23
Krystyna Piotrowska | "Women's Strength", 2020
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Krystyna Piotrowska (1949)
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl, druk/płyta aluminiowa naklejona na płótno, 70 x 50 cm, sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'KP'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Najnowsze dzieła Krystyny Piotrowskiej mają osobisty i intymny wymiar. Artystka sięga w nich do wspomnień z dzieciństwa. Zagłębiając się w swojej autobiografii, zadaje pytanie o własne pochodzenie. Kilkuletnia, pewna siebie dziewczynka zarówno w obrazie „Na tle siły kobiet”, jak i innych dziełach artystki jest główną postacią, której są podporządkowane pozostałe elementy kompozycji. Splata ona przeszłość z przyszłością i teraźniejszością – szczególnie w przypadku prezentowanego obrazu stanowiącego komentarz do ówczesnego mu strajku kobiet.
Piotrowska w swoich dziełach przyjmuje postawę strażniczki pamięci. Nieustannie sięga do rodzinnej genealogii. Jej szlak wyznaczają ślady na znalezionych zdjęciach, pamiątki i detale, które będąc inspiracją do powstających kompozycji, tworzą nowe historie. Szczególnie w swoich dziecięcych autoportretach, poprzez ukazanie swojej młodej twarzy, wyraża pragnienie poznania i przeniknięcia historii zapisanej w jej ciele. Tym samym na nowo podejmuje próbę ocalenia własnej historii. Mówiąc o twórczości Piotrowskiej w kontekście wątków autobiograficznych, należy wziąć pod uwagę także jej żydowskie korzenie, które przywoływane w dziełach stanowią osobiste oswojenie bolesnego doświadczenia z przeszłości. Złote włosy będące zdecydowanym akcentem kolorystycznym w obrazie „Na tle siły kobiet” są odniesieniem do kolejnej inspiracji artystki, jaką była „Fuga śmierci” – wiersz Paula Celana opowiadający o losie złotowłosej Małgorzaty, która dzięki kolorowi swoich włosów ocalała z zagłady oraz o innej kobiecie żydowskiego pochodzenia, której włosy skazały ją na śmierć.
Równie istotnym wątkiem w całej twórczości Piotrowskiej są procesy maskowania się i upiększania. Jednym z narzędzi do podejmowania tych analiz jest chirurgia plastyczna, której elementy były wykorzystywane już w jej pracach z lat 70. Podobnie jak w przypadku obrazu „Na tle siły kobiet” artystka do stworzenia prac wykorzystywała wycięte z prasy oczy, usta, czy pukle włosów, zmieniając tym samym pierwotny wygląd przyjętego do kompozycji wizerunku. Równie ważne w działaniach Piotrowskiej było akcentowanie makijażu i retuszu, poprzez które wskazywała na ubezwłasnowolnienie kobiety podejmującej próby upodobnienia się do dziewczyn z luksusowych magazynów.
Lena Wicherkiewicz zwraca także uwagę formę artystycznej wypowiedzi w twórczości Piotrowskiej: „Język Krystyny Piotrowskiej to język poetycki: język metafor, obrazowych kolaży. Język ornamentów i dekoracji. Język barokowego nadmiaru i barwności, barokowej retoryki. Powtórzeń i wzmocnień, ozdobników i emocjonalnych akcentów. To język kobiecy, język serca. Ale jest to przede wszystkim mowa i zapis pamięci, ocalania historii, oddający aurę czasu minionego i minionej historii, przeszyty melancholią, celebrujący przeszłość, jednak opowiadający ją na wskroś współcześnie, materiałem znalezionym. To przykład szczególnego rodzaju artystycznego zawłaszczenia – sięgania po cudze historie, by z tych skrawków upleść własną, nową historię, która jednak dzięki wcześniejszemu zagarnięciu pozostaje w przestrzeni zbiorowej pamięci” (Lena Wicherkiewicz, źródło: http://tugaleria.pl/project/piotrowska-2017-teksty/, dostęp: 14.08.2023).
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - Wydział Architektury Wnętrz (1966 – 1972),
w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu - Wydział Grafiki i Malarstwa (1972 – 1975)
Grafikskolan Forum w Malmö (1985 – 1990). Tworzy prace łączące fotografię, techniki graficzne i malarstwo. Jest również autorką instalacji i wideo. Jej twórczości dotyka głównie tematu identyfikacji i pamięci.
Description:
"Women's Strength", 2020
acrylic, print/aluminum plate mounted on canvas, 70 x 50 cm; signed with a monogram lower right: 'KP', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Najnowsze dzieła Krystyny Piotrowskiej mają osobisty i intymny wymiar. Artystka sięga w nich do wspomnień z dzieciństwa. Zagłębiając się w swojej autobiografii, zadaje pytanie o własne pochodzenie. Kilkuletnia, pewna siebie dziewczynka zarówno w obrazie „Na tle siły kobiet”, jak i innych dziełach artystki jest główną postacią, której są podporządkowane pozostałe elementy kompozycji. Splata ona przeszłość z przyszłością i teraźniejszością – szczególnie w przypadku prezentowanego obrazu stanowiącego komentarz do ówczesnego mu strajku kobiet.
Piotrowska w swoich dziełach przyjmuje postawę strażniczki pamięci. Nieustannie sięga do rodzinnej genealogii. Jej szlak wyznaczają ślady na znalezionych zdjęciach, pamiątki i detale, które będąc inspiracją do powstających kompozycji, tworzą nowe historie. Szczególnie w swoich dziecięcych autoportretach, poprzez ukazanie swojej młodej twarzy, wyraża pragnienie poznania i przeniknięcia historii zapisanej w jej ciele. Tym samym na nowo podejmuje próbę ocalenia własnej historii. Mówiąc o twórczości Piotrowskiej w kontekście wątków autobiograficznych, należy wziąć pod uwagę także jej żydowskie korzenie, które przywoływane w dziełach stanowią osobiste oswojenie bolesnego doświadczenia z przeszłości. Złote włosy będące zdecydowanym akcentem kolorystycznym w obrazie „Na tle siły kobiet” są odniesieniem do kolejnej inspiracji artystki, jaką była „Fuga śmierci” – wiersz Paula Celana opowiadający o losie złotowłosej Małgorzaty, która dzięki kolorowi swoich włosów ocalała z zagłady oraz o innej kobiecie żydowskiego pochodzenia, której włosy skazały ją na śmierć.
Równie istotnym wątkiem w całej twórczości Piotrowskiej są procesy maskowania się i upiększania. Jednym z narzędzi do podejmowania tych analiz jest chirurgia plastyczna, której elementy były wykorzystywane już w jej pracach z lat 70. Podobnie jak w przypadku obrazu „Na tle siły kobiet” artystka do stworzenia prac wykorzystywała wycięte z prasy oczy, usta, czy pukle włosów, zmieniając tym samym pierwotny wygląd przyjętego do kompozycji wizerunku. Równie ważne w działaniach Piotrowskiej było akcentowanie makijażu i retuszu, poprzez które wskazywała na ubezwłasnowolnienie kobiety podejmującej próby upodobnienia się do dziewczyn z luksusowych magazynów.
Lena Wicherkiewicz zwraca także uwagę formę artystycznej wypowiedzi w twórczości Piotrowskiej: „Język Krystyny Piotrowskiej to język poetycki: język metafor, obrazowych kolaży. Język ornamentów i dekoracji. Język barokowego nadmiaru i barwności, barokowej retoryki. Powtórzeń i wzmocnień, ozdobników i emocjonalnych akcentów. To język kobiecy, język serca. Ale jest to przede wszystkim mowa i zapis pamięci, ocalania historii, oddający aurę czasu minionego i minionej historii, przeszyty melancholią, celebrujący przeszłość, jednak opowiadający ją na wskroś współcześnie, materiałem znalezionym. To przykład szczególnego rodzaju artystycznego zawłaszczenia – sięgania po cudze historie, by z tych skrawków upleść własną, nową historię, która jednak dzięki wcześniejszemu zagarnięciu pozostaje w przestrzeni zbiorowej pamięci” (Lena Wicherkiewicz, źródło: http://tugaleria.pl/project/piotrowska-2017-teksty/, dostęp: 14.08.2023).
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - Wydział Architektury Wnętrz (1966 – 1972),
w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu - Wydział Grafiki i Malarstwa (1972 – 1975)
Grafikskolan Forum w Malmö (1985 – 1990). Tworzy prace łączące fotografię, techniki graficzne i malarstwo. Jest również autorką instalacji i wideo. Jej twórczości dotyka głównie tematu identyfikacji i pamięci.
Description:
"Women's Strength", 2020
acrylic, print/aluminum plate mounted on canvas, 70 x 50 cm; signed with a monogram lower right: 'KP', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, druk/płyta aluminiowa naklejona na płótno
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'KP'