12
Paulina Ołowska | "Brzezina" (wg Iwaszkiewicza), 2015
Estymacja:
150,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Paulina Ołowska (1976)
Wymiary
60 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej, spray, acetat/płótno, 60 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''Paulina | Ołowska | The Birch Grove | 2015',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Paulina Ołowska porusza problem związków pomiędzy historycznymi awangardami i teraźniejszością, tworząc swoisty melanż sztuk – wysokiej z użytkową i popularną. Interesuje ją współczesność i aktualność, którą zderza z utopijnymi wizjami z przeszłości, namawiając widza do refleksji nad zapomnianą estetyką i ideologią”.
Magdalena Kardasz
W 2014 Paulina Ołowska zakupiła willę Kadenówka w Rabce. Dom został zbudowany dla Kazimierza Kadena, lekarza i współtwórcy uzdrowiska Rabka-Zdrój około 1930. Przez lata gośćmi właściciela willi były znane osoby ze świata polskiej kultury i sztuki. W Kadenówce bywali m.in. Karol Szymanowski, Witkacy, a także Jarosław Iwaszkiewicz z rodziną. Paulina Ołowska postanowiła kontynuować tradycję miejsca skupiającego środowisko twórcze i sprzyjającego działaniom artystycznym. W willi spotykają się twórcy i ludzie związani z kulturą, są w niej organizowane rezydencje artystyczne, plenery, wykłady czy dyskusje. A od 2019 willa stała się siedzibą Fundacji Dom Twórczy Kadenówka powołanej przez Ołowską.
Można domniemywać, że postać i dorobek Jarosława Iwaszkiewicza są bliskie artystce. Właśnie z jego twórczością jest związanych kilka działań malarki. W 2016 Ołowska zorganizowała w Kadenówce akcję „Blask na drzewach jakiś chory (…) Zaczęły się meteory”. W performance, do którego tytuł został zaczerpnięty z wiersza „Sierpień” Jarosława Iwaszkiewicza, wzięli udział artyści i historycy sztuki. Kilka lat później, w 2019, powstała inna praca, którą zainspirowała postać pisarza – suknia-instalacja „Disco Ofelia and Eleuter House (after Jarosław Iwaszkiewicz)”. Wspomniany w tytule „Eleuter” to pseudonim Iwaszkiewicza.
Obraz prezentowany w katalogu „Brzezina (wg Iwaszkiewicza)” z 2015 odnosi się do jednego z jego najbardziej znanych opowiadań. Opowiadanie „Brzezina” wydane na początku lat 30. spopularyzowała filmowa ekranizacja w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1972. Na obrazie Ołowskiej widzimy wyłaniającą się z tła kobiecą postać. Sylwetka i poza przypominają postać kobiecej bohaterki – Maliny w jednej z końcowych scen filmu Młoda wiejska służąca, uosabiająca mit kobiecości i tkwiącej w niej siły, jest obiektem pożądania dwóch mężczyzn rywalizujących ze sobą o jej względy, mimo braterskiego przywiązania i zbliżającej się nieuchronnie śmierci jednego z nich.
Ten obraz jest nawiązaniem do misji, którą podjęła Ołowska, polegającej na upamiętnianiu w swojej artystycznej działalności zapomnianych bohaterek i artystek. Tak jak w obrazach „Ewa Wawrzoń w stroju ze spektaklu Nosorożec (1961)” z 2013 czy „Byłam solistką baletową w operze (Krystyna Mazurówna)” z 2015. Dzięki swoim pracom Ołowska nie tylko przypomina historię tych kobiet, ale próbuje zinterpretować je na nowo, odnosząc się do ich miejsca w tradycji sztuki kobiet.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"The Birch Grove" (after Iwaszkiewicz), 2015
oil, spray/canvas, 60 x 50 cm; signed, dated and described on the reverse: ''Paulina | Olowska | The Birch Grove | 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Paulina Ołowska porusza problem związków pomiędzy historycznymi awangardami i teraźniejszością, tworząc swoisty melanż sztuk – wysokiej z użytkową i popularną. Interesuje ją współczesność i aktualność, którą zderza z utopijnymi wizjami z przeszłości, namawiając widza do refleksji nad zapomnianą estetyką i ideologią”.
Magdalena Kardasz
W 2014 Paulina Ołowska zakupiła willę Kadenówka w Rabce. Dom został zbudowany dla Kazimierza Kadena, lekarza i współtwórcy uzdrowiska Rabka-Zdrój około 1930. Przez lata gośćmi właściciela willi były znane osoby ze świata polskiej kultury i sztuki. W Kadenówce bywali m.in. Karol Szymanowski, Witkacy, a także Jarosław Iwaszkiewicz z rodziną. Paulina Ołowska postanowiła kontynuować tradycję miejsca skupiającego środowisko twórcze i sprzyjającego działaniom artystycznym. W willi spotykają się twórcy i ludzie związani z kulturą, są w niej organizowane rezydencje artystyczne, plenery, wykłady czy dyskusje. A od 2019 willa stała się siedzibą Fundacji Dom Twórczy Kadenówka powołanej przez Ołowską.
Można domniemywać, że postać i dorobek Jarosława Iwaszkiewicza są bliskie artystce. Właśnie z jego twórczością jest związanych kilka działań malarki. W 2016 Ołowska zorganizowała w Kadenówce akcję „Blask na drzewach jakiś chory (…) Zaczęły się meteory”. W performance, do którego tytuł został zaczerpnięty z wiersza „Sierpień” Jarosława Iwaszkiewicza, wzięli udział artyści i historycy sztuki. Kilka lat później, w 2019, powstała inna praca, którą zainspirowała postać pisarza – suknia-instalacja „Disco Ofelia and Eleuter House (after Jarosław Iwaszkiewicz)”. Wspomniany w tytule „Eleuter” to pseudonim Iwaszkiewicza.
Obraz prezentowany w katalogu „Brzezina (wg Iwaszkiewicza)” z 2015 odnosi się do jednego z jego najbardziej znanych opowiadań. Opowiadanie „Brzezina” wydane na początku lat 30. spopularyzowała filmowa ekranizacja w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1972. Na obrazie Ołowskiej widzimy wyłaniającą się z tła kobiecą postać. Sylwetka i poza przypominają postać kobiecej bohaterki – Maliny w jednej z końcowych scen filmu Młoda wiejska służąca, uosabiająca mit kobiecości i tkwiącej w niej siły, jest obiektem pożądania dwóch mężczyzn rywalizujących ze sobą o jej względy, mimo braterskiego przywiązania i zbliżającej się nieuchronnie śmierci jednego z nich.
Ten obraz jest nawiązaniem do misji, którą podjęła Ołowska, polegającej na upamiętnianiu w swojej artystycznej działalności zapomnianych bohaterek i artystek. Tak jak w obrazach „Ewa Wawrzoń w stroju ze spektaklu Nosorożec (1961)” z 2013 czy „Byłam solistką baletową w operze (Krystyna Mazurówna)” z 2015. Dzięki swoim pracom Ołowska nie tylko przypomina historię tych kobiet, ale próbuje zinterpretować je na nowo, odnosząc się do ich miejsca w tradycji sztuki kobiet.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"The Birch Grove" (after Iwaszkiewicz), 2015
oil, spray/canvas, 60 x 50 cm; signed, dated and described on the reverse: ''Paulina | Olowska | The Birch Grove | 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, spray, acetat/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''Paulina | Ołowska | The Birch Grove | 2015'