21
Barbara Falender | "Ona", 1973/1990
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Barbara Falender (1947)
Wymiary
56 x 23 x 23 cm
Kategoria
Opis
biskwit, 56 x 23 x 23 cm, sygnowany, datowany i opisany na spodzie: 'BARBARA FALENDER "ONA" 1973/90',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Odczuwam potrzebę afirmacji erotyzmu jako istotnej wartości mojej egzystencji i realizuję tę potrzebę w rzeźbie. Ponadto rzeźbienie – fizyczny kontakt z materiałem, jego przekształcanie – daje mi radość zmysłową”.
Barbara Falender
Rzeźbiarska odwaga Barbary Falender to mocne i konsekwentne stawanie za swoimi artystycznymi wizjami i potrzebami: „Tak, rzeźbię własne doznania, własne życie. Mówię wyłącznie o sobie, przez siebie i dla siebie. Pierwsze rzeźby w Orońsku, a potem kolejne, których już w Orońsku nie robiłam – to wyrażenie siebie i mojej postawy wobec życia, nowego życia. Jestem matką trójki dzieci. Uwielbiam życie, ale też kiedyś głęboko dotknęłam śmierci, której nie mogłam zrozumieć” (O sobie, przez siebie i dla siebie. Z Barbarą Falender rozmawia Wiesława Wierzchowska [w:] Barbara Falender. Rzeźba. Sculpture, katalog wystawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007).
Paweł Leszkowicz zauważał, że w kolejnych pracach autorki można dostrzec „świadectwo rewolucji obyczajowej i seksualnej, która zmieniła i wyzwoliła kulturę nowoczesną”. Od lat 70. możemy śledzić historie miłosnych i erotycznych związków. Jednymi z pierwszych takich prac były dwie uzupełniające się rzeźby „Ona” i „On”. O tym, jak powstały, artystka opowiadała w jednym z wywiadów: „Dowiedziałam się, że można podjąć pracę badawczo-artystyczną na Akademii. Byłam bez pracowni, bez pieniędzy, wiedziałam jedynie, że chcę rzeźbić! Otrzymałam możliwość takiej pracy na uczelni. Miałam rzeźbić, i mogłam to robić w swojej macierzystej pracowni! Temat mojej pracy: Zastosowanie tworzyw sztucznych do skomplikowanych odlewów rzeźbiarskich. Nie wiedziałam nic o tworzywach. Zabrałam się za tę pracę badawczą i zaczęłam się zastanawiać, kim tak naprawdę jestem, co chcę powiedzieć, o czym? O tym, co mi najbliższe – a więc Ona i On. Zrobiłam torsy. Ale miałam w sobie potworny bunt. I wyszły mi te figury bardzo skandaliczne. Ona zamieniła się w wielką waginę, a On w wielkiego fallusa” (tamże).
Prezentowana w katalogu rzeźba „Ona” (1973/1990) przedstawia kobiecy tors. Jednak artystka ujmuje temat niesłychanie ekspresyjnie, tworząc sensualną pracę. Dzięki artyzmowi Falender rzeźba jest erotyczna, ale nie jest w żaden sposób wulgarna. Oddaje fascynację ludzkim ciałem i mistrzowskie umiejętności przejścia z początkowo klasycznego przedstawienia tematu do pełnej napięcia, delikatnych załamań i miękkich struktur formy.
Cechą charakterystyczną artystki jest eksperymentowanie z materiami rzeźbiarskimi. To świadome działanie, o którym mówiła: „Oddzielam proces twórczy od technologii. Poszukuję właściwego dla rzeźby materiału i wtedy stykam się z problemem wykonawstwa. Sporządzałam moje rzeźby w różnych technologiach, za każdym razem inną metodą, z innymi ludźmi, dokonując dzięki temu nowych odkryć, doświadczając nowych sposobów pracy. Nigdy nie odlewałam rzeźb w seriach (co jest wymogiem zamówienia odlewu na Zachodzie), zawsze były to pojedyncze prace” (tamże).
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
"She", 1973/1990
bisque porcelain, 56 x 23 x 23 cm; signed, dated and described at the bottom: 'BARBARA FALENDER "ONA" 1973/90', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Odczuwam potrzebę afirmacji erotyzmu jako istotnej wartości mojej egzystencji i realizuję tę potrzebę w rzeźbie. Ponadto rzeźbienie – fizyczny kontakt z materiałem, jego przekształcanie – daje mi radość zmysłową”.
Barbara Falender
Rzeźbiarska odwaga Barbary Falender to mocne i konsekwentne stawanie za swoimi artystycznymi wizjami i potrzebami: „Tak, rzeźbię własne doznania, własne życie. Mówię wyłącznie o sobie, przez siebie i dla siebie. Pierwsze rzeźby w Orońsku, a potem kolejne, których już w Orońsku nie robiłam – to wyrażenie siebie i mojej postawy wobec życia, nowego życia. Jestem matką trójki dzieci. Uwielbiam życie, ale też kiedyś głęboko dotknęłam śmierci, której nie mogłam zrozumieć” (O sobie, przez siebie i dla siebie. Z Barbarą Falender rozmawia Wiesława Wierzchowska [w:] Barbara Falender. Rzeźba. Sculpture, katalog wystawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007).
Paweł Leszkowicz zauważał, że w kolejnych pracach autorki można dostrzec „świadectwo rewolucji obyczajowej i seksualnej, która zmieniła i wyzwoliła kulturę nowoczesną”. Od lat 70. możemy śledzić historie miłosnych i erotycznych związków. Jednymi z pierwszych takich prac były dwie uzupełniające się rzeźby „Ona” i „On”. O tym, jak powstały, artystka opowiadała w jednym z wywiadów: „Dowiedziałam się, że można podjąć pracę badawczo-artystyczną na Akademii. Byłam bez pracowni, bez pieniędzy, wiedziałam jedynie, że chcę rzeźbić! Otrzymałam możliwość takiej pracy na uczelni. Miałam rzeźbić, i mogłam to robić w swojej macierzystej pracowni! Temat mojej pracy: Zastosowanie tworzyw sztucznych do skomplikowanych odlewów rzeźbiarskich. Nie wiedziałam nic o tworzywach. Zabrałam się za tę pracę badawczą i zaczęłam się zastanawiać, kim tak naprawdę jestem, co chcę powiedzieć, o czym? O tym, co mi najbliższe – a więc Ona i On. Zrobiłam torsy. Ale miałam w sobie potworny bunt. I wyszły mi te figury bardzo skandaliczne. Ona zamieniła się w wielką waginę, a On w wielkiego fallusa” (tamże).
Prezentowana w katalogu rzeźba „Ona” (1973/1990) przedstawia kobiecy tors. Jednak artystka ujmuje temat niesłychanie ekspresyjnie, tworząc sensualną pracę. Dzięki artyzmowi Falender rzeźba jest erotyczna, ale nie jest w żaden sposób wulgarna. Oddaje fascynację ludzkim ciałem i mistrzowskie umiejętności przejścia z początkowo klasycznego przedstawienia tematu do pełnej napięcia, delikatnych załamań i miękkich struktur formy.
Cechą charakterystyczną artystki jest eksperymentowanie z materiami rzeźbiarskimi. To świadome działanie, o którym mówiła: „Oddzielam proces twórczy od technologii. Poszukuję właściwego dla rzeźby materiału i wtedy stykam się z problemem wykonawstwa. Sporządzałam moje rzeźby w różnych technologiach, za każdym razem inną metodą, z innymi ludźmi, dokonując dzięki temu nowych odkryć, doświadczając nowych sposobów pracy. Nigdy nie odlewałam rzeźb w seriach (co jest wymogiem zamówienia odlewu na Zachodzie), zawsze były to pojedyncze prace” (tamże).
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
"She", 1973/1990
bisque porcelain, 56 x 23 x 23 cm; signed, dated and described at the bottom: 'BARBARA FALENDER "ONA" 1973/90', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
biskwit
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na spodzie: 'BARBARA FALENDER "ONA" 1973/90'
Literatura
Małgorzata Jurkiewicz (red.), Barbara Falender. Rzeźba, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007, s. 12 (il.); „Nowy Wyraz: Miesięcznik Literacki Młodych”, nr 3, 1977 (il.)
Wystawiany
por. „Falender”, BWA „Arsenał”, Poznań 1981