30
Iwona Demko | "Wilgotna Pani" - miniaturka, 2023
Estymacja:
2,000 zł - 3,000 zł
Sprzedane
4,500 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Iwona Demko (1974)
Wymiary
20 x 10,5 x 10,5 cm
Kategoria
Opis
drewno, gips, tkanina, 20 x 10,5 x 10,5 cm, sygnowany, datowany, opisany i numerowany na spodzie: '"Wilgotna Pani" | miniaturka | Ed. 7/100 | 2023 | Iwona | Demko', szklane kryształki, gips, tkanina, plusz, dżety gwiazdki
klosz (szkło, drewno)
ed. 7/100
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Po raz pierwszy procesja z udziałem rzeźby Wilgotnej Pani odbyła się w 2014 w ramach indywidualnej wystawy Iwony Demko w Galerii Sztuki Współczesnej Pastuła w Porębach Kupieńskich. W dniu 17 sierpnia 2022 w otoczeniu kilkunastu osób rzeźba została wniesiona na górę Ślężę. Natomiast 31 sierpnia 2022 Wilgotna Pani została uroczyście wniesiona do Galerii Teatru Dramatycznego w Warszawie w czasie Sabatu Dobrego Początku, który był symbolicznym rytuałem objęcia stanowiska dyrektorki teatru przez Monikę Strzępkę i Kolektyw. W dniu 24 listopada 2022 za sprawą Wojewody Mazowieckiego Konstantego Radziwiłła Monika Strzępka została zawieszona w pełnieniu funkcji dyrektorki. Prawie pięć miesięcy później, pod koniec kwietnia, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego stwierdzające nieważność powołania Moniki Strzępki.
Rzeźba symbolizuje Mokosz – słowiańską boginię płodności, obfitości, urodzaju, sensualności. Imię Mokoszy wywodzi się od prasłowiańskiego rdzenia ‘mok–‘, związanego z określeniami wilgotny, mokry. Łączono je także z sanskryckim rdzeniem ‘makhá–‘, czyli szlachetny, bogaty. Mokosza, zwana wilgotną matką Ziemią, była boginią tkactwa, urodzaju, płodności, seksualności i powodzenia materialnego. Opiekunką kobiet. Chłopi czcili Matkę Ziemię, zwaną też Świętą Ziemią i Matką Wilgotną Ziemią. Wierzono, że jest ona istotą żywą, posiadającą świadomość i indywidualne cechy. Uznawano ją za dawczynię i rodzicielkę wszelkiego życia, płodności, zdrowia i bogactwa. Majka Zemlja według źródeł pisanych – Bogini Matka – była czczona aż do 988 roku. Później kult bogini został zastąpiony kultem maryjnym, co tłumaczy popularność Marii-matki w słowiańskim chrześcijaństwie. Forma rzeźby została zainspirowana przedstawieniami wulwy z mezolitu z piaskowca kwarcowego (Lepenski Vir, 6300-5900 p.n.e., wschodnia Serbia, obecnie w Muzeum Narodowym w Belgradzie) oraz amuletem z kości z Zairu z ludu Bashi w Kivru, połączona z peleryną nawiązującą do kultu maryjnego. Intencją happeningów było celebrowanie kobiecości, uzdrawianie rany patriarchalnej kontroli kobiecej seksualności w obszarze kolektywnej świadomości, kulturowej, społecznej.
Dyplom uzyskała w 2001 roku na Wydziale Rzeźby w krakowskiej ASP, gdzie pracuje od 2008 roku. Obroniła tytuł doktory sztuk plastycznych rozprawą pt. "Waginatyzm" oraz pracą rzeźbiarską "Kaplica Waginy", a w 2016 otrzymała tytuł doktory habilitowanej. Była kuratorką wystaw feministycznych "Krzątaczki", "HERstoria sztuki", "Gastronomki".
Description:
"Damp Lady" - miniature, 2023
wood, urinal, fabric, 20 x 10.5 x 10.5 cm; signed, dated, described and numbered on the bottom: '"Wilgotna Pani" | miniaturka | Ed. 7/100 | 2023 | Iwona | Demko', glass crystals, gypsum, fabric, plush, rhinestones stars
lampshade (glass, wood)
ed. 7/100,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
klosz (szkło, drewno)
ed. 7/100
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Po raz pierwszy procesja z udziałem rzeźby Wilgotnej Pani odbyła się w 2014 w ramach indywidualnej wystawy Iwony Demko w Galerii Sztuki Współczesnej Pastuła w Porębach Kupieńskich. W dniu 17 sierpnia 2022 w otoczeniu kilkunastu osób rzeźba została wniesiona na górę Ślężę. Natomiast 31 sierpnia 2022 Wilgotna Pani została uroczyście wniesiona do Galerii Teatru Dramatycznego w Warszawie w czasie Sabatu Dobrego Początku, który był symbolicznym rytuałem objęcia stanowiska dyrektorki teatru przez Monikę Strzępkę i Kolektyw. W dniu 24 listopada 2022 za sprawą Wojewody Mazowieckiego Konstantego Radziwiłła Monika Strzępka została zawieszona w pełnieniu funkcji dyrektorki. Prawie pięć miesięcy później, pod koniec kwietnia, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego stwierdzające nieważność powołania Moniki Strzępki.
Rzeźba symbolizuje Mokosz – słowiańską boginię płodności, obfitości, urodzaju, sensualności. Imię Mokoszy wywodzi się od prasłowiańskiego rdzenia ‘mok–‘, związanego z określeniami wilgotny, mokry. Łączono je także z sanskryckim rdzeniem ‘makhá–‘, czyli szlachetny, bogaty. Mokosza, zwana wilgotną matką Ziemią, była boginią tkactwa, urodzaju, płodności, seksualności i powodzenia materialnego. Opiekunką kobiet. Chłopi czcili Matkę Ziemię, zwaną też Świętą Ziemią i Matką Wilgotną Ziemią. Wierzono, że jest ona istotą żywą, posiadającą świadomość i indywidualne cechy. Uznawano ją za dawczynię i rodzicielkę wszelkiego życia, płodności, zdrowia i bogactwa. Majka Zemlja według źródeł pisanych – Bogini Matka – była czczona aż do 988 roku. Później kult bogini został zastąpiony kultem maryjnym, co tłumaczy popularność Marii-matki w słowiańskim chrześcijaństwie. Forma rzeźby została zainspirowana przedstawieniami wulwy z mezolitu z piaskowca kwarcowego (Lepenski Vir, 6300-5900 p.n.e., wschodnia Serbia, obecnie w Muzeum Narodowym w Belgradzie) oraz amuletem z kości z Zairu z ludu Bashi w Kivru, połączona z peleryną nawiązującą do kultu maryjnego. Intencją happeningów było celebrowanie kobiecości, uzdrawianie rany patriarchalnej kontroli kobiecej seksualności w obszarze kolektywnej świadomości, kulturowej, społecznej.
Dyplom uzyskała w 2001 roku na Wydziale Rzeźby w krakowskiej ASP, gdzie pracuje od 2008 roku. Obroniła tytuł doktory sztuk plastycznych rozprawą pt. "Waginatyzm" oraz pracą rzeźbiarską "Kaplica Waginy", a w 2016 otrzymała tytuł doktory habilitowanej. Była kuratorką wystaw feministycznych "Krzątaczki", "HERstoria sztuki", "Gastronomki".
Description:
"Damp Lady" - miniature, 2023
wood, urinal, fabric, 20 x 10.5 x 10.5 cm; signed, dated, described and numbered on the bottom: '"Wilgotna Pani" | miniaturka | Ed. 7/100 | 2023 | Iwona | Demko', glass crystals, gypsum, fabric, plush, rhinestones stars
lampshade (glass, wood)
ed. 7/100,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
drewno, gips, tkanina
Sygnatura
sygnowany, datowany, opisany i numerowany na spodzie: '"Wilgotna Pani" | miniaturka | Ed. 7/100 | 2023 | Iwona | Demko'