35
Jan Smaga | Zestaw dwóch obiektów: kolaż i "Arton A", z serii "Artony", 2016-17
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Jan Smaga (1974)
Wymiary
kolaż: 200 x 162 cm (w świetle oprawy)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
kolaż, odbitka żelatynowo-srebrowa, wydruk pigmentowy/dibond, papier barytowy, kolaż: 200 x 162 cm (w świetle oprawy)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jan Smaga w serii „Artony” odwołuje się bezpośrednio do prac Włodzimierza Borowskiego prezentowanych w 1959. „Arton A” wraz z „Artonem B” Borowskiego były pierwszą demonstracją sztuki świetlnej i kinetycznej zarówno w Polsce, jak i na świecie. Tym samym są one jednymi z najbardziej intrygujących dzieł w sztuce polskiej. W ramach instalacji artysta posłużył się obręczami kół rowerowych, w obrębie których umieścił różnorodne elementy, takie jak szkiełka czy gumowe rurki. Dodatkowe oświetlenie zapewniały zainstalowane wewnątrz żarówki pulsujące światłem po podłączeniu do prądu. Tym samym oświetlone obiekty „ożywały” i przeobrażały uzyskany obraz. Jednocześnie, z uwagi na użyte materiały, „Artony” Borowskiego były nietrwałe i trudne w przechowywaniu.
Jan Smaga w swojej pracy przywraca pamięć o „Artonach”, jednocześnie dokonując dalszej ich reinterpretacji na współczesny sposób widzenia. Jego kompozycja obrazuje konkretny zamysł artystyczny poprzedzony szeregiem czynności: „Sześć wybranych przez fotografa ‘Artonów’ zostało poddanych obsesyjnej dokumentacji fotograficznej. Smaga wykonał ponad 30 tysięcy zdjęć detali obiektów Borowskiego. Każda z fotografii została następnie wydrukowana i przycięta do kształtu rombu o wymiarach 6 × 2 cm. Wyklejone na płytach aluminiowych tworzą gęsty, migotliwy wzór przypominający materiały tkane z wielobarwnych skrawków i odpadów tekstylnych” (Piotr Słodkowski, Niespełniona obietnica. Artony Jana Smagi w Rastrze, źródło: https://magazynszum.pl/niespelniona-obietnica-artony- -jana-smagi-w-rastrze/, dostęp: 5.09.2023). W „Artonach” Smagi można dostrzec powiększone fragmentarycznie elementy dzieł Borowskiego, które artysta zamyka w obrębie prostokątnych ram. Poprzez zastosowanie wyblakłych kolorów oraz postarzonych przez lata elementów plastikowych są one niezwykłym zapisem upływającego czasu. Dodatkowy, estetyczny wymiar jest tu wzmocniony poprzez pieczołowitość wykonania pracy, umiejętne zakomponowanie rombów oraz przeskalowane rozmiary dzieła.
W 1999 roku ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego podstawowym medium jest fotografia: tworzy prace fotokonceptualne, cyfrowo manipuluje obrazem, konstruuje z fotografii obiekty trójwymiarowe. Nad wieloma projektami fotograficznymi współpracował z Anetą Grzeszczykowską, z którą tworzy duet także w życiu prywatnym. Smagę interesuje możliwość dojrzenia niewidzialnego poprzez obraz fotograficzny oraz iluzoryczność fotografii. Artysta zajmuje się także dokumentacją wystaw. W 2005 roku duet Grzeczykowska-Smaga został nominowany do nagrody "Spojrzenia" przyznawanej przez Deutsche Bank, a w 2006 roku - do Paszportów "Polityki". Duet miał liczne wystawy indywidualne: m.in. w Galerii Raster, Instytutcie Polskim w Duesseldorfie i w austriackim Kunsthaus Graz. Ponadto, Smaga i Grzeszczykowski pokazywali swoje prace na wystawach zbiorowych m.in. w warszawskiej Zachęcie, Miami Art Museum, Muzeum Sztuki Współczesnej w Karlsruhe i New Museum w Nowym Jorku.
Description:
Set of two objects: collage and "Arton A", from "Artony" series, 2016-17
collage, gelatin-silver print, pigment print/dibond, baryta paper, collage: 200 x 162 cm (dimensions in frame)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (sheet); signed, dated and described on the reverse: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jan Smaga w serii „Artony” odwołuje się bezpośrednio do prac Włodzimierza Borowskiego prezentowanych w 1959. „Arton A” wraz z „Artonem B” Borowskiego były pierwszą demonstracją sztuki świetlnej i kinetycznej zarówno w Polsce, jak i na świecie. Tym samym są one jednymi z najbardziej intrygujących dzieł w sztuce polskiej. W ramach instalacji artysta posłużył się obręczami kół rowerowych, w obrębie których umieścił różnorodne elementy, takie jak szkiełka czy gumowe rurki. Dodatkowe oświetlenie zapewniały zainstalowane wewnątrz żarówki pulsujące światłem po podłączeniu do prądu. Tym samym oświetlone obiekty „ożywały” i przeobrażały uzyskany obraz. Jednocześnie, z uwagi na użyte materiały, „Artony” Borowskiego były nietrwałe i trudne w przechowywaniu.
Jan Smaga w swojej pracy przywraca pamięć o „Artonach”, jednocześnie dokonując dalszej ich reinterpretacji na współczesny sposób widzenia. Jego kompozycja obrazuje konkretny zamysł artystyczny poprzedzony szeregiem czynności: „Sześć wybranych przez fotografa ‘Artonów’ zostało poddanych obsesyjnej dokumentacji fotograficznej. Smaga wykonał ponad 30 tysięcy zdjęć detali obiektów Borowskiego. Każda z fotografii została następnie wydrukowana i przycięta do kształtu rombu o wymiarach 6 × 2 cm. Wyklejone na płytach aluminiowych tworzą gęsty, migotliwy wzór przypominający materiały tkane z wielobarwnych skrawków i odpadów tekstylnych” (Piotr Słodkowski, Niespełniona obietnica. Artony Jana Smagi w Rastrze, źródło: https://magazynszum.pl/niespelniona-obietnica-artony- -jana-smagi-w-rastrze/, dostęp: 5.09.2023). W „Artonach” Smagi można dostrzec powiększone fragmentarycznie elementy dzieł Borowskiego, które artysta zamyka w obrębie prostokątnych ram. Poprzez zastosowanie wyblakłych kolorów oraz postarzonych przez lata elementów plastikowych są one niezwykłym zapisem upływającego czasu. Dodatkowy, estetyczny wymiar jest tu wzmocniony poprzez pieczołowitość wykonania pracy, umiejętne zakomponowanie rombów oraz przeskalowane rozmiary dzieła.
W 1999 roku ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego podstawowym medium jest fotografia: tworzy prace fotokonceptualne, cyfrowo manipuluje obrazem, konstruuje z fotografii obiekty trójwymiarowe. Nad wieloma projektami fotograficznymi współpracował z Anetą Grzeszczykowską, z którą tworzy duet także w życiu prywatnym. Smagę interesuje możliwość dojrzenia niewidzialnego poprzez obraz fotograficzny oraz iluzoryczność fotografii. Artysta zajmuje się także dokumentacją wystaw. W 2005 roku duet Grzeczykowska-Smaga został nominowany do nagrody "Spojrzenia" przyznawanej przez Deutsche Bank, a w 2006 roku - do Paszportów "Polityki". Duet miał liczne wystawy indywidualne: m.in. w Galerii Raster, Instytutcie Polskim w Duesseldorfie i w austriackim Kunsthaus Graz. Ponadto, Smaga i Grzeszczykowski pokazywali swoje prace na wystawach zbiorowych m.in. w warszawskiej Zachęcie, Miami Art Museum, Muzeum Sztuki Współczesnej w Karlsruhe i New Museum w Nowym Jorku.
Description:
Set of two objects: collage and "Arton A", from "Artony" series, 2016-17
collage, gelatin-silver print, pigment print/dibond, baryta paper, collage: 200 x 162 cm (dimensions in frame)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (sheet); signed, dated and described on the reverse: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, odbitka żelatynowo-srebrowa, wydruk pigmentowy/dibond, papier barytowy
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10'
Wystawiany
Jan Smaga, „Artony”, Galeria Raster, Warszawa, 19.11.2016-28.01.2017