Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 67
2
Jadwiga Sawicka | "Wianek Agaty", 2006
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
7,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Wymiary
140 x 90 cm
Kategoria
Opis
C-Print/papier fotograficzny, pianka PCV, 140 x 90 cm, sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'Jadwiga Sawicka | 2006, 1/3', ed. 1/3

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Od połowy lat 90. XX wieku Sawicka maluje obrazy, których tematem są części ubioru, natomiast w 1997 zaczęła tworzyć cykle fotografii pojedynczych obiektów na pastelowych tłach. Jedną z pierwszych serii fotograficznych były „wielkoformatowe fotografie barwne przedstawiające pojedyncze czarne i białe ubrania na jednobarwnych, kolorowych tłach z plastikowej folii i dermy” (Bogactwo, katalog wystawy, Zachęta 2016, https://zacheta.art.pl/public/upload/download/BOGACTWO%20materia%C5%82y%20prasowe.pdf, dostęp: 7.08.2023). „Wianek Agaty” z 2006 pochodzi z cyklu fotografii przedstawiających tradycyjny współczesny strój zakładany przez dzieci podczas sakramentu Komunii Świętej. Odwołania do tradycji Kościoła Katolickiego pojawiają się już wcześniej w twórczości Sawickiej. Pod koniec lat 90. XX wieku w cyklu fotografii przedstawiających plastikowe butelki bez etykiet: „Zamiast etykietki z nazwą napoju na butelkach widnieją słowa takie jak „wiara”, „nadzieja” czy „dobro”. Artystkę dręczy mnogość i niepewność wyborów: nie można skupić się na jednej rzeczy, gdy za rogiem wciąż czai się coś nowego”(https://ingart.pl/pl/kolekcja/prace/butelki_i_kwiaty_0057,dostęp: 7.08.2023).Jak zauważa Wiktoria Kozioł: „Sugestia odwołania do rozważań religijnych świadczyć może albo o sakralizacji produktów (często spotykanej w reklamie) albo o obserwacjach na temat dewocjonaliów lub krytyki instytucji Kościoła z powodów merkantylnych”(Wiktoria Kozioł, „Polska sztuka krytyczna na tle transformacji po 1989 roku”, praca doktorska na Uniwersytecie Jagiellońskim, Kraków 2019, s. 233). Poza wiankiem Sawicka uchwyciła w cyklu odnoszącym się do Pierwszej Komunii Świętej m.in: długą białą sukienkę ze złotym emblematem hostii, biały bucik, białe rajstopy, komeżkę, bluzkę z żabotem, żakiet czy halkę.
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.

Description:
"Wianek Agaty", 2006
C-Print/photographic paper, PVC foam, 140 x 90 cm; signed, dated and numbered on the reverse: 'Jadwiga Sawicka | 2006, 1/3', ed. 1/3

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
C-Print/papier fotograficzny, pianka PCV
Sygnatura
sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'Jadwiga Sawicka | 2006, 1/3'