tzw. Komitet Paryski, KP. Od tej nazwy wzięła się nieformalna nazwa ich grupy – „kapiści”. Tam studiowali oni dzieła malarstwa europejskiego w muzeach, a także żywo interesowali się malarstwem postimpresjonistycznym. Stąd w ich sztuce wzięły się żywe, dźwięczne barwy, które stały się znakiem rozpoznawczym ich sztuki. Czasy drugiej wojny światowej oraz okres do 1958 spędził w Wielkiej Brytanii.

Późna twórczość Potworowskiego, do której zalicza się prezentowane tutaj płótno, odznacza się dużym stopniem syntetyczności kształtów. W malarstwie Potworowskiego nadal zauważalna jest wówczas predylekcja do swobodnego posługiwania się barwą. Jest ona jednak składnikiem tworzącym płaszczyzny, niekiedy geometryczne, nadające obrazowi zdecydowanie modernistycznego charakteru – eksponuje on swoją płaszczyznę, własne materialne jakości, co niemalże przesłanie temat.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 do Anglii, gdzie miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Do 1958 roku, w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.

Description:
Untitled, 1961
oil/silk, plywood, 70 x 78.5 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: '61 P. P.', on the reverse of the Fibak Monte Carlo Collection stamp,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/jedwab, sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '61 P. P.'
Proweniencja
kolekcja Wojciecha Fibaka
Literatura
Sztuka Współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018, s. 201 (il.)