34
Kamil Kuskowski | "S", 2018
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Kamil Kuskowski (1973)
Wymiary
37 x 37 x 3,5 cm
Kategoria
Opis
akryl/stal, 37 x 37 x 3,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Kamil Kuskowski | OBRAZ "S" | 2018 | [wskazówka montażowa] | 13 | B' oraz autorska nalepka z opisem pracy,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Zawsze dbałem o estetykę. O detale. Oprócz komunikatu ważny jest też sposób jego przekazywania. Większość moich wystaw można określić jako ‘estetyczne’. Tu nie zgadzam się z niektórymi moimi kolegami, którzy uważają, że jeśli ktoś ma do przekazania komunikat, to nie może tego zrobić w sposób estetyzujący. Dlaczego? Pokażmy, że nawet nie zgadzając się na coś, nie odrzucamy tego, co jest pozytywną wartością”.
KAMIL KUSKOWSKI
W DIALOGU Z AWANGARDĄ
Prezentowany obraz „S” należy do cyklu prac Kamila Kuskowskiego z 2018 zatytułowanego „Pomiędzy”. Składa się na niego dwadzieścia pięć rzeźb i dwadzieścia pięć obrazów podejmujących temat powiązań twórczości trzech artystów awangardowych: Kazimierza Malewicza, Katarzyny Kobro oraz Władysława Strzemińskiego. W relacji tej trójki twórców Kuskowski odnajduje i przetwarza na własny język artystyczny napięcie pomiędzy bielą i czernią oraz płaszczyzną i przestrzenią. Szczególnie pamiętając o wskazówkach Kobro zawartych w pracy „Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego”, artysta odnosi się do nich zarówno w uprzestrzennionych literach alfabetu, jak i obrazach również poprzez rozwiązania techniczne – rozprowadzenie farby równomiernie za pomocą pistoletu spryskującego. W efekcie dukt pędzla przy kolejno nakładanych warstwach białej i czarnej farby pozostaje niewidoczny. Dodatkowo Anna Maria Leśniewska zwraca uwagę na zależności z twórczością Mondriana pojawiające się w dziełach artysty: „Kuskowski w przewrotny sposób odwołuje się także do dzieł Pieta Mondriana. Białe płaszczyzny dzielone czarnymi liniami przecinającymi się pod kątem prostym wypełnione są kolorami podstawowymi oraz nie-kolorami stosowanymi przez holenderskiego artystę zgodnie z założeniami neoplastycyzmu oznaczającego w dosłownym tłumaczeniu ‘nową formę’. Sądząc po precyzji odniesień Kuskowskiego, także i w tym przypadku źródłem widzenia jest kontrast, na którego granicy rodzi się źródło formy wzmacniające odniesienie do architektury wnętrza, w której równoważnikiem kolorów jest materiał, a nie-koloru – pusta przestrzeń” (Anna Maria Leśniewska, Litera jako struktura czasoprzestrzenna | Obrazy i przestrzenie liter [w:] Pomiędzy. Monografia poświęcona twórczości Kamila Kuskowskiego, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 2018, s. 172).
Dbałością, precyzją i neutralnością wykonania Kuskowski stawia się w dyskursie z nonszalanckim podejściem artystów awangardy. Tytułowe litery alfabetu są dla artysty jedynie narzędziem do refleksji nad formą, którą wyraża również uznanie dla lapidarności twórczości Stażewskiego. Kuskowski stawia odbiorcę przed grą nowych znaczeń przez dekompozycję oraz rozwarstwienie kształtów w oku patrzącego. Działania artysty bazujące na alfabecie są również określane mianem „światorzeźby” otwierającej na każdy impuls, gest, spojrzenie. Jednocześnie litery Kuskowskiego nie tracą na ostrości, a każda przestrzeń między nimi osiąga wyrazistość.
Twórczość Kuskowskiego pozostaje w obszarze nieustannego dialogu z tradycją malarstwa zachodnioeuropejskiego oraz nurtu XX-wiecznej abstrakcji geometrycznej. Artysta w swoich dziełach stawia pierwszeństwo refleksyjnemu, ludycznemu i dowcipnemu zamysłowi. Kuskowski, nazywany również „antymalarzem”, redefiniuje koncept aktywności malarskiej oraz poszerza i przekształca jej pole, renegocjuje i ustanawia na nowo prawo do malarstwa. W imieniu dyscypliny stawia on pytanie o prawo do przekształcania sensu samego pojęcia „malarstwa”. Jednocześnie Kuskowski przywołuje historie form malarstwa poprzez śmiałe „cytaty” z historii sztuki o przekształconym znaczeniu i zmienionych kontekstach. Jak zauważa Tomasz Załuski: „Kuskowski eksponuje te zależności, w jakich pozostaje sztuka, nie neguje jednak ich istnienia ani nie podważa ich konieczności. Nie dostrzeżemy u niego żadnych gestów antyinstytucjonalnych ani aktów transgresji. Pojawia się za to próba przekształcenia konkretnych postaci, jakie uwarunkowania sztuki zyskały w historii, wyznaczając jej specyficzne pole i określając granice jej widzialności” (Tomasz Załuski, W imię malarstwa [w:] „Format” nr 58, 1-2/2010, s. 52).
W latach 1995-2000 odbył studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Łodzi, które ukończył dyplomem z wyróżnieniem. W 2005 uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. W 2008 otrzymał stopień doktora habilitowanego na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu. W 2012 uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. W latach 1999-2011 był pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 2002-2007 współtworzył Międzywydziałową Pracownię Otwartą Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wielokrotnie nagradzany, m.in.: Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagroda Art&Business na 39. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, Bielsko-Biała; wyróżnienie jury oraz nagroda Formatu 8 konkursu Malarstwa im. E. Gepperta we Wrocławiu; Nagroda Arteonu dla najlepszego artysty za rok 2008. Ma w swoim dorobku liczne wystawy indywidualne i zbiorowe. Jego dzieła znajdują się w zbiorach muzealnych: Muzeum Sztuki w Łodzi; Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie; Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku; Galeria Piekary w Poznaniu; Galeria Zero w Berlinie, Biuro Wystaw Artystycznych Galeria Bielska, Bielsko-Biała; Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.
Description:
"S", 2018
acrylic/stal, 37 x 37 x 3.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Kamil Kuskowski | OBRAZ "S" | 2018 | [assamble tip] | 13 | B' and author's sticker with work description, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Zawsze dbałem o estetykę. O detale. Oprócz komunikatu ważny jest też sposób jego przekazywania. Większość moich wystaw można określić jako ‘estetyczne’. Tu nie zgadzam się z niektórymi moimi kolegami, którzy uważają, że jeśli ktoś ma do przekazania komunikat, to nie może tego zrobić w sposób estetyzujący. Dlaczego? Pokażmy, że nawet nie zgadzając się na coś, nie odrzucamy tego, co jest pozytywną wartością”.
KAMIL KUSKOWSKI
W DIALOGU Z AWANGARDĄ
Prezentowany obraz „S” należy do cyklu prac Kamila Kuskowskiego z 2018 zatytułowanego „Pomiędzy”. Składa się na niego dwadzieścia pięć rzeźb i dwadzieścia pięć obrazów podejmujących temat powiązań twórczości trzech artystów awangardowych: Kazimierza Malewicza, Katarzyny Kobro oraz Władysława Strzemińskiego. W relacji tej trójki twórców Kuskowski odnajduje i przetwarza na własny język artystyczny napięcie pomiędzy bielą i czernią oraz płaszczyzną i przestrzenią. Szczególnie pamiętając o wskazówkach Kobro zawartych w pracy „Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego”, artysta odnosi się do nich zarówno w uprzestrzennionych literach alfabetu, jak i obrazach również poprzez rozwiązania techniczne – rozprowadzenie farby równomiernie za pomocą pistoletu spryskującego. W efekcie dukt pędzla przy kolejno nakładanych warstwach białej i czarnej farby pozostaje niewidoczny. Dodatkowo Anna Maria Leśniewska zwraca uwagę na zależności z twórczością Mondriana pojawiające się w dziełach artysty: „Kuskowski w przewrotny sposób odwołuje się także do dzieł Pieta Mondriana. Białe płaszczyzny dzielone czarnymi liniami przecinającymi się pod kątem prostym wypełnione są kolorami podstawowymi oraz nie-kolorami stosowanymi przez holenderskiego artystę zgodnie z założeniami neoplastycyzmu oznaczającego w dosłownym tłumaczeniu ‘nową formę’. Sądząc po precyzji odniesień Kuskowskiego, także i w tym przypadku źródłem widzenia jest kontrast, na którego granicy rodzi się źródło formy wzmacniające odniesienie do architektury wnętrza, w której równoważnikiem kolorów jest materiał, a nie-koloru – pusta przestrzeń” (Anna Maria Leśniewska, Litera jako struktura czasoprzestrzenna | Obrazy i przestrzenie liter [w:] Pomiędzy. Monografia poświęcona twórczości Kamila Kuskowskiego, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 2018, s. 172).
Dbałością, precyzją i neutralnością wykonania Kuskowski stawia się w dyskursie z nonszalanckim podejściem artystów awangardy. Tytułowe litery alfabetu są dla artysty jedynie narzędziem do refleksji nad formą, którą wyraża również uznanie dla lapidarności twórczości Stażewskiego. Kuskowski stawia odbiorcę przed grą nowych znaczeń przez dekompozycję oraz rozwarstwienie kształtów w oku patrzącego. Działania artysty bazujące na alfabecie są również określane mianem „światorzeźby” otwierającej na każdy impuls, gest, spojrzenie. Jednocześnie litery Kuskowskiego nie tracą na ostrości, a każda przestrzeń między nimi osiąga wyrazistość.
Twórczość Kuskowskiego pozostaje w obszarze nieustannego dialogu z tradycją malarstwa zachodnioeuropejskiego oraz nurtu XX-wiecznej abstrakcji geometrycznej. Artysta w swoich dziełach stawia pierwszeństwo refleksyjnemu, ludycznemu i dowcipnemu zamysłowi. Kuskowski, nazywany również „antymalarzem”, redefiniuje koncept aktywności malarskiej oraz poszerza i przekształca jej pole, renegocjuje i ustanawia na nowo prawo do malarstwa. W imieniu dyscypliny stawia on pytanie o prawo do przekształcania sensu samego pojęcia „malarstwa”. Jednocześnie Kuskowski przywołuje historie form malarstwa poprzez śmiałe „cytaty” z historii sztuki o przekształconym znaczeniu i zmienionych kontekstach. Jak zauważa Tomasz Załuski: „Kuskowski eksponuje te zależności, w jakich pozostaje sztuka, nie neguje jednak ich istnienia ani nie podważa ich konieczności. Nie dostrzeżemy u niego żadnych gestów antyinstytucjonalnych ani aktów transgresji. Pojawia się za to próba przekształcenia konkretnych postaci, jakie uwarunkowania sztuki zyskały w historii, wyznaczając jej specyficzne pole i określając granice jej widzialności” (Tomasz Załuski, W imię malarstwa [w:] „Format” nr 58, 1-2/2010, s. 52).
W latach 1995-2000 odbył studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Łodzi, które ukończył dyplomem z wyróżnieniem. W 2005 uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. W 2008 otrzymał stopień doktora habilitowanego na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu. W 2012 uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. W latach 1999-2011 był pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 2002-2007 współtworzył Międzywydziałową Pracownię Otwartą Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wielokrotnie nagradzany, m.in.: Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagroda Art&Business na 39. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, Bielsko-Biała; wyróżnienie jury oraz nagroda Formatu 8 konkursu Malarstwa im. E. Gepperta we Wrocławiu; Nagroda Arteonu dla najlepszego artysty za rok 2008. Ma w swoim dorobku liczne wystawy indywidualne i zbiorowe. Jego dzieła znajdują się w zbiorach muzealnych: Muzeum Sztuki w Łodzi; Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie; Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku; Galeria Piekary w Poznaniu; Galeria Zero w Berlinie, Biuro Wystaw Artystycznych Galeria Bielska, Bielsko-Biała; Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.
Description:
"S", 2018
acrylic/stal, 37 x 37 x 3.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Kamil Kuskowski | OBRAZ "S" | 2018 | [assamble tip] | 13 | B' and author's sticker with work description, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl/stal
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Kamil Kuskowski | OBRAZ "S" | 2018 | [wskazówka montażowa] | 13 | B' oraz autorska nalepka z opisem pracy
Wystawiany
Kamil Kuskowski, „Pomiędzy”, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 13.12.2018-27.01.2019