1913
Józef Simmler | Alegoria sztuk pięknych ("Kompozycja do obrazu")
Cena wywoławcza: 8,000 zł
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Historyzm i realizm. Małe formaty w malarstwie Monachijczyków
Artysta
Józef Simmler (1823 - 1868)
Wymiary
15,5 x 15,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
ołówek/papier, 15,5 x 15,5 cm (w świetle passe-partout), na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Akademicki system edukacji warsztatowej składał się z bardzo rozbudowanego programu wykonywania szkiców. Powstanie wielkich akademickich machin, w warsztacie malarza akademickiego, poprzedzało wykonanie licznych studiów przygotowawczych, zarówno rysunkowych jak i olejnych. Na etapie koncepcyjnym dzieła wykonywano liczne rysunki, posługując się nagimi modelami dla prawidłowego uchwycenia ruchu i gestów postaci. Następnie, po serii studiów kostiumologicznych - fragmentów szat, draperii, szkicowano modele odpowiednio ubrane. Wspomagano się także wykonanymi olejno studiami pojedynczych figur, głów, rąk i fragmentów układu kompozycyjnego.
Do XIX wieku szkice i studia przygotowawcze były traktowane jako warsztat twórczy, istniały wyłącznie jako pomoc w pracy nad finalnym dziełem, nie były publicznie prezentowane. Zmiana zaszła w XIX stuleciu, kiedy zauważalny jest proces autonomizacji szkicu. Artyści chętniej zaczęli wykonywać szkice, szczególnie szkice pejzażowe, które uznawane były za dzieło skończone. Również krytyka zaczęła uznawać szkic za dzieło finalne, pretendujące do publicznej prezentacji.
Najważniejsze dziedziny twórczości Józefa Simmlera stanowiło malarstwo historyczne oraz portretowe. Malował również sceny biblijne. W tematyce historyczno-anegdotycznych obrazów Simmler najchętniej odwoływał się do czasów świetności Rzeczypospolitej w epoce Jagiellonów. Portrety burżuazji oraz kameralne kompozycje historyczno-anegdotyczne, malowane z precyzją warsztatu akademika, zapewniły mu sławę najwybitniejszego polskie przedstawiciela malarstwa juste milieu.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej szkic do nieznanego obrazu artysty, jest znakomitym przykładem akademickiego studium kompozycyjnego, próbą rozplanowania układu postaci w obrębie kompozycji. Jest to nieoczywista scena alegoryczna. Postać kobiety z lewej strony kompozycji trzyma w dłoniach model miasta, na głowie nosi natomiast koronę muralis – związaną z miejska heraldyką. Postać kobiety z prawej strony kompozycji trzyma w prawej dłoni paletę malarską. Trzecia z kobiecych postaci przedstawionych w obrębie kompozycji, przedstawiona na tle rzeźby, podobnie jak postać z paletą malarską, na głowie ma założony wieniec laurowy. Może to być zatem rodzaj alegorii sztuk (architektury, rzeźby i malarstwa), choć możliwości odczytania jest zdecydowanie więcej.
akademik i malarz historyczny, autor słynnego obrazu "Śmierć Barbary Radziwiłłówny". Simmler rozpoczął naukę w prywatnej szkole Józefa Richtera i kontynuował ją na Akademiach w Dreźnie i Monachium (m.in. u Juliusa Schnorra von Carolsfelda). Debiutował w 1845 roku w Warszawie na Wystawie Publicznej Szkoły Sztuk Pięknych. Lata 1847-49 spędził w Paryżu, gdzie zetknął się z Paulem Delarochem. W 1849 roku zamieszkał na stałe w Warszawie i zajął się twórczością portretową. W latach 50. XIX wieku przyłączył się do artystów, którzy wspierali Wojciecha Gersona w dążeniach do powołania do życia instytucji organizującej wystawy sztuki. Od 1860 roku współtworzył Towarzystwo Sztuk Pięknych. Oprócz portretów malował sceny alegoryczne, historyczne i religijne. Duże zespoły jego prac posiadają Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Narodowe w Krakowie.
Description:
Allegory of the Fine Arts ("Composition for the painting")
pencil/paper, 15.5 x 15.5 cm (dimensions in passe-partout window); on the reverse a paper, exhibition label of Society for the Encouragement of Fine Arts in Kingdom of Poland in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Akademicki system edukacji warsztatowej składał się z bardzo rozbudowanego programu wykonywania szkiców. Powstanie wielkich akademickich machin, w warsztacie malarza akademickiego, poprzedzało wykonanie licznych studiów przygotowawczych, zarówno rysunkowych jak i olejnych. Na etapie koncepcyjnym dzieła wykonywano liczne rysunki, posługując się nagimi modelami dla prawidłowego uchwycenia ruchu i gestów postaci. Następnie, po serii studiów kostiumologicznych - fragmentów szat, draperii, szkicowano modele odpowiednio ubrane. Wspomagano się także wykonanymi olejno studiami pojedynczych figur, głów, rąk i fragmentów układu kompozycyjnego.
Do XIX wieku szkice i studia przygotowawcze były traktowane jako warsztat twórczy, istniały wyłącznie jako pomoc w pracy nad finalnym dziełem, nie były publicznie prezentowane. Zmiana zaszła w XIX stuleciu, kiedy zauważalny jest proces autonomizacji szkicu. Artyści chętniej zaczęli wykonywać szkice, szczególnie szkice pejzażowe, które uznawane były za dzieło skończone. Również krytyka zaczęła uznawać szkic za dzieło finalne, pretendujące do publicznej prezentacji.
Najważniejsze dziedziny twórczości Józefa Simmlera stanowiło malarstwo historyczne oraz portretowe. Malował również sceny biblijne. W tematyce historyczno-anegdotycznych obrazów Simmler najchętniej odwoływał się do czasów świetności Rzeczypospolitej w epoce Jagiellonów. Portrety burżuazji oraz kameralne kompozycje historyczno-anegdotyczne, malowane z precyzją warsztatu akademika, zapewniły mu sławę najwybitniejszego polskie przedstawiciela malarstwa juste milieu.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej szkic do nieznanego obrazu artysty, jest znakomitym przykładem akademickiego studium kompozycyjnego, próbą rozplanowania układu postaci w obrębie kompozycji. Jest to nieoczywista scena alegoryczna. Postać kobiety z lewej strony kompozycji trzyma w dłoniach model miasta, na głowie nosi natomiast koronę muralis – związaną z miejska heraldyką. Postać kobiety z prawej strony kompozycji trzyma w prawej dłoni paletę malarską. Trzecia z kobiecych postaci przedstawionych w obrębie kompozycji, przedstawiona na tle rzeźby, podobnie jak postać z paletą malarską, na głowie ma założony wieniec laurowy. Może to być zatem rodzaj alegorii sztuk (architektury, rzeźby i malarstwa), choć możliwości odczytania jest zdecydowanie więcej.
akademik i malarz historyczny, autor słynnego obrazu "Śmierć Barbary Radziwiłłówny". Simmler rozpoczął naukę w prywatnej szkole Józefa Richtera i kontynuował ją na Akademiach w Dreźnie i Monachium (m.in. u Juliusa Schnorra von Carolsfelda). Debiutował w 1845 roku w Warszawie na Wystawie Publicznej Szkoły Sztuk Pięknych. Lata 1847-49 spędził w Paryżu, gdzie zetknął się z Paulem Delarochem. W 1849 roku zamieszkał na stałe w Warszawie i zajął się twórczością portretową. W latach 50. XIX wieku przyłączył się do artystów, którzy wspierali Wojciecha Gersona w dążeniach do powołania do życia instytucji organizującej wystawy sztuki. Od 1860 roku współtworzył Towarzystwo Sztuk Pięknych. Oprócz portretów malował sceny alegoryczne, historyczne i religijne. Duże zespoły jego prac posiadają Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Narodowe w Krakowie.
Description:
Allegory of the Fine Arts ("Composition for the painting")
pencil/paper, 15.5 x 15.5 cm (dimensions in passe-partout window); on the reverse a paper, exhibition label of Society for the Encouragement of Fine Arts in Kingdom of Poland in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
ołówek/papier
Proweniencja
DESA Unicum, wrzesień 2014; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 336 (wymieniono zbiorczo 171 dzieł z wystawy pośmiertnej artysty); Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1904, Warszawa 1905, s. 33 (wymieniono zbiorczo 171 dzieł z wystawy pośmiertnej artysty); Katalog dzieł Józefa Simmlera wystawionych w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem w 1904, Warszawa 1904, s. 15, nr kat. 197 (wymieniony w ramach nr 164-210: szkice, studia i rysunki)
Wystawiany
Pośmiertna wystawa dzieł Józefa Simmlera, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1904