Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 67
31
Beata Ewa Białecka | "Pieta", 2007
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Beata Ewa Białecka (1966)
Wymiary
100 x 150 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 150 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'B.E. Białecka '07', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"PIETA" 2007 | B.E.BIAŁECKA | OLEJ / 100X150 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Pośród dzieł Beaty Ewy Białeckiej można odnaleźć przedstawienia z motywami religijnymi: Dobrego Pasterza, Piety, podobizny św. Anny Samotrzeciej czy arma Christi. Co znamienne dla twórczości malarki męskich bohaterów ikon zastępuje postaciami kobiecymi. Kwestionuje uświęcony sposób obrazowania, „obsadzając” w najważniejszych rolach kobiety. W swoich dziełach artystka nie tylko prowadzi dialog z chrześcijańską ikonografią, ale również eksperymentuje z medium. Choć korzysta z technik tradycyjnych i stosuje laserunki, nie ogranicza się do samej farby, często wprowadza elementy haftu. Proces twórczy Białeckiej zaczyna się od disegno, szkicu stanowiącego jednocześnie koncepcyjną ramę dla obrazu, a kończy na skrupulatnym nakładaniu kolejnych warstw farby na powierzchnię płótna: „(…) długo pracuję na białym płótnie ołówkiem, rozrysowuję, wyznaczam architekturę obrazu bezpośrednio na płótnie (…) Więc długo rysuję, a potem wypełniam rysunek cielistą masą. Bardzo często rysunek prześwieca spod warstw malatury. Stosuję też klasyczne, olejne laserunki. Nakładam na siebie warstwy farby, to oczywiście trwa, bo zanim kolejna wyschnie, trzeba odczekać. Czasem maluję dwa albo trzy obrazy jednocześnie (trzy mi się dawno nie zdarzyło). Zdarza się jednak, że pracuję pół roku nad obrazem” (https://rynekisztuka.pl/2021/10/19/beata-ewa-bialecka-wywiad/, dostęp: 25.07.2023).
Olejny obraz „Pieta” jest reprezentacyjny dla charakterystycznego niemalże, monochromatycznego stylu Białeckiej. Ograniczona paleta barw – tu czernie i biele – pozwala dostrzec uniwersalny charakter cierpienia, którego doświadczają matki. Powracający motyw piety na obrazach Białeckiej staje się pretekstem do odsłonięcia zniuansowanych emocji, jakie występują w relacji matka-dziecko. Białecka przełamuje chrześcijańską tradycję przedstawieniową, tworząc jednoosobowe piety. Prezentowany obraz jawi się jako zabawa z opatrzonym motywem biblijnym, ale także symbol drogi, którą przemierza matka-artystka: „Zaraz po studiach urodziłam syna, który do jedenastego roku życia nie funkcjonował samodzielnie. Wielokrotnie byłam dolorosą, byłam pietą. Utożsamiałam się z wizerunkami, które znamy z ikonografii religijnej. Wróciłam do zawodu jedenaście lat po studiach, widać nie dość odwykłam od malarstwa, i to był wówczas najważniejszy wątek. Powróciła figuracja. Na studiach malowałam abstrakcyjnie i ta zmiana była dla mnie naprawdę trudna. Abstrakcja mnie zwiodła, pomyślałam, że nie będę oglądać się wstecz, bo zamienię się w słup soli. Musiałam pójść w rejony, które wzięły się z materii mojego nowego życia, materii cierpienia – tego wszystkiego, co wydarzyło się przez te jedenaście lat. To byłam nowa ja” (https://rynekisztuka.pl/2021/10/19/beata-ewa-bialecka-wywiad/, dostęp: 25.07.2023).
Unikatowy na tle innych polskich artystek, jak stwierdza Agata Jakubowska, jest dystans, jaki Białecka buduje pomiędzy prywatnym doświadczeniem a twórczością za pomocą środków malarskich: „W postaciach malowanych przez Białecką nie widzimy portretów konkretnych osób ani autoportretu, nie otrzymujemy też żadnych wskazówek pozwalających odnieść te obrazy do czyjegoś, także artystki, życia. Podczas gdy wiele współczesnych artystek podejmujących tematykę macierzyństwa bezpośrednio przywołuje swoje doświadczenie, Białecka dokonuje uniwersalizacji przedstawień” (recenzja twórczości Beaty Białeckiej napisana przez Agatę Jakubowską, dostęp: http://www.bialecka.pl/pl/rec.html, 7.08.2023).

Ukończyła Wydział Malarstwa Sztalugowego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. Jerzego Nowosielskiego oraz prof. Zbyluta Grzywacza. Została nagrodzona Złotą Odznaką Primus Inter Pares Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Jej prace znajdują się w zbiorach w kraju i zagranicą (Niemcy, Szwecja, Anglia, Australia, Macedonia, Francja, Stany Zjednoczone, Japonia).

Description:
"Pieta", 2007
oil/canvas, 100 x 150 cm; signed and dated lower right: 'B.E. Bialecka '07', signed, dated and described on the reverse: '"PIETA" 2007 | B.E.BIALECKA | OLEJ / 100X150 cm',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'B.E. Białecka '07'
Wystawiany
Beata Ewa Białecka, „Malarstwo”, Galeria Sceny Plastycznej KUL Leszka Mądzika, Lublin, 29.04-31.05.2007; Beata Ewa Białecka, „Malarstwo”, Galeria Artinfo.pl, Centrum Sztuki Fabryka Trzciny, Warszawa, 12.11-9.12.2007; Beata Ewa Białecka, Galeria Ars Nova, Łódź, 14-30.12.2007; Beata Ewa Białecka, „Sacrum & Commercium”, Zamek Książąt Pomorskich, Sala Elżbietańska, Wystawa towarzysząca Festiwalowi Współczesnego Malarstwa Polskiego, Szczecin, 2008; Beata Ewa Białecka, „Sacrum & Commercium”, Galeria Szyperska, Poznań 13-28.11.2008; Beata Ewa Białecka, „Album”, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 5-31.05.; Beata Ewa Białecka, „Malarstwo”, Galeria Opus, Łódź, 29.01-14.03.2010; Beata Ewa Białecka, Galeria Sztuki Farbiarnia na Pięknej, Warszawa, 2010; Beata Ewa Białecka, „Niewinny obraz nie istnieje”, Galeria ZPAP, Gdańsk, 19.04-11.05.2011; Beata Ewa Białecka/Magdalena Moskwa, Centrum Sztuki Galeria El, Elbląg, 17.05-24.06.2012; „Sąsiadki/Nachbarinnen”, wystawa zbiorowa, Muzeum Narodowe, Gdańsk, 26.10.2012-17.02.2013; „Nachbarinnen/Sąsiadki”, wystawa zbiorowa, Inselgalerie, Berlin, 19.09-12.10.2013; Beata Ewa Białecka, „Niemoc”, Galeria Arttrakt, Wrocław, 5.10-5.11.2013; Beata Ewa Białecka, „Dzięki Bogu jestem kobietą”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz, 11.09-31.10.2014; Beata Ewa Białecka, „Efekt aureoli”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olsztyn, 3.03-2.04.2017; Beata Ewa Białecka, „Ave Kobieta”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama, Gdańsk, 6.04-22.07.2018; Beata Ewa Białecka, „Obraz Niepochlebiony”, BWA, Kielce, 7.12.2018-4.01.2019; Beata Ewa Białecka, „Znakomita Kobiecość”, Muzeum Zachodniokaszubskie, Zamek Krzyżacki, Bytów, 3-26.09.2021; Beata Ewa Białecka, „Obraz jako najwyższy stopień uwagi”, CS Zamek Sielecki, Sosnowiec, 18.11.2022-15.01.2023; ;