Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 67
1
Jadwiga Sawicka | "Łzawa", 2014
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Wymiary
60 x 80 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 60 x 80 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA | 2014'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca jest przykładem charakterystycznej praktyki Jadwigi Sawickiej nazywanej malarstwem „pisanym”. Fascynację słowem Sawicka wyraża następująco:„Gdy maluje się drzewo czy martwą naturę, to wiadomo, że pewne rzeczy się upraszcza, bo tak jest lepiej ze względów formalnych. Nie chodzi o jak najwierniejsze oddanie, tylko żeby miało swoją prawdę obrazu. Podobnie jest z wyrazami. Maluję słowa jak przedmioty. Czasem jest to jedno duże słowo, innym razem mniejsze, ale zwielokrotnione.Słowa mają różną ekspresję. Wielokrotne powtarzanie czasem daje nowy sens”(https://muzeum.opole.pl/jadwiga-sawicka-malarstwo/, dostęp: 3.08.2023). Na płótnach malarskich artystki odnajdziemy wyrażenia takie jak: „Stare rany”, „Słaba wola”, „Uciekaj” czy „Było nie było”. W „malarstwie pisanym” podniesiona zostaje często kwestia świadomego używania języka i wpływu czynników społecznych na mowę. „Łzawa” traktuje o transformacji słów, która dokonuje się w języku potocznym. Napis jest ukazany na kontrastowym, jasnym tle, którego kolor nie jest jednolity. O doborach barw autorka mówiła: „Interesują mnie różne stopnie oddalenia od intensywnego, czystego koloru, także sprzeczność istniejąca w tym rozbieleniu: kolory ‘pastelowe’ w intencji mają ujmować subtelnością, w praktyce często są mdłe, ale ta mdłość w kontraście ze zdecydowaniem liter tworzy interesujące mnie napięcie” (https://magazynszum.pl/szlachetny-jezyk-malarstwa/, dostęp: 3.08.2023).
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.

Description:
"Tearful ", 2014
acrylic, oil/canvas, 60 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'J. SAWICKA | 2014', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA | 2014'